Lätt klättring i Västervik?

Jag ska fira Midsommar i Västervik. Eftersom jag vet att det finns massa klättring där så har jag lite frågor om den:

Om jag ska klättra så blir det med min flickvän som är riktigt färsk nybörjare. Jag undrar däför om det finns några lätta leder i området, samt hur dessa är säkrade. Går det att sätta topprep, finns det lätta bultade leder eller måste jag släpa med hela racket på bussen? Det ideala vore några korta, lätta (4 till 5+) leder med möjlighet till toppsäkring.

Sjöända! Där finns det en svavägg men bla en 4c led och 2-3 lite igen mossade 5b. Det finns även lite fler lätta leder... Bla Schärringleden 5b har tre stjärnor i föraren men detta stämmer inte... Leden är inte speciell eller fin...

Sivlerberget har många lätta leder, tror det går enkelt att sätta topprep men har aldrig varit där.

Skaffa föraren:
Sportklättring i Västervik, Linköping och Höglandet.

/G

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bil...

Bil finns på platsen. Men nu verkar det som om jag tar egen bil ändå, Norrköping och Ågelsjön ligger på vägen...

Silverberget

Var en sväng på Silverberget förra sommaren och visst går det att sätta topprep. Men har du kilsett så ta med det och spring några varv på dom sköna sva-sprickorna. Riktigt välsäkrat med en och annan bult emellanåt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips