Lätt alpin isyxa

Tja!
Ska skaffa mig en alpin yxa och har lite funderingar ang. vikt och hållbarhet. Det är min första isyxa jag ska skaffa mig, har klättrat en del tidigare och känner att jag vill ge mig på lite mer alpint. Ska ner till alperna i slutet på augusti/början på september för att bestiga mont Blanc, Matterhorn och lite vanlig klippa. Tanken är också att gå en isklätterkurs i vinter och om jag fastnar för det så skaffa mig två tekniska isyxor enbart för vertikalt. Så det jag är på jakt efter nu är en ren alpin yxa.

Vill ha en väldigt lätt isyxa men som ändå klarar att hugga ut steg etc med. Aluminium spets går bort direkt, dock så har jag hittat en väldigt intresant isyxa från CAMP, Corsa Nanotech http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=CAMPCORSANANO

Den är i aluminium men med stålspetsar, vikt endast 245 gam, låter rätt så optimalt i mina öron men jag är lite osäker på hur pass stryktålig den ändå är

Annars så har jag kollat lite på BD's Raven pro http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=BDRAVENPROIA_S09 Huvud helt i stål och 377 gram

Eller om man ska gå upp lite i vikt så finns Petzl's två nya yxor, Sum'tec och Summit på runt 500 gram, de verkar vara rätt så mycket rrejälare men också funka för vertikal klättring(?)

Nån som har lite mer erfarenhet än jag som kan dela med sig av lite tankar och ideer?
 
Ett tips är att ha lite is i magen och köpa yxa på plats. Utbudet där är aningen bättre än i platta sverige och du kan klämma lite på grejorna. Åker du i aug-sep har de nog börjat rea...
 
Tja! Det är ju också ett alternativ, bor nere i Lysekil så jag kommer med största sannolikhet inte kunna klämma och känna något alls på grejorna om jag köper över internet. Hur brukar priserna ligga i Cham? Dit är planen att vi ska ta oss först
 
Jag var i Cham för några veckor sedan. Vi hittade all utrustning vi hade med oss (stegjärn, skor, isyxor, kläder i allmänhet) för cirka 30% lägre priser än vi köpt dem för i Sverige. Vi kände oss lite irriterade över detta då frågan dykt upp tidigare på Utsidan men där slutsatsen blev att kronans fall gjort priserna samma i Sverige, något som alltså var kraftigt missvisande.
 
Jag var i Cham för några veckor sedan. Vi hittade all utrustning vi hade med oss (stegjärn, skor, isyxor, kläder i allmänhet) för cirka 30% lägre priser än vi köpt dem för i Sverige. Vi kände oss lite irriterade över detta då frågan dykt upp tidigare på Utsidan men där slutsatsen blev att kronans fall gjort priserna samma i Sverige, något som alltså var kraftigt missvisande.

Ok, räknade nästan med att det skulle vara billigare där, kollade lite priser på bland annat barrabes.com och där låg periserna minst 30-40% billigare än online priserna här i Sverige. Samtidigt ät jag lite mot webbutiker, gillar mer att kunna gå in i en affär, snacka med säljarna och klämma och känna. Kvalite eller kvantitet... Får se vad det blir
 
Apropå ursprungsfrågan, så har jag själv Black Diamond Venom-yxor. De har kommit till bra användning under de två senaste alpturerna. De jag har är 57 cm långa, dvs. valda för att blir så bra alpinyxor som möjligt, men samtidigt är ju både skaftet och funktionen med utbytbara blad anpassade för lite mer vertikal klättring. De är inga utpräglade isklättraryxor, där finns det bättre, men de är bra för mixad klättring, vilket vi pratar om i Alperna. Till syvende och sist pratar vi ju alltid om vikt, och det känns ju onödigt att ha tre yxor med sig (2 för isklättring och en för alpin) om man vet att man ska gå en mixad led.

Min skovelyxa väger 521 gr, hammaryxan 533. Remmarna (vilka jag aldrig har på om jag inte ska klättra is) väger 68gr.

Som vanliga alpina yxor fungerar de förträffligt. En av mina klätterpolare sa faktiskt lite skämtsamt, att han ville ärva mina yxor om jag gick och dog - en kommentar som fälldes precis efter en fin kamvandring ;)

Mvh /Joel
 
Kan bara hålla med om att Venom-yxan är riktigt bra. Började klättra is med ett par Venom, vilket funkar bra tills man vill börja köra utan remmar. För alpina-turer funkar Venom förträffligt. Men köp en kort, 50 cm. Har svårt att förstå varför folk släpar på uppåt 70-80 cm yxor.
 
Jag har precis som Viktor en venomyxa och kan bara hålla med, den är toppen!

Funkar fint för klassisk alpinism och skidbestigning, köp en med det tekniska bladet, mycket bättre än bananbladet.
Det lite böjda skaftet gör stor skillnad jämfört med ett rakt. Dock är det "bara" B klassat men och andra sidan blir det sällan några större belastningar i ett avslingat skaft? Iaf enligt mina erfarenheter.


Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Hur brukar priserna ligga i Cham? Dit är planen att vi ska ta oss först

Kolla www.cham3s.com Dom har webbutik.

Jag skulle inte köpa Camp-isyxa. Dom två alpin Campar jag testat hade dåligt bett i bladet. Hur yxorna känns i handen säger inte allt, ibland krävs det att man använder dom, kolla med folk i butiker mm.

Grivel, BD och andra fin-märken brukar vara bra, har själv lagat åtminstone två snöskotrar med Grivel Air Tech :). Tskaft och 480 gram. En sån i 50 cm är ett bra köp, har sjäv Racing-varianten, samma huvud men med B-skaft, ett reafynd från Cham.
 
Hur funkar venom för self-arrest? Någon som gjort det i skarpt läge?

Jag är kanske lite konservativ och försiktig, men jag gillar att ha en långskaftad yxa i handen på snösluttningar och kammar mm. Isyxan är trots allt mer än bara en hjälp att ta sig fram...
För mer tekniska turer och ren isklättring (åtminstone WI4 och uppåt) krävs förstås två yxor men du kommer längre än du tror med en bra alpin yxa.


A propos att handla i cham: Snellsport har ett väldigt bra utbud (de är väl ett av "s:en" i cham3s) men andra affärer kan vara billigare. Det finns en affär (kommer inte ihåg vad den heter... outdoor extreme?) som säljer en hel del billigare eller udda märken.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
realout Lätt rygga 65+ Alpin / Bigwall 34
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
StefanM- Isyxa/isyxor vid vandring / tekniskt Alpin / Bigwall 3
nsidirop Öva med stegjärn och isyxa Alpin / Bigwall 8
-Jimmy- Bättre sätt att ha isyxa på ryggsäcken? Alpin / Bigwall 7
qwert Isyxa Grivel Alpwing Alpin / Bigwall 1
jonssonmartin ISYXA--KONG Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.