Lära sig klättring i Asien

Nu ska han ju inte till Krabi utan till Chiang Mai. Chiang Mai är mindre än Tonsai/Railey men mer avslavppnat, mindre folk, svalare och mindre korrosion på butarna. Ett skönt alternativ till Tonsai/Railey, skulle jag säga. Dessutom är det bättre bultat med mindre slingor och rep och mer ordentliga firningsstationer.

Snubbarna och tjejerna på thailandclimbing.com som du nämner har järnkoll och är supertrevliga. Butiken ligger i centrala Chiang Mai nära olika boenden. De har förutom kurser även transport till klippan inklusive mat och dryck varje dag.

Kör kursen där tycker jag. Ni kommer träffa en massa andra klättrare både erfarna och oerfarna som ni kan klättra med. Det är tyvärr svårt att sätta topprep utan att leda upp i Crazy Horse som är den enda vettiga klippan i Chiang Mai - men det är alltid folk med på transporten som säkert vill hjälpa er.

Att åberopa "svensk säkerhet" tycker jag nästan är snudd på rasistiskt. Det finns klantskallar i alla länder och alla världsdelar. Senast i helgen var jag på en höghöjdsbana där instruktörernas säkerhetstänk lämnade en hel del att önska. Bara i rumänien har jag sett mer slarv. Båda var svenskar och certifierade klätterinstruktörer.

Använd sunt förnuft när ni väljer guide. I Chiang mai är det ganska lätt efter som det bara finns ett stort företag.

Trevlig resa!
 
"Att åberopa "svensk säkerhet" tycker jag nästan är snudd på rasistiskt. "

VA?

Det finns 2 alternativ hur jag kan tolka den där meningen,

1) Du menar att det är rasistiskt att åberopa "svensk säkerhet"...
... varpå jag anser att din åsikt och förhållningssätt till det hela är både vansinnig och urbota korkad. På vilket sätt kan du få det till något rasistiskt? Rent ut sagt oförskämt att komma med sådana kommentarer.

2) Du vill på något sätt färga och förstärka din åsikt med att lite sådär puttenuttigt säga "jag tycker kanske lite så faktiskt, eller?"... men det är ju totalt meningslöst.. Stå för vad du säger eller låt bli att säga det.


Angående höghöjdsbanan, vad var det de gjorde, eller inte gjorde?

Att det finns idioter överallt vet vi väl alla redan? Och det torde vara uppenbart för alla att vi inte snacka om ALLA klätterkurser i asien, eller ALLA i sverige. Det är ju en generell nivå vi snackar om och den nivån är _låg_ där jag har varit i asien och klättrat, medan den har varit hög här i sverige där jag har varit å klättrat. Det blir ju ingen sanning per automatik bara för det, men när flera säger samma sak så kan man se ett mönster... ett ganska tydligt mönster kan ju tilläggas.
 
Lugn i stormen nu!

Jag skrev faktiskt bara "snudd på rasistiskt" och det jag hajade till på var meningen "Säkerhetstänkandet är inte riktigt lika långtgående som här i sverige". I min mening har ett sådant konstaterande en smått postkolonialistisk air runt sig som jag inte gillar.

Missförstod jag dig och du inte generaliserade så illa som jag trodde, ber jag naturligtvis om ursäkt.

Jag har rest och klättrat mycket över hela världen och jag har inte upplevt att säkerheten i just Sverige skulle ha någon speciellt framträdande eller långt gången position jämfört med andra platser i världen. Jämfört med många ställen i Asien och USA tycker jag att vi till och med ligger efter. Då ska tilläggas att jag har klättrat i Singapore, Laos, Kambodja, Thailand och på flera olika ställen i Malaysisa och bygger mina påståenden på vad jag upplevt själv

För att hålla oss till topic är du välkommen att kontakta mig via meddelande om du vill diskutera detta närmare, eller varför inte starta en ny, global-klätter-och-höghöjds-säkerhets-tråd? Jag lovar att i så fall bidra med säkerhetsfadäsen från höghöjdsbanan i Sverige.
 
Ok, pm skickat.

Generaliseringen jag gjorde höll jag inom min egen kunskapsram. Jag har klättrat flera gånger i både Thailand och i Kina. Jag har inte klättrat i några andra länder, så det enda jag kan jämföra med är just Sverige.

Hur du kan få det till postkolonialistiskt förstår jag inte. Lika lite rasistiskt. Men det kan vi ju ta via PM istället.

Mitt syfte är alltså inte att höjja upp sverige till skyarna, utan snarare påskina att enligt min erfarenhet (vilket också verkar stödjas av flera andra) så är säkerhetstänkandet på en högre nivå här i Sverige vid klättringskurser än vad det är i t.ex. Kina och Thailand.

Huruvida det här är något att bry sig om eller inte får ju var och en bestämma, men har ni med er t.ex. barn så skulle jag rekommendera att ni knyter er till de större firmorna. Hör er gärna för lite när ni väl är nere, om någon firma har misskött sig så får man reda på det ganska enkelt.

Detta gäller givetvis även i Sverige, men det kan vara svårare att få information här då klättringen som sport är ganska liten, och det inte brukar finnas så många alternativ.
 
Har stor erfarenhet av klättring i asien och van att hålla kursen i topprep, sportklättring mm..


hör av dig om du vill gå en kurs så får ni all info om klättring i asien som ni behöver på köpet....


mvh

Tobias Ekberg
tobbeekberg@hotmail.com
070 413 29 78
 
Halloj!
Är rätt så sugen på att dra iväg 1-2 månader nu i höst till Railay och klättra. Nån som vet hur prisnivån ligger där nu? Hur pass billigt går det att bo och äta? Går det lätt att hitta klätterpartners när man är där nere?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Lära sig fira ifrån Internet Klättring allmänt 21
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
luckyluuk Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret Klättring allmänt 30
plaskdaja Knyta in sig i barnsele Klättring allmänt 3
Rakman Mad Rock Drifter - töjer de ut sig? Klättring allmänt 1
Kolkritan Fiveten - hur mycket töjer de sig? Klättring allmänt 2
Patvest Adidas köper in sig i klättervärlden. Klättring allmänt 3
seon Hur tar man sig till Kalymnos utanför chartersäsongen? Klättring allmänt 5
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
StefanM- Knyta in sig med twin- & dubbelrep Klättring allmänt 1
thegedd Spindelmannen ger sig inte........ Klättring allmänt 6
Duracellkaninen Stockholmare som vill förbarma sig över australier? Klättring allmänt 1
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Mårten Motvind Nice - Chamonix, hur tar man sig därimellan? Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.