Lätt boende för två?

Går i tankar om att slimma ner tältvikten, framför allt de gånger man är två. Men vill även ha ett tält jag kan ha när jag är ensam, så det verkligen används. Tanken just nu är att köpa något i denna klassen, dvs Terra nova Laser competition 2 eller Vaude Power lizard SUL 1-2. Tar tacksamt emot andra förslag i denna viktklassen.
Lite trånga och saknar absid. Men med lite kärlek och en mindre tarp borde det gå att få till ett bra nattläger för två.

https://www.addnature.com/terra-nova-laser-competition-2p-439242.html
http://www.outnorth.se/vaude/power-lizard-sul-1-2p-49846

Det som oroar mig mest är måtten på innertältet. De är 90 cm, men våra Exped SynMat 7 är 50 cm breda. Därmed är tältgolvet 1 dm för smalt på pappret. Någon som har erfarenhet av dessa tält som kan bedöma möjligheten att klämma in två madrasser.

Andra erfarenheter av att bo två i ett sådant här litet tält tas också tacksamt emot.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Personligen skulle jag inte välja något av dom förslagna tälten Om man ska vara två...ensam är väl ok.

Själv har jag ett HB Niak med en vikt på 1.7kg som jag använder som singeltält, det räknas som tvåmanna med en bredd på 130cm och bra takhöjd(kupol).

Lyxigt när man är ensam och det funkar att vara två.

Nordisk Telemark 2 ulw👍👍👍

Bra tips! Hade jag varit på jakt efter ett enmanstält hade jag huggit ett Nordisk. Grymt lätta! Tyvärr är det dock ännu smalare än de andra nere i benen. Ännu svårare att få plats med två Exped madrasser.
Vad har ni för liggunderlag/luftmadrasser när ni är två i detta?

Personligen skulle jag inte välja något av dom förslagna tälten Om man ska vara två...ensam är väl ok.

Själv har jag ett HB Niak med en vikt på 1.7kg som jag använder som singeltält, det räknas som tvåmanna med en bredd på 130cm och bra takhöjd(kupol).

Lyxigt när man är ensam och det funkar att vara två.

Telemark 2 är 135cm på bredaste stället så de funkar ju precis till 2Pers..

Annars denna....köpte nyligen Oppland 3LW....med golvbredd på 190cm och vikt under 2kg.

Ska bli spännande o se hur den funkar..

Bilagor

• DSC_2940.jpg
    DSC_2940.jpg
    65.1 KB · Visningar: 587
Big agnes

2P, 1,4kg
http://www.bigagnes.com/Copper-Spur-HV-UL2
Golvbredd 107-132 cm

Finns även som 3 manna på 1,8 kg

Jag har själv ett fyrmanna för familjeturen.
Senaste modellen väger 2,55 kg!

Har vunnit bla Backpacker Magazine Editors' Choice Gold Award, vilket innebär att många gare tycker att det är ett bra köp!

De har även varianter med inbyggda lysdioder vilket inte är så dumt om man skall tälta på kontinenten eller i södra Sverige!

Jag har haft ett Terra Nova Laser Competition 2, det var enligt mig grymt svåruppsatt, jag blev aldrig riktigt klok på det. Sen var det även riktigt klaustrofobiskt även för mig som använde det som enmanstält.
Enda fördelen var att det var riktigt lätt.

Vaude-talet ar ganska litet for tva. Jag, agare till det, ser det nog som en nodlosning att bo tva i det taltet. Daremot tycker jag det ar alldeles utmarkt for en, tom ganska stort for en person.

Power Lizard SUL 2-3 finns ocksa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips