Lätt singel tält?

En sak jag inte riktigt förstår är varför man inte har hel mesh på t.ex. akto och Unna framdörr, så man kan ligga o njuta fast myggen suktar efter en.

Det förstår jag inte heller. Har du tittat på Fjällräven Abisko Lightweight 1? Det är ett tält med hel mesh på framdörr. Det avgjorde mitt val och jag är väldigt nöjd med tältet. Dock är det ju ett lite tyngre alternativ (på 1,8 kg).

Det finns ett och annat om tältet här på Utsidan också: thread om Abisko LW 1.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra tråd!

Efter en del funderande köpte jag ett Tarptent Moment förra sommaren. Klart mindre fjällmässigt än Hilleberg Akto, men lättare, billigare och enklare i designen. Dessutom går det att slå upp utan markfästen, vilket jag ser som en fördel (jag har en romantisk, om än kanske inte realistisk, idé om att tälta på klipphällar i Bohuslän). Jag ser nu att det bara verkar finnas kvar i dubbelväggad version: http://www.tarptent.com/momentdw.html

Jag ber att få återkomma när jag hunnit testa det, dock... ;) . Men det finns gott om positiva recensioner på nätet.

Jag tycker också att den här lösningen är väldigt läcker: http://www.tarptent.com/contrail.html

Det bästa är naturligtvis att köpa två tält, ett för fjällmiljö och som kanske även klarar vinter och ett ultralätt för dina andra behov om vikten är extremt viktig.

Annars kanske du kan tänka dig rucka lite på vikten och få ett tält för alla situationer.
Jag hade samma dilemma som dig för något år sen och det slutade med ett HB Soulo.
Lite tyngre men det stör inte, däremot kan jag alltid använda det oavsett vart jag ska (skog, fjäll, sommar, vinter).

Jag hade ett Akto men jag tyckte det var lite för trångt och när jag satt upp så kändes det alldeles för lågt då skallen alltid strök mot taket. Jag fick riktigt dåligt väder en gång och blev fast i tältet under ett dygn och det blev för mycket, när jag kom hem så sålde jag det och skaffade ett WBT2. Den viktökningen bär jag med glädje då jag anser att boendet är en viktig del utav både trivsel och säkerhet.
Nu har jag skaffat ett Veloce som är ungefär samma stuk som Akto men har en högre takhöjd och är mycket bredare så det går att husera om lite även om man blir fast vid dåligt väder.
Min planering och motivering med bytet är att jag får ner både vikten och packvolymen inför Gröna Bandet som jag skall gå nästa sommar.
Visst finns det små lätta skapelser i supertunnt material och mesh som man kan övernatta i men det är inget jag skulle vilja bo i när väder och vind brakar loss...

/Dennis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips