Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför jämför du med söder Odd? Jämför med närmaste stad istället. Det blir nog mer rättvist. kebnekaise fjällstation mot kiruna ex.

Mitt svar är istället att det är girigheten som är den största anledningen att de tar hutlösa överpriser. Och att monopolet är den största bakomliggande orsaken till STFs girighet.
Girighet är en mänsklig egenskap, STF är en juridisk person, så riktigt vad som åsyftas är inte klart för mig. Vinst är väsentlig bl a för investeringar och underhåll. Och hela vinsten återinvesteras, förstås.

Nu är det ett tag sen jag kollade men enligt de årens redovisningar gick STF AB med förlust. Såvitt jag minns gick däremot STF som helhet med överskott i dessa fall, tack vare (antar jag) bl a medlemsavgifter och bidrag. Men varför gissa -- din tvärsäkerhet visar ju att du har bättre koll på dessa siffror.
 
Snälla, rör inte till det. Samer är en etnicitet men renskötande samer är det inte. Jag är innerligt trött på folk som blandar ihop samer, samebyar och renskötare. Det finns uppskattningsvis ca 40 000 samer i Sverige, men bara strax under 4000 renägare varav bara några hundra kan sägas vara yrkesutövande (om man ser till statistik från SCB).
Så en same kan mycket väl bo i Skåne och vara bilmekaniker eller varför inte yrkesfiskare. Statistiskt sett är det till och med troligare än att hen försörjer sig på renskötsel.

En kunskapsfråga: Måste man vara renägare (eller renägande familj) för att tillhöra en sameby? Eller kan de som är med i en sameby (som väl juridiskt är en ekonomisk förening ) försörja sig på annat?
En googling säger att sameby är en ekonomisk förening för rennäring:
Och det är väl samebyarna (och därmed de renägande samerna som är medlemar däri) som har synpunkter på STF och den ökade turismen som de anser störa sin rennäring?

/Patrik
 
Samer räknas väl som ett folkslag? Yrkesfiskare är knappast ett folkslag.

Det blir lite som att jämföra skåningar med bilmekaniker.



Observera att jag skrev renskötande Samer.

Kombinationen etniciet och yrkesval avgör uppenbarligen vilka rättigheter och möjligheter folk och fä har i det här landet.
 
Senast ändrad:
En kunskapsfråga: Måste man vara renägare (eller renägande familj) för att tillhöra en sameby? Eller kan de som är med i en sameby (som väl juridiskt är en ekonomisk förening ) försörja sig på annat?
En googling säger att sameby är en ekonomisk förening för rennäring:
Och det är väl samebyarna (och därmed de renägande samerna som är medlemar däri) som har synpunkter på STF och den ökade turismen som de anser störa sin rennäring?
Som jag förstår det är en sameby en ekonomisk förening som disponerar rättigheter för jakt, fiske och renskötsel inom ett bestämt landområde. Jag tror inte att du behöver bedriva renskötsel för att vara eller bli medlem. Man kan bli invald som medlem om man kan bevisa att ens släkt historiskt har verkat inom området och att man är av samiskt blod. I princip kan man alltså få tillgång till jakten eller fisket om man blir invald som medlem. Nu kan det ju vara så att man i praktiken inte blir invald om man inte är renskötare.
Och omvänt så borde man inte kunna bedriva renskötsel om man inte är medlem i en sameby, eftersom man då inte har något landområde att använda.
Att samebyar bevakar sina ekonomiska intressen är inte så konstigt, men man ska komma ihåg att det handlar om just ett särintresse och att retoriken och argumenten formas därefter.
 
Vad jag har förstått (utan att vara speciellt insatt) är att det kan bli en del konflikter inom en Sameby oxå.

En Sameby får ha ett visst maxantal renar på sitt område, och detta måste då kvoteras ut mellan alla renägare - dvs dom måste komma överens om hur många var och en får ha.

Och på vintern om det är allmänt dåligt med bete så kan det finnas områden med mer eller mindre bra bete för renarna. Men alla kan inte vara på dom bästa ställena, och då måste man komma överens om hur områden skall fördelas & användas.
 
Vad jag har förstått (utan att vara speciellt insatt) är att det kan bli en del konflikter inom en Sameby oxå.

En Sameby får ha ett visst maxantal renar på sitt område, och detta måste då kvoteras ut mellan alla renägare - dvs dom måste komma överens om hur många var och en får ha.

Och på vintern om det är allmänt dåligt med bete så kan det finnas områden med mer eller mindre bra bete för renarna. Men alla kan inte vara på dom bästa ställena, och då måste man komma överens om hur områden skall fördelas & användas.

Ja det är förstås konflikter inom samebyar och likaså konflikter mellan samebyarna.
Dessutom konflikter mellan samebyar och annan lokalbefolkning. (Inklusive samer)
En del konflikter kan vara långa och bittra med illdåd från båda håll.

Konkreta exempel är både onödigt och olämpligt att dra upp i ett offentligt forum. Särskilt kontroversiellt borde det heller inte vara att konstatera att det finns både klippor och skitstövlar bland renägare och andra samer, precis som det finns både klippor och skitstövlar bland skåningar, yrkesfiskare och padelspelare.

Sant är att majoritetssverige har behandlat den samiska gruppen illa. Det finns en historisk skuld. Samtidigt kan det inte fungera så att alla frågor som berör samebyar kan avgöras med argumentet "men skallmätningarna då?".

Livet är svårt.
 
Varför jämför du med söder Odd? Jämför med närmaste stad istället. Det blir nog mer rättvist. kebnekaise fjällstation mot kiruna ex.

Mitt svar är istället att det är girigheten som är den största anledningen att de tar hutlösa överpriser. Och att monopolet är den största bakomliggande orsaken till STFs girighet.
Mat som säljs på Kebnekaise fjällstation fraktas dit med helikopter.
 
Ganska illa skrivet -- hade det inte varit idé med en karta som beskrev zonerna. Jag undrar genast hur zoneringen påverkar områden som Gråsjöfjällen, Trondfjällen, Anaris och Lunndörren och vägarna dit. Sen talas det om förbud att övernattta i vindskydd och liknande -- vindskydd är ju konstruktioner avsedda för just övernattning. Men när de nämner Gåsån misstänker jag att det handlar om den vanliga okunniga sammanblandningen av vindskydd och raststugor. Varvid man ändå frågar sig vad "liknande" egentligen betyder.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.