Vaude power lizard sul 2-3p

Tja tänkte ta och skaffa mitt allra första tält som kommer att först att användas för fjällvandring, tältet tänktes användas tidsperioden våren till hösten. Tältet jag har fastnat för är vaude power lizard sul 2-3p, tanken var att köpa den mindre modellen först (1-2) men när många har sagt att det mindre tältet är väldigt trångt för två personer så tänkte jag köpa den större modellen när skillnaden är viktmässigt väldigt liten 200-300 gram.

Kan också bli så att jag tänkte använda tältet för paddling också framöver men som det ser ut nu så kommer det inte hända på ett bra tag.

Om ni kan rekommendera andra tält så får ni mera än gärna göra det.

Som sagt dessa egenskaper så söker jag.
- Vikt max 2.0kg.
- Pris Ca 5000kr.
- Använding från vår till höst.

Tja tänkte ta och skaffa mitt allra första tält som kommer att först att användas för fjällvandring

Jag har själv haft ett Vaude tält och kan säga att jag är ärligt inte så imponerad av det. Det duger för lågland eller när man har med sig vädret på sin sida. Upplevde en blåsig natt i fjällen i det och sedan dess är det utbytt. Om jag var du skulle jag antingen kolla på begagnade tält alternativt på Helsport hos XXL som ibland har riktigt bra priser. Helsport är i mina ögon ett bra märke som inte är allt för långt ifrån Hilleberg (i kvalité och funktion) men avsevärt billigare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har ett 1-2p, och precis som du ar inne pa, sa skulle jag inte rekommendera det till tva personer. Det gar givetvis att trycka ihop sig, men det blir inte speciellt bekvamt.

Jag tycker det ar ett ganska trevligt talt. Mycket latt och relativt latt att satta upp. Kan vara lite svart att fa det strackt i borjan, men satt up det nagra ganger sa skall det ga bra. Om jag skulle rekommendera nagra andringar pa det sa blir det att byta ut stormlinerna till lite langre, resp att kanske ocksa ta med ett par andra taltpinnar, antingen v- eller y-pinnar. Du behover inte byta ut alla pinnar. De pinnar som de kommer med ma vara latta, men de kan ryckas upp om det blaser for mycket. Det gar givetvis att atgarda detta med att lagga stenar pa pinnarna.

Jag vet inte om de aldre modellerna av taltet hade tunnare taltstanger sasom det mindre taltet hade. Hur som helst, kolla att du far 10.25 mm stangerna. Den nyare modellen har ocksa battre ventilation.

Visst ar det inte ett fyra-sasongstalt eller ett talt som ar gjort for att sta emot orkanvindar, men jag har da aldrig haft problem med mitt 1-2p aven om det bade har blast och regnat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips