Lätt och prisvärt tält för 3 personer?

Lätt och slitstarkt går som regel inte ihop.

Jag har just köpt ett Tarptent Cloudburst 3. Materialvalen gör det lätt, men det ser inte ut att vara speciellt slitstarkt. Som vackertvädertält i skyddade lägen bör det hålla ett tag. Det kommer inte vara mitt förstahandsval för kalfjället.

Jag räknar inte med någon längre livslängd, men lätt är det. :)

Någon variant av Helsports Ultraligth-serie kan gå att hitta inom budget. Hilleberg har flera, t.ex. Helags 3. HB kommer att vara svåra att hitta inom budget. Det ser ut som om de övriga tälten som nämnts i tråden är tyngre.

Livet handlar om kompromisser. Det ser ut som om du får välja vad du prioriterar. Jag har uppdaterat mina tält i år. Jag letade först efter ett tält -- men insåg relativt snabbt att jag skulle få svårt att hitta något som fyllde alla krav. Det blev därför Cloudburst-tältet ovan, samt ett HB Kaitum 3 GT. Sedan får jag välja tält efter omständigheterna.
 
Bergans Romsdal silikonduk, 100cm takhöjd, 3,3kg.
Det tältet kikade jag själv en hel del på innan jag köpte Breheimen.

Båda har liknande material på duken, liknande ventilation, liknande storlek ihoppackade och skiljer inte mycket i vikt (Helsports nettovikt är inkl allt som medföljer, så 3450g vs 3320g). Romsdal har DAC Pressfit istället för Yunan Pressfit men har betydligt mindre innertält (160 bredd vid huvudänden, 125 vid fotänden jämfört med 177 över nästan hela längden) och högre (men Romsdal har bra sitthöjd). Breheimen kan således ses som ett 3 personers tält och Romsdal som 2-3.

Romsdals lägre höjd och linfästen på kortsidan gör det nog tåligare för vind (och DAC kanske är pålitligare). Slutsatsen för min del var att jag bedömde de som likvärdiga där utrymmet och kampanjpriset vägde över för min användning.

Lite mer om Bergans-tältet finns på hemsidan.
 
Anjan 3gt väger 2.3kg
Lofoten Superlight 3 Camp 2.1kg
Cetus III Ul 2,4kg
Oppland 3 Light 2kg
Så visst finns det lättare alternativ som ändå står pall i fjällen. Det är dock inget jag skulle kalla slitstarkt i den bemärkelse att man kan slita hårt på dem, rätt hanterade så håller de säkert 20år med några mindre lagningar.

Köpte mitt anjan 2gt för 4500kr 2år beg om jag minns rätt så visst kan du med lite tålamod hitta ett tält som klarar specen om du kan tänka dig begagnat.

Ett helt nytt tält som enligt spec verkar intressant och klarar din kravspec men som jag själv inte har någon koll på är

Stort tack! Så bra med konkreta tips!
 
Lätt och slitstarkt går som regel inte ihop.

Jag har just köpt ett Tarptent Cloudburst 3. Materialvalen gör det lätt, men det ser inte ut att vara speciellt slitstarkt. Som vackertvädertält i skyddade lägen bör det hålla ett tag. Det kommer inte vara mitt förstahandsval för kalfjället.

Jag räknar inte med någon längre livslängd, men lätt är det. :)

Någon variant av Helsports Ultraligth-serie kan gå att hitta inom budget. Hilleberg har flera, t.ex. Helags 3. HB kommer att vara svåra att hitta inom budget. Det ser ut som om de övriga tälten som nämnts i tråden är tyngre.

Livet handlar om kompromisser. Det ser ut som om du får välja vad du prioriterar. Jag har uppdaterat mina tält i år. Jag letade först efter ett tält -- men insåg relativt snabbt att jag skulle få svårt att hitta något som fyllde alla krav. Det blev därför Cloudburst-tältet ovan, samt ett HB Kaitum 3 GT. Sedan får jag välja tält efter omständigheterna.

Tack för dina synpunkter. Särskilt intressant att höra att du köpt ett Tarptent Cloudburst 3. Jag har tittat på den. Verkade ju rymligt och som sagt lätt, men såg ju inte hemskt slitstarkt ut. Borde väl ändå palla vandring under den varmare årstiden som inte är förlagd i fjällen? Det är kanske så att jag får tänka om angående antal.
Ett lätt tält måste tyvärr vara prio just nu, men vill ju gärna ha ett som pallar lite väder och vind.
 
Fjäll och lågland är ju lite olika, och möjligheten att hitta skyddade lägen i låglandsterräng är ju betydligt bättre än på kalfjället om ovädret slår till. Dessutom är det oftast närmare till civilisation och hjälp i låglandet och prylarna inte håller.
Vädret är som sagt ombytligt, och speciellt i fjällen. Vissa turer på sommaren kan vara hur fina som helst vädermässigt, samtidigt kan vädret slå om hastigt till regn, blåst och snö.
Jag har varit med om alla dessa vädersituationer mitt i högsommaren, men förväntade mig kanske inte en rejäl höststorm med orkanstyrka i byarna mitt i augusti som vi fick uppleva förra sommaren. Efter den upplevelsen och samtal med andra vandrare vi mötte som tvingats avbryta med sönderslitna tält (bl a två Helsport Fjellheimen superllight) ser jag lite annorlunda på val av tält och bär hellre några hundra gram mer än ger för stort avkall på säkerheten. Det finns som sagt andra saker jag hellre lättar på eller väljer bort.
Vi klarade oss bra, men det berodde nog mer på att vi insåg faran i tid och hade möjlighet att tälta i skyddad terräng än på tältet vi sov i.
 
Jag har varit med om alla dessa vädersituationer mitt i högsommaren, men förväntade mig kanske inte en rejäl höststorm med orkanstyrka i byarna mitt i augusti som vi fick uppleva förra sommaren. Efter den upplevelsen och samtal med andra vandrare vi mötte som tvingats avbryta med sönderslitna tält (bl a två Helsport Fjellheimen superllight) ser jag lite annorlunda på val av tält och bär hellre några hundra gram mer än ger för stort avkall på säkerheten. Det finns som sagt andra saker jag hellre lättar på eller väljer bort.
Jag tror du skrivit om det tidigare men vet du vad som brast?

Vi slapp den upplevelsen men var med om det betydligt snällare ovädret tidigare i augusti. Jag använde ett lätt tält med god vindstabilitet (MLD Trailstar) som då stod opåverkat men som hade varit en upplevelse i orkanbyar. Där är avsaknaden av lös duk en viktig pusselbit, vinden får inte riktigt något fäste. Min kompis använde något mer likt Fjellheimen Superlight (ett Terra Nova Laser Competition) och klarade sig med dålig nattsömn men hade även han uppskattat några hekto mer tält ;-)

Hur gör du i år, blir det ett nytt tält??
 
Jag tror du skrivit om det tidigare men vet du vad som brast?

Vi slapp den upplevelsen men var med om det betydligt snällare ovädret tidigare i augusti. Jag använde ett lätt tält med god vindstabilitet (MLD Trailstar) som då stod opåverkat men som hade varit en upplevelse i orkanbyar. Där är avsaknaden av lös duk en viktig pusselbit, vinden får inte riktigt något fäste. Min kompis använde något mer likt Fjellheimen Superlight (ett Terra Nova Laser Competition) och klarade sig med dålig nattsömn men hade även han uppskattat några hekto mer tält ;-)

Hur gör du i år, blir det ett nytt tält??
Din referens till det snällare ovädret tidigare, var det natten 8-9/8? Då låg vi turligt nog skyddade även där vid Lájtávvre, men det kom från ingenstans kl 23 på kvällen. Dagen efter försökte vi hjälpa en annan vandrare som legat mer exponerat och fått en brusten stångsektion till sitt HB tält lagad.

Vad gäller den kraftigare stormen 15-16/8 höll mitt tält (Kaitum2) höll men det får jag nog främst kreditera att vi lyckades hitta en bra och skyddat plats för vinden i lägre terräng.

De som vi talade med dagen efter att fått sina tält sönderblåsta var det först stormlinor och stormlinefästen till tälten som gick av. När detta hände försökte de rädda tälten genom att sittande försöka stödja bågarna inifrån tälten vilket inte hjälpte i längden utan båda stänger och vissa sömmar gav sig tillslut så de tvingades avbryta mitt i natten.
Vi träffade även en annan vandrare på vägen hem som tältat nära Akka, där var det stormlinefästena till tältet som gått av men han hade lite mer tur och tältet i övrigt höll.
 
Senast ändrad:
Får bara hålla med det smux säger om tält för fjället, tror alla vi som har varit med om oväder till fjälls med glädje bär lite tyngre tält för ökad säkerhet.

Till TS när vikten är så viktig så skulle jag gå på ett mindre tält, och inte köpa ett för framtiden. Vad är det för hund ni har är det en som kan bära klövjeväska och ta sin del och hjälpa till.

Får citera en från ett annat forum: Det är enkelt med ett rejält tält i go väder, men tvärs om kan ställa till ett helvete.
 
Lätt och slitstarkt går som regel inte ihop.

Jag har just köpt ett Tarptent Cloudburst 3. Materialvalen gör det lätt, men det ser inte ut att vara speciellt slitstarkt. Som vackertvädertält i skyddade lägen bör det hålla ett tag. Det kommer inte vara mitt förstahandsval för kalfjället.

Jag räknar inte med någon längre livslängd, men lätt är det. :)
Slitstyrka är nödvändigtvis inte kopplat till vikt. T.ex. DCF (Dyneema Carbon Fabric) är det absolut lättaste - och dyraste- tältmaterialet men det har den största rivstyrkan av alla tältmaterial. (Sedan finns det vissa andra svårigheter med det som mest har att göra med tillverkarnas bristande erfarenhet på hur det skall användas)
 
Därav kommentaren "som regel". :)

Är du beredd att betala så går det att hitta lätt och starkt. Jag skulle nog vilja hävda att det är uppe till diskussion hur slitstarkt DCF är. Starkt är det, men användning och nötning hanteras inte nödvändigtvis lika bra.

Jag letade efter ett lätt tält i DCF med myggskydd och bra utrymmen. Det som kom närmast var ett Ultamid 4 med innertält. Det blev inte speciellt mycket lättare än ett Cloudburst 3, men betydligt dyrare. I slutändan köpte jag två tält, och accepterade att ett av dem var tungt -- men troligtvis också hållbart.

Jag har fortfarande kvar mitt gamla Fjällräven kupoltält. Det har fungerat bra, men väger kring 4 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.