Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L

Kul med massor av olika åsikter men åter till grundfrågan!
Min dotter som alltså är ganska kort och tunn hade under vårt Gröna Band ca 17 kg när det var påfyllt med mat för 10 dygn. Då bar jag ändå både tält och kök. Efter det har vi bägge skaffat en hel del lättare utrustning men nu är det dags att byta ut hennes ryggsäck. Hon ska definitivt inte bära över 15 kg i framtiden är min tanke. Gärna komma ner mot 12 med mat för 10-14 dagar.
Det är vad hennes nya ryggsäck ska klara! Hon själv vill alltså ha gott om plats i säcken ändå.

För egen del som tyvärr väger upp mot 120 kg (inte bara mage :)) och därmed drar stora storlekar i allt är det lite svårt att komma ner riktigt rejält i vikt men jag tänker att min packning ska under 17 kg vid start för långvandring, helst ner mot 15 kg. Ska jaga reda på dina inlägg om mat Joanna så får jag se om det finns något för mig där. Testade att göra egen Pemmikan förra våren men det gick inte att äta ens under pistolhot. Min vän här Svante Sundelius levde dock på det under hela Kungsleden i somras.
Jag ska cykla NPL i sommar och tänker som vanligt torka i stort sett all min mat själv så jag behöver bredda mitt register där.
 
Själv har jag en Granite Gear Blaze på 60 liter som tar 15kg utan några som helst problem, man skulle nog kunna ösa på en del mer än så utan att bärsystemet begränsar. Den finns i olika storlekar som i sin tur går att justera för rygglängd. Man kan även beställa valfri storlek på midjebältet (om man köper av dem). Den väger runt 1,3 kg tom, så ingen riktigt lättviktare men är ju en bra bit under 3kg. Tycker överlag att Granite Gears prylar är minst lika bra som de flesta och mer robusta än många av de riktigt lätta. (De har ju fler modeller som är värda att kolla in.)

Osprey Kestrel som redan nämnts ska ju klara 15 kg utan alltför stora problem och den är ju väldigt uppskattad av många. Verkar som den funkar för folk i den längden också.

Exped Lightning finns i 60 litersvariant som enligt uppgift klarar 20 kg utan problem. Den har ju också ett väldigt flexibelt system för att ställa in rygglängden. De som har en verkar väldigt nöjda, själv har jag endast provat den i butik (jag har för många ryggsäckar redan).
 
Jag är en av de nöjda ägarna till en Exped Lightning 60. Den har steglös inställning av rygglängd och en ramkonstruktion med en enkel aluminiumskena i mitten som går att böja för perfekt passform. Konstruktionen gör också att man har relativt lite kontakt mot ryggen. Tror inte den är lika luftigt som Osprey Exos, men jag har inte märkt av några problem med svett trots varma dagar.
Det jag hört som en del inte gillar är hårdheten på vaderingen som är vid ryggslutet/svanken.

Något jag verkligen gillar är att den är gjord i behandlad Dyneema ripstop. Vilket gör den slitstark och vattentät till 1500mm. Följdaktligen skippar jag regnskyddet och har en plastpåse modell större inuti istället.

Precis som många andra modeller finns den i flera storlekar, två i det här fallet, 45l och 60l.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...