Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket"

Hej.
Jag skulle behöva tips på ett lätt kokkärl på ca 0.8-1L med handtag som rymmer 1st 250 Grams gastub invändigt och gärna även ett mini-gasolkök av typen "Pocker Rocket" eller motsvarande.

Primus 230grams har en ytterdiameter på 108mm och höjden är 85mm.

Aluminium eller möjligen Titan känns väl aktuellt för viktens skull, har funderat på Trangias 27 serie med packpåse men det måste väl finnas fler alternativ ?

(Trangia 27 gryta väger 80gram och tamoj 48gram = 128gram som referens)

Det är ju inte vad du frågar efter, men hur viktigt är det att kunna packa gasflaskan inuti kärlet?

Jag övergav det tankesättet för ganska länge sedan, då jag insåg att man kan packa annat inuti kokkärlet och slippa den där stora tomma saken som stjäl plats.
Jag gillar inte heller de där smala höga kärlen. Dels är de jobbiga om man ska göra något annat än att koka vatten, och dels får man vrida ner gaspådraget så mycket för att man inte ska elda för kråkorna.


En trangia 27-kastrull med trangia mini-tamoj väger tillsammans 105g. Lägg till ett lock av pajform som väger 5 g.
Kostnad för det är under 250 kr, och mycket lättare än så blir det inte om man inte köper dyra titankärl.
Trangias hårdanodiserade kastruller är så släta att man nästan kan kalla det nonstick. Busenkla att diska ur.


Hårdanodiserat tycker jag du ska välja, oavsett vilket kärl du än väljer.

Vill du ha en sån där smal och hög som du kan packa allt inuti så har optimus sitt Terra Weekend. Det rymmer en 230 g gasflaska samt en Cruxbrännare.

Värmeväxlare i botten tycker jag dock att du ska undvika.
Det skapas väldigt mycket koloxid när man kokar i sådana, det tar lång tid att spara in vikten, och det bränner lätt fast i botten om du ska laga någon mat i dem.
 
Värmeväxlare har visat sig vara betydligt mindre effektiva än tillverkarna från början angav. För maximal besparing måste lågan vara så liten att den inte når flänsarna. Om lågan når Flänsarna blir förbränningen sämre.
De som har testat noga kommer fram till att det under vissa förutsättningar går att spara in tyngden av flänsarna i minskad bränsleförbrukning, men inte alls alltid.
Och tex Trangia 25/27 är i princip lika effektiv som flänsad gryta.
Själv har jag några flänsade grytor, men jag tycker bättre om samma grytor utan värmeväxlare.

Det kök med flänsar som ofta kommer till användning är Primus Lite. Hyfsat vindtåligt utan ytterligare vindskydd.
Ofta med som kaffekokare på sit-on-top kajak. Då med påmonterad gaspatron och locket förankrat med fiskelina.

Det är landstigningsförbud på många öar på sommaren. Och på kajaken försvinner alla detaljer som inte är fastknutna. Men kaffe vill man ju ha.

/John
 
Att allt ryms i grytan känns inte så viktigt. Jag brukar ha allt matrelaterat i en påse i packningen.
Det vore jobbigt att behöva rota igenom ryggsäcken flera varv när man stannar för att fika eller äta.
Det är lättare att kolla hur mycket gas det är kvar om gasen ligger för sig och inte i grytan.

/John
 
Att allt ryms i grytan känns inte så viktigt. Jag brukar ha allt matrelaterat i en påse i packningen.
Det vore jobbigt att behöva rota igenom ryggsäcken flera varv när man stannar för att fika eller äta.
Det är lättare att kolla hur mycket gas det är kvar om gasen ligger för sig och inte i grytan.

/John

Håller med. Gastub eller spritbrännare vill jag ha utanför kokkärlet pga risk för smak och fyller hellre grytan med dagens mat eller anant jag skall ha vid matpaus.
 
Håller med. Gastub eller spritbrännare vill jag ha utanför kokkärlet pga risk för smak och fyller hellre grytan med dagens mat eller anant jag skall ha vid matpaus.

Att du vill hålla spritbrännare utanför förstår jag men har något tagit smak av evläckande gas eller gastub?
Det var nytt för mig.

/Patrik
 
Org väger 160 gr
Trangia lilla 105 gr till stora kök
Lätta i titan väger ca 75 gr
Jula är end billig ej Lätt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.