Lätt utrustning för Alaska-Yukon

Andrew Skurka, som vi tidigare skrivit om på Fjäderlätt, har just stuckit iväg på en 750 mils tur genom Alaska och Yukon, som beräknas vara klar i oktober.

Hans utrustningslista är intressant, och grejorna lätta. Kolla här och kommentera gärna. Kommer killen att överleva? Behöver man mer och tyngre utrustning för svenska vinterfjäll?

Jörgen
 
Senast ändrad:
Andrew Skurka, som vi tidigare skrivit om på Fjäderlätt, har just stuckit iväg på en 750 mils tur genom Alaska och Yukon, som beräknas vara klar i oktober.

Hans utrustningslista är intressant, och grejorna lätta. Kolla här och kommentera gärna. Kommer killen att överleva? Behöver man mer och tyngre utrustning för svenska vinterfjäll?

Jörgen

Herreguuuu! Det är väl självklart att de svenska bergen kräva hillebergs expeditionstält, annars dör man!!! Detta är vedertagen och empirisk utsidankunskap!
 
Jag räknar med att det kommer en artikel om din sarektur med packlista och så, Jörgen?
10,8 i basvikt är bra jobbat!
 
Bivy?

Han skriver:
Shelters. My winter shelter, an eVent alpine bivy, is admittedly minimalist. But I think it's the only ultralight shelter that's appropriate for the task -- I don't think it's possible to successfully or confidently stake down a non-freestanding shelter (e.g. the MLD SoloMid that I'll be using later) in the Arctic's loose snow and high winds. In contrast, the bivy is very low-profile, requires no stakes, and can be used inside a snow cave or quickly protected with a snow wall. The SoloMid will be my choice once I can regularly camp on snow-free ground -- its pyramid design offers excellent storm protection for very little weight. And when the bugs hatch, I will use the Innernet.

Betyder detta att han sover i ett sovsäcksöverdrag utan tält?
 
Överleva lär han göra, han får väl tillfällen att byta ut utrustning om det inte fungerar.
Att bara ha en bivy med sig som skydd känns annorlunda, kanske kan man läsa om hans strapatser i slutet av året.
 
Måste få göra en liten rain on the parade angående Media Access: "I will follow up with you at a convenient opportunity, i.e. when I have prolonged access to a phone or a computer, which is usually every 1-2 weeks".
 
Andrew Skurka, som vi tidigare skrivit om på Fjäderlätt, har just stuckit iväg på en 750 mils tur genom Alaska och Yukon, som beräknas vara klar i oktober.

Hans utrustningslista är intressant, och grejorna lätta. Kolla här och kommentera gärna. Kommer killen att överleva? Behöver man mer och tyngre utrustning för svenska vinterfjäll?

Jörgen


Som alltid finner jag det omöjligt att överblicka sådana här detaljerade packlistor.
Vikterna är väl angivna i ounces, antar jag, vilket inte underlättar.
När jag räkna på min vikt brukar jag dessutom inkludera bränsel i basvikten, eftersom
jag i regel räknar med att ha allt från start. Vilket gör det svårare för mig själv.


Huruvida "man" kan översätta till svenska vinterfjäll är väl inte en helt relevant fråga - "man" är väldigt olika, och rätt många
går/skidar nog inte enbart för den sakens skull. Turerna är förstås i regel inte halvårslånga
heller.


Skurka har framhållit att extrem lättpackning kräver uppövade färdigheter, vilket jag är beredd att tro. Fr a har han ju skaffat erfarenhet från andra långa turer och verkar vara inställd på at vara i rörelse nästan hela sin vakna tid.

Jag tror alltså inte man ska basera sina packningar på andras. Man utgår från sina behov och hittar smidigast tänkbara lösning, helt enkelt.

Jag blev lite konfunderad av en sak. En tung post på mina beskedliga vandringar på kontinenten är kartor. Det kan bli bortåt ett kilo för knappt två veckor!
Kan inte minnas att jag såg något om den posten. Jag vet faktiskt inget om GPS
eftersom jag aldrig drömt om att skaffa - är det en fullgod ersättning?
 
Den blir fort värdelös om batterierna tar slut eller går sönder men rolig leksak. Jag har blivit extra nöjd ett par gånger när jag hittat vatten mha Friluftskartan i GPS:en. Det var såna där minimala bäckar som kanske var 50 cm breda och inte gick att se med blotta ögat ens på väldigt nära håll.

Kan inte minnas att jag såg något om den posten. Jag vet faktiskt inget om GPS
eftersom jag aldrig drömt om att skaffa - är det en fullgod ersättning?
 
Som alltid finner jag det omöjligt att överblicka sådana här detaljerade packlistor.

Men du fokuserar antagligen mer på den totalt burna vikten. I det här fallet är väl fokus mer på vad det är för utrustning.

Om jag t.ex. går i funderingar om huruvida en viss jacka fungerar bra så är ju jag intresserad av vad den jackan väger i förhållande till min nuvarande. Jag struntar i vad hans kläder väger totalt. Därför är i alla fall jag mer intresserad av vikten på enskilda prylar än totalvikten.

Samma sak där med bränslet, det är inte relevant för att bedöma vikten på prylarna. Möjligen kan det vara relevant vid bedömningen av ett kök, men bränsleåtgången beror ju lika mycket (om inte mer) på vad man har för mat.
 
Mitt intryck är att Andrew skippade bivy-tanken, den är ju inte med i utrustningslistan, men inte hann ändra detta i Gear Discussion. Skyddet verkar vara en Mountain Laurel Designs SoloMid under samtliga årstider. 400 gram innebär nästan ett kilo lättare skydd än jag hade i Sarek. Jag skulle inte byta, men jag är ju ingen ung äventyrare utan en gammal man på utflykt...

Det finns väldigt mycket intressant att hämta i utrustningsdiskussionen inför Andys trip på Backpackinglight.com:
http://www.backpackinglight.com/cgi...disable_pagination=1&id=Q2MtRw4x:85.230.90.75

(Hoppas länken funkar, annars finns den på Andys sida också.)

Jörgen

PS. Ja, det kommer lite rapportering från min Sarektur inom kort.
 
Måste få göra en liten rain on the parade angående Media Access: "I will follow up with you at a convenient opportunity, i.e. when I have prolonged access to a phone or a computer, which is usually every 1-2 weeks".
Jag antar att han måste fylla på med mat ungefär så ofta och då passerar depåplatser, eller hur många dagars mat kan han/man bära med sig?
Han kan ju då även byta ut kartorna vid behov.
Vad innebär "Arctic" i utrustningslistan? (Vår, sommar, höst, vinter och arctic)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...