Lätt handbagage?

Hej,
Flög just med Ryanair ch vägde in 9.8 kg, men då höl jag den genomskinliga påsen med vätskor i handen. Kom att tänka på att väskan inte är så lätt.

Har någon av er tips på en lätt väska, 55x40x20 cm, som man kan ha som handbagage? Eller har något sytt en egen?

Eftersom det är handbagage är ju kravet på hållbarhet inte så extrem. Har man sen bärremmar kan man ju skippa hjulen. Känns korkat att släpa på en väska som säkert väger 3 kg.

/Patrik
 
Ja precis, varför ska man bära vikten av hjul och drag anordning på en så liten väska som ett handbagage? Övergår min insikt. Reser man dessutom med laptop, äter ju både datorn och laddaren tyvärr mycket av de 10 kg som börjar vara gräns för en del flygbolag (åtminstone en ordinär jobb-laptop i min värld, som är köpt för att vara robust och tålig, inte ett dugg flashig).

Jag har en Patagonia MLC och en Arcteryx Blade 30, i sökandet efter den perfekta kabinväskan. Jämförelse mellan dem nedan:

Patagonia MLC: mjuk väska, större BxH än Arcteryxen, men "mindre djup". Bra öppning för packning av huvudfacket, en "flytande avdelare" för att kunna separera olika delar av packningen. Mer plats i kläd-/skopackningen än Arcteryxen. Laptop-fack lite sladdrigt/fladdrigt. Bra ytterfack för biljetter och småplock, bra axelrem och 2 bärhandtag, på både lång- och kortsida.
Min väska är 3 år gammal, dagens version har bättre datorfack samt lite mer polstrade ryggsäcksremmar. (Mina är dock tillräckliga för de vikter man bär som handbagage.)

Arcteryc Blade 30: halvhårt skal, mer stabil men inte lika flexibel, mindre mått BxH men "djupare". Huvudfack avskiljs med blixtlåsförsedd mellanvägg, inte lika flexibelt att packa som MLC:n samt att huvudfaxket är mindre. Utmärkt laptopfack. Lite trångt fack för småplock på framsidan, men ett riktigt bra fack på toppen. "Dolt fack" på ryggsidan, för pass/biljetter etc. Handtag på både kort- och långsida. Ingen axelrem, så den måste bäras i ryggsäcksremmarna eller i handen. Bättre polstrade ryggsäcksremmar.

Summering:
MLC:n lätt, flexibel, enkel, smidig. "Högre knöl-faktor", rymligare och enklare att packa i, men ser lite svampigare ut.
Blade 30 mer "business" för resa med laptop. Kompakt. Snyggare som packad.
Gillar båda, men det finns alltså för- och nackdelar hos dem, beroende på vad jag ska packa.
Segrare?
Civilt, pga mer flexibilitet för packningen:
Patagonia MLC.
I tjänsten, om jag inte behöver mycket packning som kläder/skor:
Arcteryx.

Andra bra tips, kolla in i denna tråd om Red Oxx och Tom Bihn, kanske fördelaktigt köp med låg dollarkurs?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64966
Och här är mer läsning:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48720&highlight=MLC
 
Senast ändrad:
Jag använder ofta min Gossamer Gear mariposa plus ryggsäck som handbagage. Den får precis plats om man komprimerar den lite.
Ett mycket lätt alternativ kanske kan vara Sea to summits nya bag i silnylon. Den borde hålla för en hel del.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
När det gäller att resa lätt är en lätt väska A och O, min heter Lucas väger minimala 770 g.
Rymmer mer än vad som behövs, trots att den är handbagage.
 
När det gäller att resa lätt är en lätt väska A och O, min heter Lucas väger minimala 770 g.
Rymmer mer än vad som behövs, trots att den är handbagage.

10x för tung ;)

http://www.seatosummit.com/products/display/141

Denna väger 80g. Några finesser finns dock inte. Kanhända är den inte så bekväm att bära med tungt i. Om man behöver fler utrymmen eller skydd för ömtåliga saker kan man ju komplettera med lådor och andra packpåsar.
 
håller med gusbo. Något i stil med Sea to summits nya bag i silnylon brukar funka bra. Såg att den väger 48 g och det är ju ok.
 
Med risk för att låta som en tungpackare...

Den där sea-to-summit grejen följer ju bruklig lättpackardoktrin, men jag måste ifrågasätta det.

När man packar lätt för vandring gör man det för att spara energi och vinna bärkomfort under långa sträckor. Man gör det dessutom sannolikt med en autistiskt noggrant uträknad sammansättning utrustning. Man planerar bort oförutsedda händelser, och minskar därför kraven på "what-if-kapacitet" på prylarna.

På resa gäller annat. Man blir av olika konstiga skäl tvungen att utöver de egna prylarna, packa en kompis toalettartiklar, (eller flickvännens solcrémer, ugh!) i väskan, och precis vid metalldetektorn kräver tullarna att man bökar ner en skitstor Toblerone i handbagaget. Dessutom måste man pga taskig handstil i sista stund springa mellan Gate 36, Terminal 1, till Gate 36, Terminal 4, på Heathrow...

Eller nått sånt. Jag reser gärna med endast handbagage, men det ska vara robust, trots att det är lätt. Att kompromissa med vikten på väskan är ok, eftersom man bär relativt korta sträckor, och innehållets vikt kommer ändå variera så mycket att några hundra gram hit eller dit på väskan spelar mindre roll. En persedelpåse av det gamla svenska snittet är en lagom kompromiss tycker jag. Den där silnylon-grejen kommer spricka som en Lidl-kondom!
 
Håller med Gusbo att min väska kan verka 10x för tung, men den är brukbar, har 4 fack plus en tidningsficka på utsidan. Den har bra handtag och en nyttjbar axelrem. Vill nog hävda att dess gram motsvarar en hög funktionalitet och att den hållt för åtskilliga resor tyder på att den är hållbar oxså tillskillnad från att resa med en bärkasse av mylar på 4,7 g.
Nej jag vet att 50 g under inte brukar hålla efter 3e ompackningen!
 
vikten av lättviktsdimensionen

På resa gäller annat. Man blir av olika konstiga skäl tvungen att utöver de egna prylarna, packa en kompis toalettartiklar, (eller flickvännens solcrémer, ugh!) i väskan, och precis vid metalldetektorn kräver tullarna att man bökar ner en skitstor Toblerone i handbagaget. Dessutom måste man pga taskig handstil i sista stund springa mellan Gate 36, Terminal 1, till Gate 36, Terminal 4, på Heathrow...

Eller nått sånt. Jag reser gärna med endast handbagage, men det ska vara robust, trots att det är lätt. Att kompromissa med vikten på väskan är ok, eftersom man bär relativt korta sträckor, och innehållets vikt kommer ändå variera så mycket att några hundra gram hit eller dit på väskan spelar mindre roll. En persedelpåse av det gamla svenska snittet är en lagom kompromiss tycker jag. Den där silnylon-grejen kommer spricka som en Lidl-kondom!

Ni får ursäkta, men jag ser det som min uppgift här på forumet att agera "lättviktstaliban" :)
Smileyn i mitt inlägg är också till för att indikera att jag vill retas lite i all vänlighet. Inte att klanka ner på andras val. Meningen med denna något obstinata och definitivt doktrinära hållning är att agera lättviktsvektor för att mer komplett spänna upp rummet av möjliga lösningar, för att uttala sig i algebraiska termer. När detta väl är gjort kan alla själv välja var man positionerar sig i rymden med avseende på vikt, slitstyrka och funktion.

Enär jag har erfarenhet av Sea To Summits kassar i samma tyg vill jag dock vända mig emot påståendet att de skulle spricka lätt. Vi stoppar dessa kassar som korvar tämligen ofta och de verkar inte ha tagit den minsta skada av det. Kassen är gjord för att tåla minst 130kg i vikt. Det är inte så illa. 40L är också en ganska stor volym. Något man dock får se upp med är spetsiga föremål. Det tål den nog inte i längden. Avsaknaden av ytterfack och innerfack gör ju också att den ligger tämligen uselt till på funktionsområdet, men huvudfunktionen tror jag som sagt den klarar.
 
Vikten är av vikt

Tack för snabba och som vanligt relevanta svar.

Det finns ett värd även vid resa att ha ett lätt HANDbagage. Jag får mer fler/tyngre saker utan att få betala lågprisbolaget för en incheckad väska. Det blir lättare att bära/släpa runt på resan. Eftersom det är handbagage så hanterar jag den själv vilket gör att risken för att den går sönder minskar.

Tipsen har varit bra, har dock inte läst onebag.com ännu, MEN fleras av väskorna var små tyckte jag (har inte kollat alla) då de bara var 11.5 cm djupa. Det finns ju 9.5 cm kvar!

Ingen som sytt själv? Eller ens försökt/funderat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...