Lätt kamerastativ

Hej
Jag har en tanke om ett lätt kamerastativ att ta med på fjällvandring men skulle behöva era tankar om hur man skulle bygga ihop det.

Jag har idag ett bordsstativ (Ulanzi) med kula som väger 165g.
Tanken är att använda mina vandringsstavar och lägga till ett tredje ben av kolfiberrör för att få en tripod. På något sätt fästa ett vertikalt rör (30mm innerdiameter), någon decimeter långt, i toppen där jag kan 'sticka ner' mitt bordsstativ.

Som tredje ben har jag funderat på ett 12mm-rör ex https://www.conrad.se/sv/p/kol-ror-o-x-l-12-mm-x-500-mm-inre-diameter-10-mm-220474.html, totalt längd samma som vandringsstavarna. Där rörstumparna skarvas kan man sätta en bit av ett 10mm-rör.

Några frågor
  • Skulle ett 12mm rör vara tillräckligt stabilt?
  • Hur skulle man enklast och ganska snabbt bygga ihop det tredje benet med vandringsstavarna och få fast det vertikala röret?
Helst en vikt på max 100g (exklusive vandringsstavar och bordsstativ).

Jag har idag ett kolfiberstativ som väger ca 800g med kula och som kan gå ner helt i spagat. Skulle ovanstående lösning komma upp för mycket i vikt så känns det mer naturligt att ta med 800g-stativet.

Har sett en lösning där man band ihop vandringsstavarna med en bit tältlina, lutade dem framåt och lät tältlinan vara tredje benet som förankrades bakåt i marken med en tältpinne. På en av vandringsstavarna hade man limmat fast en skruv som passade i kulleden. Den lösningen känns lite mer osäker - släpper tältpinnen så går kameran i backen.

Det där tredje alternativet funkar med enbensstativ också. De är faktiskt ganska stabila bara man använder dem rätt. Många ställer det rakt upp och ner framför sig. En bättre variant är just att vinkla det. Utan snöre kan man t.ex. placera stativfoten mellan och lite bakom sina egna fötter och luta det snett framåt så man liksom låser det med ena vaden och sen dra det mot sig.

Kanske det skulle räcka för dig? Då behöver du bara montera på ett stativfäste på ena vandringsstaven. Eller tänker du dig väldigt långa exponeringstider då du vill kunna släppa kameran?

Vad har du för ryggsäck? Om du har en ramsäck finns det ju exempel med en anslutning för kulleden direkt på ramen och sedan en vandringsstav som "tredje ben" lutad mot säcken. Men du kommer inte upp i höjd mer än knappt ramens höjd. Hittar ingen exempelbild just nu, men du förstår nog hur jag menar.

Det där tredje alternativet funkar med enbensstativ också. De är faktiskt ganska stabila bara man använder dem rätt. Många ställer det rakt upp och ner framför sig. En bättre variant är just att vinkla det. Utan snöre kan man t.ex. placera stativfoten mellan och lite bakom sina egna fötter och luta det snett framåt så man liksom låser det med ena vaden och sen dra det mot sig.

Kanske det skulle räcka för dig? Då behöver du bara montera på ett stativfäste på ena vandringsstaven. Eller tänker du dig väldigt långa exponeringstider då du vill kunna släppa kameran?
Önskemålet är att kunna släppa kameran för lite längre exponeringstider eller där jag själv vill vara med på bild.

Vad har du för ryggsäck? Om du har en ramsäck finns det ju exempel med en anslutning för kulleden direkt på ramen och sedan en vandringsstav som "tredje ben" lutad mot säcken. Men du kommer inte upp i höjd mer än knappt ramens höjd. Hittar ingen exempelbild just nu, men du förstår nog hur jag menar.
Jag har en Osprey Exos Pro 55 så den är nog lite för vek för detta.

Jörgen (fjaderlatt.se) gjorde ett kamerastativ som enligt uppgift väger ca 100g av ett litet Joby Gorillapod förlängt med 50cm kolfiber segment från tältbågar och buntband. Osäkert om det stämmer för enbart Joby stativet väger runt 80g fast en viss viktbesparing blir det nog.

Bilagor

• Diy kamerastiv ca 100g 5ocm av Joby-stativ förlät med kolfiberstavar & buntband, fjaderlatt.se.JPG
    Diy kamerastiv ca 100g 5ocm av Joby-stativ förlät med kolfiberstavar & buntband, fjaderlatt.se.JPG
    877 KB · Visningar: 52

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Vi kanske skulle fråga vad det är för typ av kamera också. En systemkamera skulle då inte jag tordas sätta på det där fjäderlätta på bilden ovan.

Vi kanske skulle fråga vad det är för typ av kamera också. En systemkamera skulle då inte jag tordas sätta på det där fjäderlätta på bilden ovan.
Det är en systemkamera, en Nikon Z6ii med ett 24-200 objektiv. Totalvikt ca 1.3kg.

Har nu beställt kolfiberrör (12mm o 10mm) från Conrad. Är inne på att försöka få till något som bygger på två vandringsstavar och ett kolfiberrör. Får se om de jag beställt blir för veka eller svajiga.

Jörgen (fjaderlatt.se) gjorde ett kamerastativ som enligt uppgift väger ca 100g av ett litet Joby Gorillapod förlängt med 50cm kolfiber segment från tältbågar och buntband. Osäkert om det stämmer för enbart Joby stativet väger runt 80g fast en viss viktbesparing blir det nog.
Ursäkta sent svar.

Skulle nämnt, som DoktorGlas frågade ovan, att det är en systemkamera, vikt ca 1.3 kg.

Gorillapoden på bilden är tyvärr avsedd för belastning upp till 500g. Motsvarande gorillapod (som även jag har) som klarar min kamera klarar en maxbelastning av 3kg och väger 423g med kulled, 273g utan.

Låg och tänkte på det här igår när jag skulle sova. Vet inte om idén jag fick är funkis. Men så här tänkte jag. Om man gör en kanske 3-4 cm tjock skiva, skulle kunna vara i trä och därmed lätt. I skivan borrar man tre sneda hål som stativbenen kan föras igenom. I mitten på skivan ett hål för ett kort rör med en kulled på toppen. Det korta röret skulle också kunna vara en rundstav i trä med en skruv med stativgänga för kulleden i toppen. Den här mittpelaren skulle iofs kunna var fast monterad på skivan. Enklare men mer spretigt att packa.

Tanken är alltså att trä de tre benen genom de sneda, utåtriktade hålen. Man måste också ha nånting som låser fast plattan på en viss nivå, men det kanske inte behöver vara jättekomplicerat, men har inte tänkt ut nåt bra. Kanske räcker det med ett vettigt använt rep.

FWIW som man säger.

Hittade att det faktiskt fick färdiga lösningar också. T.ex. denna.

Om du inte har behov att alltid kunna få upp kameran över marknivå, även när det inte finns naturliga högre punkter som t.ex. stenar, så skulle jag nog personligen välja en Platypod (eller nång av kopiorna). 119 g väger den mindre modellen.
Men jag tänker mig att det borde vara ganska lätt att säkra en Platypod ovanpå en LIGGANDE ryggsäck, bara slå ett rep runt plattan och säcken. Men så skulle du ju kunna göra med ministativet du har också, om benen går att fläka ut, om den höjden över marken räcker.

Sen finns ju den gamla hederliga bönpåsen. Men problemet med den är ju att den måste fyllas med nåt som bidrar med vikt.

Senast ändrad:
Låg och tänkte på det här igår när jag skulle sova. Vet inte om idén jag fick är funkis. Men så här tänkte jag. Om man gör en kanske 3-4 cm tjock skiva, skulle kunna vara i trä och därmed lätt. I skivan borrar man tre sneda hål som stativbenen kan föras igenom. I mitten på skivan ett hål för ett kort rör med en kulled på toppen. Det korta röret skulle också kunna vara en rundstav i trä med en skruv med stativgänga för kulleden i toppen. Den här mittpelaren skulle iofs kunna var fast monterad på skivan. Enklare men mer spretigt att packa.

Tanken är alltså att trä de tre benen genom de sneda, utåtriktade hålen. Man måste också ha nånting som låser fast plattan på en viss nivå, men det kanske inte behöver vara jättekomplicerat, men har inte tänkt ut nåt bra. Kanske räcker det med ett vettigt använt rep.

FWIW som man säger.

Hittade att det faktiskt fick färdiga lösningar också. T.ex. denna.

Om du inte har behov att alltid kunna få upp kameran över marknivå, även när det inte finns naturliga högre punkter som t.ex. stenar, så skulle jag nog personligen välja en Platypod (eller nång av kopiorna). 119 g väger den mindre modellen.
Men jag tänker mig att det borde vara ganska lätt att säkra en Platypod ovanpå en LIGGANDE ryggsäck, bara slå ett rep runt plattan och säcken. Men så skulle du ju kunna göra med ministativet du har också, om benen går att fläka ut, om den höjden över marken räcker.

Sen finns ju den gamla hederliga bönpåsen. Men problemet med den är ju att den måste fyllas med nåt som bidrar med vikt.
Tack för tipsen. Skall kolla upp detta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips