Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
... lederna blir bredare & bredare med mer & mer sten,
som kommer fram när vi vandrare nöter bort jorden. ...
Något som är enkelt att få ordning på: Det är bara att jämna ut
stigytan och asfaltera. Det blir som en GCväg - och alla dessa
'oönskade' vandrare kommer snällt att följa asfaltstigen...

Vi andra kan gå oledat och ostört någon annanstans... ;-)
/Odd
 
En parallell är vildrensbestånden i Norge. Där är det vistelseförbud från 1:a maj i områden där vildrenen kalvar. Det innebär att man inte kan utnyttja en hel del leder stugor och fjällstationer i t ex Rondane, Reinheimen/ Breheimen m fl https://villrein.no/villreinomrader/

Och visst finns det rovdjur i renbetesområdena även i Jämtland och Härjedalen. Inte varg så ofta men järv, rödräv, fjällräv, björn och lodjur. Älg finns en hel del. Och t o m ett fåtal myskoxar. Fint fjällfiske finns också.

Tillbaka i Sverige en jaktinsändare föreslår inhägnad för att vajorna kan få mat och föda kalvarna i skydd i låglandet snörika vårar när det inte finns mat på kalfjället https://www.jaktojagare.se/kategorier/opinion/debatt-inhagna-marker-for-kalvande-renar-i-laglandet/

Thure
 
Senast ändrad:
En parallell är vildrensbestånden i Norge. Där är det vistelseförbud från 1:a maj i områden där vildrenen kalvar. Det innebär att man inte kan utnyttja en hel del leder stugor och fjällstationer i t ex Rondane, Reinheimen/ Breheimen m fl https://villrein.no/villreinomrader/
Aldrig hört om något vistelseförbud och kan inte hitta något om det heller. Har du information om det?

Däremot stämmer det att en del hytter är stängda på grund av ren. Ser dock ut som att Snøheim, som ligger mitt i beitet på Dovre, öppnar tidigare än vad man kommer göra i Sylarna.
 
Det är några år sedan jag med några kamrater var i dessa områden på skidtur mellan hytter i slutet av april och fick veta att det var stängt i Rondane så vi omgrupperade till Jotunheimen i stället. Verkar vara lokala bestämmelser som gäller för varje område enligt länken jag gav ovan. Jag hittade inte bra samlad redovisning av förbuden nu när jag googlade.

Det förefaller som man får röra sig med hänsyn på skidor den tiden och jag hittar inget om tältförbud men stugorna är stängda se nedan.

Så här står det om cykling:
"Du kan sykle på vegene gjennom Grimsdalen og Dørålen landskapsvernområder. Disse vegene er stengt for motorferdsel i deler av året av hensyn til villrein. Vi håper at du som syklist vil hjelpe oss med å gi villreinen ro i denne perioden."

Les mer om sykling i Rondane her

Det verkar som du har rätt i att det är många hytter som är stängda se t ex https://ut.no/meldinger/4054


Thure
 
Senast ändrad:
Nja. Idag är Länsstyrelsen = samebyarna. Folk pratar om konspirationsteorier hit och dit men så är det. Finns många exempel som inte rör just den här frågan, skyddsjakten är väl kanske det bästa exemplet.

Jag passar på att uppmuntra till lite civil olydnad i framtiden när möjligheterna att vistas i fjällen begränsas ytterligare.

Det är inte civil olydnad att vistas i fjällen vid någon tid, så vitt jag vet. DEtta eftersom det inte är förbjduet att vistas i fjällen, förutaom något skjtufält och någont essrange-område där det kan komma saker genom luften. Dessa förbud är för människans egen säkerhet och har inte med renar att göra.
I Jämtland vill man med åtgärderna minska besökstrycket under för renarna känslig tid. Däremot är det inte besöksförbud, man antar däremot att det blir färre fjällturister om stationer och stugor är stängda, vllket jag tror stämmer. Så det är fortfarande fritt för var och en att ge sig ut på fjället då STF håller stängt, dock ska man visa hänsyn till djur och natur oavsett årstid och om STF har öppet eller inte.
Personligen tycker jag denna "ge tillbaka"-attityd är tråkig och hoppas istället det går att samsas i fjällen, både de som idkar rennäring och de som vill turista där. Jag hoppas vi slipper se områden med tidsbegräsnade elle permanenta vandrings-/besöksförbud men kan tycka tidsbegränsade skoterförbud kan få upprättas på ställen det krävs. Bättre vore om man tillrättavisade skoterförare som missköter sig men svårt att vara ute och bevaka det.

/Patrik, fjällturist
 
Jag hoppas vi slipper se områden med tidsbegräsnade elle permanenta vandrings-/besöksförbud
Det vore väldigt märkligt om det hände. Det skulle väl innebära att två grundlagar ställs emot varandra -rennäringen och allemansrätten..? Är det ens möjligt eller önskvärt av någon? Det finns ju bara förlorare i den sortens konflikt eftersom det skulle leda till ytterligare polarisering.
 
Och visst finns det rovdjur i renbetesområdena även i Jämtland och Härjedalen. Inte varg så ofta men järv, rödräv, fjällräv, björn och lodjur. Älg finns en hel del. Och t o m ett fåtal myskoxar. Fint fjällfiske finns också.
Så är det. Fjällvärlden är inte fattig på djur- och växtliv och har i vissa avseenden en unik fauna och flora. När det gäller det vilda djurlivet i fjällen så är tillgången på lämmel och sork väldigt viktig. Förutom att djur som rödräv, fjällräv och flera uggle- och rovfågelsarter äter dem så gynnas övriga fåglar också. Helt enkelt för att de djur som jagar då tar lämmel och sork i stället för fåglar. Tyvärr kraschar gnagarpopulationerna i svenska fjällen de allra flesta år numera vilket är en viktig delförklaring till att t ex fjällräven haft det svårt.
 
Det vore väldigt märkligt om det hände. Det skulle väl innebära att två grundlagar ställs emot varandra -rennäringen och allemansrätten..? Är det ens möjligt eller önskvärt av någon? Det finns ju bara förlorare i den sortens konflikt eftersom det skulle leda till ytterligare polarisering.

Sedvänjan allemansrätten hänvisar till en skrivning i regeringsformen och regeringsformen är en grundlag.
Rennäringslagen är en lag men inte en grundlag.


Vad allemansrätten är juridiskt försöker naturvårdsverket definitiera i början av denna bra publikation:

/Patrik
 
Att man får laga sin egen mat i självhushållet är inte att exkludera någon … bara restaurangen som stänger, inte butik & självhushåll.

Om friluftsintresset dör av att inte får serverad mat så var man inte speciellt intresserad från början.

Jag har gått minst två vandringar per år i Jämtland de senaste 7 åren och lederna blir bredare & bredare med mer & mer sten, som kommer fram när vi vandrare nöter bort jorden.

Ett bra exempel på vad jag vill slippa se är Kungsleden mellan Singi & Sälka … på vissa ställen 8-10 meter bred med bara sten, och blir bara bredare då folk går på kanten för att slippa sten och då nöter fram ännu mer sten.

Men då är du ju själv en del av problemet. Dessutom är du långt över medel i besökstrycket. Det är ju faktiskt DU som nöter ner dessa stigar och inte de du nu försöker skylla på.
Två vandringar per säsong under 7 års tid är långt mer än snittet de gäster som besöker restauranger gör.

Alltid alla andras fel, är det inte? :)

Sen är det såklart bara trams att du försöker få det till nån motsättning i att man inte är intresserad av fjällvärlden och friluftsliv bara för att man nyttjar en restaurang och struntar i slajm-nudlar nångång.


Besökstrycket är överhuvudtaget inget problem. Stigen utgör 0,000000034 promille av hela ytan och är såklart ett icke-problem i det stora hela.

Jag tror det här handlar om att man personligen vill ha fjällen för sig själv. Du vill vara själv när du vandrar. Inte med en massa folk. För bästa upplevelse. Alltså en ganska egoistisk tanke bakom det hela?

För som du beskriver det är ju du själv en stor del av problemet du nu försöker få alla andra att lösa...

Det är för övrigt mycket, mycket enkelt att vandra själv utan något som helst besökstryck i den svenska eller Norska fjällvärden. Det är bara att välja sina ställen.
 
Senast ändrad:
Så är det. Fjällvärlden är inte fattig på djur- och växtliv och har i vissa avseenden en unik fauna och flora. När det gäller det vilda djurlivet i fjällen så är tillgången på lämmel och sork väldigt viktig. Förutom att djur som rödräv, fjällräv och flera uggle- och rovfågelsarter äter dem så gynnas övriga fåglar också. Helt enkelt för att de djur som jagar då tar lämmel och sork i stället för fåglar. Tyvärr kraschar gnagarpopulationerna i svenska fjällen de allra flesta år numera vilket är en viktig delförklaring till att t ex fjällräven haft det svårt.
Nej så är det inte. Försök inte skylla Fjällrävens tillkortakommanden på Lämmlar.
Fjällräven har inte hämtat sig på 100 år i Sverige. Långt, långt innan klimatet började förändras osv osv.
Det handlar överhuvudtaget inte om Lämmlar.

Fjällräven klarar sig bra sommartid. Det är vintertid den har problem och matas med hundmat (vilket för övrigt är en förkastlig syn på naturvård och bör omedelbart avbrytas, men det är en annan fråga).

Den svenska fjällvärlden är en biologisk öken bestående av tamboskap. Helt i avsaknad av rovdjur.
Massdecimering av Björn. Lokal utrotning av Varg. T om Järven har den naturvidriga rennäringen givit sig på. Lodjuren är i princip icke existerande vid trädgränsen och i Norrbotten är de snart helt borta.
Antalet kadaver vintertid är minimalt och mat saknas för Fjällräv och andra.

Finns inte en enda art som går bra i fjällvärlden förutom tamboskapen.

Vi måste sluta gå som katten kring het gröt och skylla på ditten och datten när själva kärnan (tamboskap i naturen) är huvudproblemet. Ingenting kommer förändras någonsin för vare sig Fjällräv eller någon annan art så länge detta fortgår. Så är det.

Nej, man behöver heller inte jaga Älg till varje pris i Härjedalen och i de fjällnära regionerna där Älgstammen inte är särskilt stor. Men det struntar jägarkåren såklart i. Den heliga veckan ska till varje pris utföras.
Sen skyller man på att Vargen tagit all Älg...

Det är så mycket sjukt och konstigt i denna fråga att man bara häpnar.

Återställ den vilda naturen istället.
Förbjud den naturvidriga rennäringen i dess nuvarande form. Tamboskap ska bedrivas inom avgränsade områden. Det är en självklarhet och en icke-fråga.

Återinsätt vildren som man gjort i både Norge och Finland. Tillåt rovdjur i Norrland. Låt den vilda naturen vara just vild natur.

Istället ska nu denna subventionerade förlustnäring börja med massdecimering av människor i fjällvärlden.
Samma människor som alltså betalar denna rennäring är inte välkomna i dess områden.
En ekvation som såklart inte går ihop.

Dax att vakna och höja rösten nu för denna skam för Sverige och faktiskt hela Europa.

Rädda Jämtlandsfjällen och hela den Svenska fjällkedjan mot tamboskap på bekostnad av frihet och vild natur!
 
Senast ändrad:
Det är inte civil olydnad att vistas i fjällen vid någon tid, så vitt jag vet. DEtta eftersom det inte är förbjduet att vistas i fjällen, förutaom något skjtufält och någont essrange-område där det kan komma saker genom luften. Dessa förbud är för människans egen säkerhet och har inte med renar att göra.
I Jämtland vill man med åtgärderna minska besökstrycket under för renarna känslig tid. Däremot är det inte besöksförbud, man antar däremot att det blir färre fjällturister om stationer och stugor är stängda, vllket jag tror stämmer. Så det är fortfarande fritt för var och en att ge sig ut på fjället då STF håller stängt, dock ska man visa hänsyn till djur och natur oavsett årstid och om STF har öppet eller inte.
Personligen tycker jag denna "ge tillbaka"-attityd är tråkig och hoppas istället det går att samsas i fjällen, både de som idkar rennäring och de som vill turista där. Jag hoppas vi slipper se områden med tidsbegräsnade elle permanenta vandrings-/besöksförbud men kan tycka tidsbegränsade skoterförbud kan få upprättas på ställen det krävs. Bättre vore om man tillrättavisade skoterförare som missköter sig men svårt att vara ute och bevaka det.

/Patrik, fjällturist
Det jag menar är att jag uppmanar till civil olydnad NÄR det blir ännu större begränsningar i fjällvärlden. Det händer mycket i debatten kring vem som har rätt till vad här uppe just nu. Det här är bara en liten del. Det pågår strider på många plan och när krutröken lagt sig så kommer stängningen av Gåsen och bortskänkandet av STFs stugor att framstå som lindriga åtgärder.

Ett utökat förbud mot skoter och fyr-/sexhjulingskörning har jag vurmat för länge. Men då ska det gälla alla. Om jag inte får köra skoter på fjället för att skydda lavar och mossor under snön så blir man inte bara sparsamt irriterad när man följer fårorna i fjällmyrarna av samebyarnas crossar och sexhjulingar.

Att med ena handen peka finger åt fjällvandrare och skrika sig hes om hur de skadar naturen och samtidigt med andra handen våldföra sig på samma natur rimmar illa.

Det här tenderar att bli en diskussion om samebyarnas verksamhet, iallafall från min sida, och det är väl egentligen inte ämnet här. Dock så finns det så många aspekter inom rennäringen jag ser stora problem med så jag har lätt för att börja prata om det i de här sammanhangen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.