Lära sej klättra på is..??

Hejsan

Jag vill lära mej mer om isklättring. Dock den typen av is som man hamnar på inom alpin klättring och bergsbestigning (i den mån det går att definiera). Exempelvis branta, isiga couloirer och mixad klättring där man har partier med både is och klippa. Har klättrat lite is/mixat i alperna som andreman med bergsguide men vill lära mej lite mer för att bli självständig och kunna ge mej på enklare turer utan guide.

De tvådagars introkurser som följer klätterförbundets normer verkar mer rikta sej mot vertikal isklättring, vattenfall och liknande och det är inte riktigt det jag söker (eller har jag fel??). Dessutom vill jag lära mej leda om jag ska ha någon nytta av det under mina alpina turer. Alltså hellre lär jag mej leda tekniskt enklare leder än att topprepa vertikala vattenfall med utrustning som jag knappast ändå har med mej på en mixad alpin led.

Kanske är det vettigaste att hyra en bergsguide nån dag i alperna eller i norge och komma ut i alpin miljö?? Eller vad tror ni?? Eller är det vettigt att börja med en "vanlig" isklätterkurs för att få någon slags introduktion??

Kort sagt, hur lär jag mej bäst det jag har nytta av i alpina miljöer??


Tacksam för era synpunkter!
//Björn

p.s visste inte om jag skulle posta i isklättring eller alpin-forumet men vi kör så här..
 
Hej Joel!

Tack för de orden, alltför vänligt:)

Hur gick det för Er, kom ni iväg (Elbrus var det väl om jag minns rätt?)

Utan att göra reklam för mina egna klätterkurser så kan jag säga att de flesta guider/arrangörer oftast kan skräddarsy en kurs efter deltagarens önskemål, så länge som de geografiska förutsättningarna finns för det...

peace
 
Hej Pierre!

Jepp, vi tog oss till toppen av Elbrus. Tyvärr erbjöd inte berget/vår led någon användning av mina isklätterkunskaper, men lite glädje fick jag av dem på Alpturen som föregick Elbrus. :)

Mvh /Joel
 
Brekurs i Norge

kanske kan vara lämpligt för att lära dig sprickräddningstekniker, vägval på glaciär, stoppteknik med isyxa mm. Isskruvar snöankare ingår väl också.

Men för att bli bra på brant is behövs en hel del praktisk tillvänjning och på brekurs tror jag inte man inte är så inriktad på brant is dubbla isyxor etc.

Thure
 
Lysande grabbar, tack för svaret! Låter som ett kanonalternativ det där!

@ Pierre: Med dom vitsorden lär jag ju fråga ifall du ger några kurser nu i vinter?? I så fall hur många deltagare vill du ha?? Kan ju hända att jag kan skramla ihop ett gäng där vi har ungefär samma ambitioner och mål.

@ Thure: Absolut, det gäller att ta saker i rätt ordning! Jag gick en en-veckas alpin introduktionskurs i Alperna i somras där vi övade grundligt på allt det du nämner.

//Björn
 
En längre "intro"-kurs skulle vara ett bra alternativ och sedan behöver man bara klättra, klättra, klättra och återigen klättra. MEN, det kräver att man har replagskamrater för det och därför så får man söka, söka och söka efter intresserade (inte precis så att isklättrare växer på träd?).

Många som klättrar regelbundet is brukar ha haft turen med att fått tag på en trevlig bank med replagskamrater (en trevlig mix av både erfarna och till viss mån nybörjare)! Oavsett hur många kurser man går så gäller det att få tag på liksinnande som är intresserade av att klättra.....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.