Lätt 3-personerstält som passar längre

Har nyligen gett mig ner i precis samma kaninhål som trådskaparen. Blev tillslut ett Tarptent Cloudburst 3. Var dock lite sugen på ett Hillebergs, men blev inget sånt pga vikten och priset (mitt nuvarande tält väger 3,4kg. Så i princip samma som Hillebergs tälten jag kollade på)

Kommer sova två personer i Couldburst 3, och dubbla ingångar/absider och låg vikt känns riktigt bra och praktiskt. Köpte även med extra tältpinne + liner pga svenska vädret. Har läst en del recensioner, och det verkar som att detta tält kan palla mycket vind om man ställer upp det bra. Samt att det även har stabilt golv som inte punkteras lätt. Känns även bra att kunna ventilera ut det ordentligt, väldigt flexibelt.

Totalvikt för allt ska vara 1944g. (tält, pinnar etc, säck = 1610g, Liner + extra tältpinne = 334g). Skönt att ha alternativet att kunna skippa liner vid bättre väder.

edit: Bra att kunna sätta upp/ta ner i regn utan att det ska bli överdrivet blött inuti också.
 
Senast ändrad:
Funderingarna fortgår. Lite grann baserat på input här i tråden har jag börjat fundera på ett HB Kaitum 3, som i motsats till HB Helags 3 verkar gå att få tag på.

Det torde vara en bättre lösning att bli av med 1 kg kring midjan istället för att spara ett kilo på tältet...

Det verkar i alla fall som om Cloudburst 3 hör till de bättre alternativen om jag väljer "ultralätt".
 
Jag har svaret! Du skall absolut titta på Sydvang Skaring 3p Ultralight. Det har allt du vill ha (och även jag).

-230cm sovlängd, har själv fru och en hund. 165 brett.
-Lätt! 2.5kg.
-Möjlighet att själv reglera ventilation, viktigt!
-Stor absid för matlagning bekvämt i dåligt väder!
-Hög sitthöjd, 110cm (120 i absiden)
-Många gajlinor för säker förankring

Sjukt sugen själv på det tältet, men hittar inte så mkt info som jag skulle vilja för att klippa till. Ser ju väldigt likt ut Hellsport Fjelheim, men bättre! kan det vara samma producent?

Kolla in detta tält, jag tycker det tickar alla boxar! Möjligen är jag lite fundersam över hur väl det klarar riktigt hårt väder, men jag har annat tält för dom turerna när jag skall tälta på kalfjället. Detta är mer för mysturer med frugan och hunden.
 
Tack för tipset.

Jag är oroad över att Sydvang Skaring har mer sluttande fotparti än vad jag är ute efter. Det är förvisso 10 cm längre än mitt Nallo, men fotändan ser ändå ut att vara på gränsen till liten.

Jag är ute efter något som inte sluttar så pass mycket vid foten. Därav diskussionen om HB Helags 3, som väger ungefär lika mycket som Sydvang Skaring 3.
 
1618239422890.png

Det är ju inte lätt att bedömma, men av ritningen och det jag sett på youtube så ser det ut att vara rejält med höjd i fotänden. Jag gillar inte eller när sovsäcken ligger ann mot innertältet och blir blöt och eländig, men med 230cm och hög fotände, borde det vara okej tycker jag. Men visst, även jag tvekar. Velar mellan ett Nallo 3 GT eller detta...lite tveksam till ventilationen i HB Nallo bara...
 
Visa bilaga 35573
Det är ju inte lätt att bedömma, men av ritningen och det jag sett på youtube så ser det ut att vara rejält med höjd i fotänden. Jag gillar inte eller när sovsäcken ligger ann mot innertältet och blir blöt och eländig, men med 230cm och hög fotände, borde det vara okej tycker jag. Men visst, även jag tvekar. Velar mellan ett Nallo 3 GT eller detta...lite tveksam till ventilationen i HB Nallo bara...

Det är lite synd att skissen inte är mått-riktig, dvs det går inte att mäta fram andra mått än de utsatta.
För mäter man bredden (165cm) så är den längre än vad absiden är (185cm)
Och sedan har dom ritat in tre stycken 8-åringar? Som uppenbarligen har gott om plats.
 
Det är lite synd att skissen inte är mått-riktig, dvs det går inte att mäta fram andra mått än de utsatta.
För mäter man bredden (165cm) så är den längre än vad absiden är (185cm)
Och sedan har dom ritat in tre stycken 8-åringar? Som uppenbarligen har gott om plats.
Måttmässigt verkar det ju vara i samma härad som Fjellheimen, och jag håller med om att skissen verkar lite kryddad. I profilbilden slutar innertältet vid bågen men i vyn ovanifrån fortsätter det. Tältet kan ju vara bra för det, förstås.
 
Det är dagens tjocka uppblåsbara liggunderlag som gjort att jag inte är så benägen på ett tält med sluttande fotparti. Jag har redan ett sådant, Nallo 2. Det är inte aktuellt att skaffa ett till. Med stigande ålder så har min önskan om bekvämlighet gått upp. Därmed tenderar liggunderlaget att bli tjockare.

Det lutar fortfarande åt HB Helags 3, men jag skulle helst vilja se det innan beställning. Det kan fortfarande bli Kaitum 3 eller Clouburst 3. Det blir med stor sannolikhet inte ett Reinsfjell 3. Huvudorsaken är att det är rätt skönt att släppa in hundarna mellan madrasserna vilket minskar risken för punktering. I Reinsfjell så behöver de gå över ett liggunderlag för att komma till mitten där de kommer att sova.
 
1,98 kg - GT, lång apsis. Väldig mycket plats för låg vikt.


Om sovplatsen är tilpass lång, vet jag inte.

oppland-3-floorplan-nordisk.jpg
 
Jag hade inte ens beaktat Sydvang Skaring 3 som ett alternativ. Kan de inte ens prestera en korrekt produktinfomation och måttenlig skiss på tältet ger det knappast ett trovärdigt intryck på en så kvalificerad produkt. Och att rita in tre förskolebarn i sina sovsäckar ökar ju inte trovärdigheten.
 
Uppdaterar tråden med vad de blev.

Jag har beställt ett Tarptent Cloudburst 3 som så sakteliga är på väg över Atlanten. Hoppas jag hinner få det innan sommaren är över.

Utöver det blev det ett HB Kaitum 3 GT som just kommit in i huset. Jag känner mig inte bekväm med ett lättviktstält ovanför tältgränsen. Ett vanligt Kaitum 3 är för likt det tält jag har -- viktminskningen är för liten för att motivera ett köp. Ett tält med GT-absid som ger mer bekvämlighet har jag länge funderat på. Det kompletterar också de övriga tälten som finns i hushållet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.