Lätt och prisvärt tält för 3 personer?

Får bara hålla med det smux säger om tält för fjället, tror alla vi som har varit med om oväder till fjälls med glädje bär lite tyngre tält för ökad säkerhet.

Till TS när vikten är så viktig så skulle jag gå på ett mindre tält, och inte köpa ett för framtiden. Vad är det för hund ni har är det en som kan bära klövjeväska och ta sin del och hjälpa till.

Får citera en från ett annat forum: Det är enkelt med ett rejält tält i go väder, men tvärs om kan ställa till ett helvete.

Tack för ditt inlägg! Ja det är kanske så att jag inte kan tänka att alla kvalifikationer kan uppfyllas Nu, utan istället prioritera för den närmaste tiden framöver.
Det är en stor hund som absolut kan bära, helt ovan vid det än dock, så vi får börja försiktigt. Men vi spanar på en bra klövjeväska till henne.
 
Din referens till det snällare ovädret tidigare, var det natten 8-9/8? Då låg vi turligt nog skyddade även där vid Lájtávvre, men det kom från ingenstans kl 23 på kvällen. Dagen efter försökte vi hjälpa en annan vandrare som legat mer exponerat och fått en brusten stångsektion till sitt HB tält lagad.
Precis, enda förvarningen var några molnslöjor som vände skarpt uppåt just innan vindstöten drog in. Vi låg exponerat ovanför Habres. Om den natten tog stången till ett HB levde vi kanske farligare än jag trott :unsure:
 
Precis, enda förvarningen var några molnslöjor som vände skarpt uppåt just innan vindstöten drog in. Vi låg exponerat ovanför Habres. Om den natten tog stången till ett HB levde vi kanske farligare än jag trott :unsure:
Jag är lite tveksam till att det var uppe i stormstyrka på ovädret natten 8-9augusti förra året, upplevde det mer som kuling (i varje fall från min position). Vad som överraskade var hur plötsligt vinden kom efter en fullständigt vindstilla kväll med spegelblank sjö och dimslöjor, dessutom kom vinden från öster den gången. Platån ovan Habres är ju ganska exponerat mot öster så förstår att det blev dramatiskt.
Man brukar höra på ljudet för att tolka vindstyrkan, när det övergår i ett kraftigt tjutande och vrålande i terrängen brukar vindstyrkan ligga kring 30 m/s som natten 15-16 augusti.
 
Senast ändrad:
Sett till att packpåsen rymmer sina längre stänger så misstänker jag att tältet aldrig kommit med 36cm DAC-stänger.

Jag mailade Helsport igår och frågade om stängerna och om tältet fanns med olika versioner av dom, och de hänvisade till XXL. XXL har ännu inte svarat på motsvarande mail.

Hur gick det, fick du svar från XXL?
 
Tycker som många skriver att ni ska fundera över vilken kvalitet och slitstyrka ni behöver. Mitt favorittält för skogsturer har länge varit ett Exped Carina 2 pga enkelt att sätta upp, självstagande (bra om man vill tälta där det är svårt att få ner tältpinnar) litet footprint (lätt att hitta tältplats), hög takhöjd, och att man får plats med två breda, rektangulära liggunderlag i storleken large. Sen är det trevligt att kunna lägga packningen i en absid och laga mat i den andra. Även trevligt att höjden är så tilltagen att man kan sitta bekvämt i en liggunderlagsstol om man fastnar i tältet pga regn. Det senaste har blivit ett krav för mig i val av tält. Carina är varken lätt (2,7kg), välsytt eller slitstarkt. Tältet har konkurrerat med Anjan 2gt, Soulo, Orion 3 extreme och Nallo 4gt men det slutar oftast med att jag väljer Carina om det handlar om skogsvandring eller tältning där man kan få vindskydd. För kajakturer i skärgården eller fjällvandring skulle jag inte överväga Carina 2. Däremot övriga modeller i samlingen.

Mitt råd är att be en butik slå upp tältet innan ni köper. Jag brukar istället köpa, testa och sen inse att tältet inte var något för mig/oss. Blir dyrt i längden. Svårt att veta vad just ni uppskattar. Jag är stel som en pinne och föredrar därför höga tält. Vaknar vääääldigt tidigt på morgonen men vill gärna ta en långfrukost sittandes i absid eller tält. Då är det trevlig med ett tält där man kan få utsikt utan att det regnar in eller stormar i tältet. Funkar bra i både Exped Orion Extreme (inte lika bra i UL-varianten med endast halv mesh), Nallo GT där man kan rulla upp ena kortändan för utsikt och gamla versionen av anjan gt. Nya versionen av Anjan GT kräver att man monterar ett tältstångklipps för att man ska kunna rulla upp kortändan av absid.

Bergans brukar ha prisvärda tält. Har aldrig ägt något men campat med kompisar som har bergans tunneltält. Det de hade var ganska lågt, hade PU-belagd väv i yttertältet (tungt, tål inte UV lika bra (?) men saggar inte när det blir blött). Tältpinnar och linor var av sämre kvalitet men de funkade. Om ni har hund kanske ni även vill ha helt footprint? Eller i alla fall en markduk i absid?

Ska ni oftast campa där ni har tillgång till väderprognoser och möjlighet att tälta vindskyddat så finns det massor av lätta tält som funkar.
 
Har jag läst slarvigt eller framgår det inte var ni ska vandra?

Ni behöver nog vara tydliga med det för att få bra råd. Här på utsidan kommer många förutsätta att ni avser tälta i exponerad fjällterräng med långt till civilisationen, och råden blir därefter.
Om ni inte ska vandra i fjällen (mer än som nån hypotetisk framtidsplan) eller om ni kan tänka er att slå läger nära raststugor, STF-stugor, er bil eller under trädgränsen den gången ni kanske åker till fjällen, så har ni helt andra tält att välja på än om ni ska tälta i exponerad terräng där tältet är er enda säkerhet.
Jag har tältat i fjällen i sammanlagt flera månader och aldrig upplevt förhållanden som mitt billigaste sämsta tält inte hade klarat. Men jag skulle inte vilja bo i mitt sämsta tält uppe på en bergstopp en mil från närmsta möjlighet att gå inomhus trots att statistiken ser ok ut. Du förstår säkert hur jag resonerar.

I alla fall, om ni ska hålla er under trädgränsen/nära raststugor så kan ni ju ta något modernt tält som är större och lättare än fjälltälten. De brukar vara anpassade för amerikanskt klimat (torrare och varmare) men om er stora hund är hårig så kan det vara viktigare med bra ventilation än skydd mot drag. Då är de amerikanska tälten med innertält av myggnät inte så dumt faktiskt.

Håller med troll3 om att det är bättre att skaffa ett tält för här-och-nu. Ska man ta olika framtidsscenarion med i beräkningen när man skaffar utrustning blir det alldeles för dyrt/tungt/svårt att hitta.
Behöver ni ett större tält är det bara att sälja det ni har och skaffa större. Och det behöver ni ju göra förr eller senare ändå, om familjen utökas.

Med tanke på hunden behöver ni nog ett tält för 3 personer. Men, försök att testa, med hunden om det går. Eller tänk i alla fall igenom hur ni ska ligga. Personligen föredrar jag att ha hunden vid fotänden. Om hunden ska vara brevid mig tar hon upp mycket mer plats. Hon är mer formad som en fotände. Därför är det ju bra om tältet är tillräckligt långt för att hon ska få plats i fotänden. Om ni har uppblåsbara liggunderlag kan hunden ju inte ligga halvt på dem utan då behövs tillräckligt mycket plats i fotänden bortanför liggunderlagen. Kör ni cellplast kan ni säkert klara er med lite mindre utrymme.
Om hunden är långhårig eller bad-idiot kanske det är nödvändigt att låta den ligga i absiden och torka upp lite, då behövs plats för det.

Gäller det skogsvandring så skulle jag välja ett tält som var välventilerat och lätt samt komplettera med en tarp.
Skönt på alla sätt och vis, du kan kombinera utsikt, regn, eld m.m. Extra skönt om du har hund då hunden kan torka upp innan ni tar in den i tältet. Tarpen innebär ju lite extra vikt men även extra utrymme så själva tältet kan vara mindre.
 
Hur gick det, fick du svar från XXL?

De svarade bara kort att "Det har varit fel angivet och det är Yunan pressfit (36 cm-segment) som ingår. Vi beklagar detta."
Även detta är felaktigt avseende segmentslängden, men orkade inte fortsätta maila vidare.

Är hur som helst nöjd med tältet. Det är rymligt och lättanvänt. Innertältet rymmer helt klart 3 någorlunda bekvämt och absiden är stor nog för flera väskor. Sitthöjden är också utmärkt.
Jag har dock inte satt det på svårare prov - har varken testad det i kraftig vind eller mer nederbörd än lite duggregn.

Jag tänkte lite extra på längden på innertältet också. Jag uppskattar att längden på tältet räcker för användare upp till ca 185cm om flera använder tältet innan tårna skulle röra innertältet. Detta under förutsättning att det ställts upp någorlunda plant, sovandes i ryggläge och med uppblåsbart liggunderlag liknande mitt (6cm) och någorlunda normala herrfötter. Det kan vara värt att tänka på för långa personer. Mitt i tältet är det kanske en dm längre.
 
Får återkomma till tråden då jag i somras köpte ett Naturehike Opalus 3 för att komplettera mitt Anjan 2gt med då vi är 5 i familjen. Måste säga att jag är helt brädad av hur fint det tältet är för de pengarna (2739kr från svensk webshop ink footprint). Det är fullt jämförbart med mitt Hillebergtält när det kommer till sömnad/design med några få undantag där de valt billigare men fullt godkända lösningar.

Superlätt att få en fin pitch utan stormlinor som därmed bara behövs när det verkligen blåser vilket är en stor fördel med barn som gärna snubblar över dem (ok det händer mig själv med ;))

Har ännu inte fått in någon rejäl storm över mig men i måttlig vind har det stått stadigt och regn har det fixat galant. Ventilationen är bra och med dubbla ingångar går det snabbare att vädra ur kondensen som kommit under natten.

Användes vid Rogen området och på liknande turer är det ett klockrent tält. På kalfjället utan tillförlitligt prognos som lovar måttliga vindar skulle jag inte chansa innan jag lärt känna det mer.
 
Brorsan köpte ett Bergans Romsdal 3 och använde det för två personer och två hundar nu i augusti, det funkade riktigt bra och fint att kunna sitta i absiden och laga mat när det regnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.