Lära sig valla

Är på gång och skall köpa turskidor för turer i fjällen och skogarna (och spåren) kring Stockholm.

Efter att läst i forumet så verkar vallningsfria skidor vara en mindre bra idé om man vill åka en del runt Stockholm där det ofta ligger runt n0llan.

Så det får bli valla. Nu är frågan bara hur jag skall lära mig att valla? Finns det några bra siter eller böcker att tillgå? Eller kan någon beskriva det grundläggande man behöver veta? Blir inte klok på glidvalla,fästvalla, klister, silikonsprej etc.

Hur mycket "extra" utrustning måste man ha med sig på långturen för att valla ok?
 
Valla rätt är stort, vallafritt är...

Om du bara ska ut ibland och glida bland granarna så köp vallafria skidor. Det blir garanterat fler spontana turer då. Vallningskonsten är en färskvara som man snabbt glömmer där inte snön ligger halva året.
Martin
 
Silikonsprej tror jag främst är aktuellt om man har vallningsfria skidor. Att hålla på med glidvalla (dvs värma på paraffin med strykjärn, skrapa bort det mesta och till sist borsta bort det sista överflödet) behöver du inte bry dig om - plastskidor glider så bra ändå.

Det du behöver meka med är vanlig fästvalla. Klister är så kladdigt... skall visserligen fungera bättre i riktigt varmt och/eller isigt före, men burkvalla duger för mig så länge den sitter kvar.

Normalt vallar du bara mitt på skidan, från hälen och en bit framåt. Hur långt framåt du behöver valla och hur mjuk valla du behöver i olika temperaturer kommer du snart upptäcka när du inte får grepp med första försökets vallning... Jag behöver ofta en mjukare ("varmare") valla än vad som rekommenderas på burken (där står temperaturintervall). Då är dock risken att det fryser fast is i vallan, men som sagt - man får testa sig fram.

Viktigaste tipset gällande vallning är att valla varma skidor inomhus. Då går det nämligen lätt att stryka ut vallan jämnt och fint med en kloss. Två tunnare lager går lättare att lägga på än ett tjockt och bara ett tunt lager räcker inte...

I många falla finns ju inget val än att valla utomhus och hur stor skillnad det egentligen blir har jag inte rett ut. Det borde dock frysa under lättare i klumpig valla och den borde även slitas bort fortare. I vilket fall är det väldans mycket skönare och enklare att valla i värme.

Rekommendabel utrustning utöver valla och vallaklots är en plastskrapa. Dels bör mjukare valla tas bort om hårdare ska läggas på för att den hårdare ska fastna, dels är den bra till att skrapa bort eventuell is.
 
Lite tips

Här är några fler sajter:
http://www.polder.se/ski/
http://www.swixsport.com/
http://home.swipnet.se/sgif/skidor/vallning.htm

Debatten om vallafri vs vallningsbara skidor tänkte jag undvika denna gång. Det finns så många andra trådar som tar upp detta.

Även om du inte ids sätta på vax på skidorna tycker jag man åtminstone skall grundvalla dem en gång och helst valla dem en gång per säsong. Se det som en investering för framtiden. Belagen kommer att hålla mycket längre då. Dessutom så blir glidet bättre i längden. Det är därför man ser Elofsson och grabbarna köra på skidor som har ganska många år på nacken.

abielk; sa:
Hur mycket "extra" utrustning måste man ha med sig på långturen för att valla ok?

Det beror på. Vissa kör bara med Universal-klister. Enligt många jag pratat med så fungerar det alldeles utmärkt.

Jag brukar ta med grön (-7 och kallare), blå extra (-1 - -8), röd extra (-1 - +2), röd (+1-+4), rött klister (0-+5), en vallaklots, lite valla väck, en trasa till vallaväcken, en skrapa och stighudar. Och skall jag erkänna så har jag aldrig kört med klister på långturer. Lite besvärligt att ta bort så du bör vara säker på att du inte behöver stighudarna mer när du lägger på klister.

Men har du inte tänkt gå i riktigt branta partier så kan du skippa vallaväck (endast skrapa duger då) och stighudar.

/Jonas U
 
Några kommentarer

Andreas!

Som Jonas U skrev så är det kanske ingen mening med att diskutera vallningsfria kontra vallade skidor här. Ett klargörande dock, just vid noll grader kan det vara bra med vallningsfria skidor, då är det svårvallat. Det beror på att snöns egenskaper varierar kraftigt vid nollan (då snön kanske smälter, kanske fryser igen och blir is, kanske bara är snö etc).

Jag saknade universalklister i Jonas lista (som han iofs nämnde), och så skulle jag vilja lägga till en burk Rode Multigrade (lila, ej grön) för användning från -3 till 0, samt kan man tänka sig att ta bort Grön Swix och bara köra med Swix Blå Extra i de kallare temperaturerna.

/Håkan
 
Nu blev vallfria ändå..

Tack för alla svar, massor med nyttig info!

Utav olika anledningar så blev det ändå vallfria Fischer E99 Crown. Troligen så blir det ett par nya skider för dagsturer och åkande i spåren till nästa säsong. Då blir det absolut valla.

Ett par frågor angående "vallfria" skidor: De skall väl iaf underhålls-behandlas på något sätt? Gör man en vanlig grundvallning med glidvalla på glidytorna? En gång per säsong eller oftare?

--andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
freaxt Träskidor som vridit sig Turskidåkning 5
Tomas P Ta sig från Nallostugan till Tjäktjastugan Turskidåkning 6
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.