Lära sig rolla?

Har ni tips på _bra_ skrifter eller filmer som visar hur man gör för att rolla? För mig finns inte möjligheten att träna i simbassäng med instruktör så böcker, tidningar, siter eller filmer med bra upplägg efterfrågas.

Mycket bra rollfilm

The Eskimo Roll av Kent Ford är den i särklass bästa instruktionsfilm jag har sett som behandlar eskimåsvängens ädla konst.

På ett mycket pedagogiskt vis tar Ford & co upp hur man lär sig eskimåsvängen, hur man finslipar tekniken och även hur man lär ut till andra.

Det är en modern film där man har utnyttjat datoranimeringar på ett bra sätt för att ytterligare förtydliga. Det är dock den synnerligen genomtänkta pedagogiken som gör denna film så bra.

Filmen kan köpas hos http://www.kajaktiv.se eller på amazon.com

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Pröva

Mitt absolut enklaste och bästa tips är Karin Mentzings bok "Långfärdskajak". Den finns lite varstans, om du inte redan har den och känner dig snål med pengarna, finns den helt säkert på närmaste bibliotek.
Med sin mycket bilder, bra pedagogik och en smart metod lärde boken mig rolla min VKV Lisa (vilket ju logiskt sett borde vara en omöjlighet). Gå steg för steg, enligt instruktionerna, börja på gräsmattan, fortsätt i vattnet med flottör (simglasögon eller cyklop är ett tips) för att slutligen rolla helt för egen maskin.
I princip vad man brukar kalla "Fail-proof"!

En sak till!

Ha en kompis med dig på träningen.
Annars tar det tid att evigt länsa efter varje försök. Det är oxå lättare att slipa tekniken med någon som kan se vad man gör för fel.
Och framför allt hjälper till att vrida upp kajaken.
Något som kanske är självklart för dom flesta.
Men tydligen ehh... inte för mig.:))

Bra bok mm.

Hej Jonte,
Karin Mentzigs bok är helt ok. När jag lärde mig (själv utan medhjälpare) tyckte jag det var bra att öva höftknycken ordentligt med paddelflottör.
En annan bra bok är "Derek Hutchinson's Guide to Eskimo Rolling", ISBN 0-7136-5108-3. Den är grundlig och har massor med bra övningar (som man bra kan utföra också utan medhjälpare).
Martin Glader

PS. Vi har snöyra i Helsingfors i dag. Just nu verkar säsongen alltför avlägsen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips