Storskor för isklättring

Hej,

det fryser på här uppe i norr, och suget efter ett par bra skor att klättra is i växer.

Jag behöver ett par hyfsat lätta och smidiga skor för både is- och mixklättring, dvs inga plastskor, men de måste samtidigt tåla viss kyla. Kanske inte -20 grader på nån nordsida, men väl -8 grader på en dagstur. Ja, jag vet, det är är ju väldigt individuellt, men ni fattar. Vidare ska skorna funka för anmarscher, men jag tänkte inte ha dem som rena vandringskängor.

Tänk Rjukan, Hemsedal, etc, men inte en vinterbestigning av Kaskasapakte, och inte bara hänga på mixprojektet hemmavid.

Efter att ha kollat runt lite på nätet har jag hittat några kandidater. Tänkte mest höra vad folk har för erfarenheter av dessa skor, i stil med "de är väldigt kalla", "lite för tunga och osmidiga", "jobba att gå i", "supersko", etc. Förslag på andra skor mottages också tacksamt!

Gronell Guide:
http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=h628

Kayland M11+:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=KAYLANDM11

La Sportiva Nepal evo:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=LASPORTIVANEPALEVO

Millet Rock and Ice GTX:
http://www.sportsnett.no/wsp/sports...8vler&produkt=Millet%20Rock%20and%20Ice%20GTX
 
Stora skor, kalla fötter

Jag skulle gissa att Milletskon är en bra kompromiss, tror dessutom att de finns på Highsport i Göteborg så du kan pröva den. De jag känner med M11 (gamla modellen) gillar den men den passar absolut inte på mina breda fötter. Den är troligen för kall för lite kymigare dagar i Hemsedal men ner till -10 är den säkert ok.

La Sportivan är nog varmaste skon, perfekt för isklättring men ska du köra tung och känslig modern mixklättring så kanske du vill ha en smidigare sko. Jag har ett par La Sportiva Nepal Extreme till salu om du är intresserad, vill minnas strl 44, de är halvstorleken för stora för mig. Nu använder jag ett par Scarpa Freney XT istället, lite kallare men lite känsligare och lättare. Som vanligt så finns det inga riktigt bra kompromisser.

Det blir f.ö en Rjukansväng i dagarna så då kan jag avlägga rapport. Gausta verkar givet, i övrigt mer osäkert.
 
Senast ändrad:
Tjena!

Ja, issäsongen har börjat i Jämtland oxå.

När det gäller skor kan jag verkligen rekommendera La Sportiva, helt klart bäst alla kategorier, hantverksmässigt - kyla - slitstyrka - you name it!

La Sportiva Nepal Extreme är en gammal klassiker som nu ersätts av Nepal Evo (skall själv byta upp mig till dessa nu i vinter).

Vill du ha något riktigt lätt, som är varmt nog ner till 10 minus, så kolla på Trango Ice Evo - riktigt bra allround känga som väger runt 1500gram. Dock blir den lätt blöt i plaskig is-sörja...

La Sportiva är något små i storlekarna har jag upptäckt, har du 43 i "vanliga" gympaskor så är det 44 i La Sportiva, en storlek större än normalt för samma passform alltså - vill man ha lite större skor med plats för dubbla sockor så gå upp ännu en size...

(Edit: relevant är väl också att jag har totalt sett många hundra isklätterdagar i mitt liv med många olika kängor på platser som allt från fjällen till alperna till himalaya, så jag har hunnit gå och klättra mycket i mina kängor - La Sportiva rules)

peace
 
Senast ändrad:
Vet ej riktigt om något speciellt märke "rules"........ utan det är passformen mot dina fötter som ändå bestämmer det mesta?! ;)

Min fötter tycker väldigt mycket om Phantom Lite från Scarpa som fungera utmärkt för ändamålet!

Att fötterna älskar Scarpa har även utmynnat i att jag även använder Triolet GTX på sommarhalvåret till det mesta.....

Ps. Har även prövat den äldre modellen av La Sportiva Nepal Extreme samt Evo utan några större hurrarop från mina fötter.

Fundera och pröva :)
 
Sportiva ar battre rent material och varme massigt det sager till och med sponsrade Scarpa alpinister.

Vad galler Spantik vs Scarpa sa ar Spantik mycket varmare.


Klart att passform ar no 1 men jag skulle lida for att va saker pa varmen. Kanske viktigare pa riktigt kalla turer.

Sportiva Batura ar jakligt fina och bra till mycket.
 
prylar

Efter plastskornas tid har jag haft ett par La sportiva som jag varit nöjd med

Senast har jag dock haft millet ice expert de svarta på bild som var grymma när dom kom
väger inget och är riktigt varma, svårt att hitta stegjärn som funkar dock då sulans frofil är som en sportklättersko vilket också gör dom rätt värdelösa att vandra i
I vinter tänkte jag testa Vasque M-Possible SS får återkomma om dom

Hasse
 

Bilagor

  • skor.jpg
    skor.jpg
    82 KB · Visningar: 1,564
Jag behöver ett par hyfsat lätta och smidiga skor för både is- och mixklättring, dvs inga plastskor, men de måste samtidigt tåla viss kyla. Kanske inte -20 grader på nån nordsida, men väl -8 grader på en dagstur. Ja, jag vet, det är är ju väldigt individuellt, men ni fattar. Vidare ska skorna funka för anmarscher, men jag tänkte inte ha dem som rena vandringskängor.

Tänk Rjukan, Hemsedal, etc, men inte en vinterbestigning av Kaskasapakte, och inte bara hänga på mixprojektet hemmavid.
Hej
Jag har ett par Scarpa Freney (den gamla blå modellen, ej XT). Funkar perfekt i Rjukan. :)
Det har också gått bra att vara ute hela dagar i 15-20 minus med 2-2.5 timme anmarsch, utan att frysa om fötterna. Fast så länge man rör sig så fryser man ju inte, och klättringen har varit så lätt att jag sluppit flera timmars sammanhängande säkringstjänstgöring.

Har en kompis som gjort ett par fler-dagars glaciärturer och 4000 m toppar i Alperna i samma kängor, och han har bytt upp sig till Freney XT och vad jag hört är han fortfarande nöjd.

Så jag är nöjd med mina, och de passar mina fötter.
Men jag har ju inget att jämföra med, så om alla andra säger att La Sportiva m.m. är mycket bättre får jag väl tro på det :)
 
Tack för många bra svar!

Nu gäller det bara att försöka prova de man är intresserad av, vilket antagligen är det svåraste i hela köp-processen...
 
Hejsan,

jag jobbar pà en kängfabrik i Spanien, och vi har utvecklat en modell som ganska vál uppfyller de krav du stáller. Om du är intresserad kan du skicka mig ett meddelande.



expertos_juanGoyanes_20_big.jpg

I Norge just.
 
Det är skitsvårt det här med skor. Har själv gått på lätt och smidigt före värme, men förra vintern fick jag nog och i år blir det ett par Spantik. Har tidigare kört med ett par La Sportiva Trango Light eller va de nu heter. Lätta, typ 1,4 kg, men väldigt kalla när man står still längre stunder. Spantik ska ju vara tunga som fan, men jag vet inte, jag tyckte de kändes helt okey.

Jag tycker inte de handlar så mycket om hur kallt det är, utan hur mycket man rör på sig. Ska du köra multipitch-turer och stå till en hel del, så gå på varma skor. Annars är det ju mer allround med en lättare sko. Sen hade du tänka sova i tält är det ju trevligt mer innerskor. Glömde mina lätta storskor utanför sovsäcken i somras, -15 på natten och ja jag hade problem att få ner fötterna i skorna på morgonen.

Sen är ju passformen det absolut viktigaste. Glapp är skit.

Slob/Danne: Premiär i helgen? Tänkte ta nån tur till Rjukan i december. Ska förresten till Hemsedal i jul (åker 27 dec). Vi har plats över i stugan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin H Små storskor? Isklättring 2
sfrge Angående storskor. Isklättring 1
Kvitrafn Storskor, vad kör ni med? Isklättring 6
layback Storskor vs. telispjäxor Isklättring 3
chrille_krokodil Storskor Isklättring 6
perskane storskor-konstiga fötter Isklättring 1
salis Storskor? Isklättring 1
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.