Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mat som säljs på Kebnekaise fjällstation fraktas dit med helikopter.
Precis, varken speciellt klimatsmart eller ekonomiskt av en ideell förening. Bättre flytta hela anläggningen till Nikkaluokta där väg finnes och entrén till fjällvärlden börjar. Alltid bra att minska på helikopterberoendet. De passar inte i fjällvärlden tycker jag.
 
Precis, varken speciellt klimatsmart eller ekonomiskt av en ideell förening. Bättre flytta hela anläggningen till Nikkaluokta där väg finnes och entrén till fjällvärlden börjar. Alltid bra att minska på helikopterberoendet. De passar inte i fjällvärlden tycker jag.
Budskapet mitt var att det är en av förklaringarna till varför priserna på fjällstationen är höga.
 
Det vore ju sorgligt om STF-stugorna skulle försvinna helt från området, samtidigt ligger de ju ganska tätt. En kompromiss kanske vore att ta bort några av dem. Nu har jag inte varit på STF Helags eller stationerna vid jämtlandstriangeln, men jag förstår att dessa är fullfjättrade fjällstationer - några av dem kanske skulle kunna "nedgraderas" till fjällstugor.
 
Renar gillar turister och tycker bara det är kul med vandrare i området. Dom kommer gärna och kollar lite på tält osv, och är lite nyfikna. No problemo !!
 
Det där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.
Det är väl bara att förbereda sig lite och träna på det, alla kan lära sig det utan att det är stugor i hela fjällen. Jag känner mig inte bekväm med att gå upp på Akka så vi bygger liftar dit upp. En motorväg genom Sarek också så kan alla få tillgång till det vackra landskapet där, man kan göra dagsturer från vägen.
 
Det är väl bara att förbereda sig lite och träna på det, alla kan lära sig det utan att det är stugor i hela fjällen. Jag känner mig inte bekväm med att gå upp på Akka så vi bygger liftar dit upp. En motorväg genom Sarek också så kan alla få tillgång till det vackra landskapet där, man kan göra dagsturer från vägen.
I fjällen finns både "vilda" områden för de som gillar strapatser och områden med leder och stugor. Så tycker jag att det ska vara. Det handlar inte om antingen - eller. Jag tycker ditt inlägg är onödigt tillspetsat och på gränsen till halmgubbeargumentatiton. Picea framförde inte uppfattningen att det skall finnas stugor i samtliga fjällområden.
 
När ni diskuterar om det är svårt eller lätt att tälta kan jag bidra med en egen idé:

Lär alla unga att tälta. Görs lämpligen i skolan så att man får med alla. Det är ett kul sätt att stärka sammanhållningen i en klass och med lärarna.

När jag var ung fick ”alla” män lära sig tälta i lumpen. Hade önskat att även tjejerna fick ”friluftslivsdelen” av militärutbildningen. Tänkte på den tiden att man kunde ha en kort civilförsvarsutbildning för hela befolkningen sommartid som innehöll en del härdande moment.

-----------

När det gäller fjällstationer i känsliga områden som tråden handlar om kan jag tänka att man låter dem vara till för folk som inte fixar att bära packningen som krävs för att tälta. Dvs gamla och sjuka.
 
I fjällen finns både "vilda" områden för de som gillar strapatser och områden med leder och stugor. Så tycker jag att det ska vara. Det handlar inte om antingen - eller. Jag tycker ditt inlägg är onödigt tillspetsat och på gränsen till halmgubbeargumentatiton. Picea framförde inte uppfattningen att det skall finnas stugor i samtliga fjällområden.
Vi tycker olika men jag tror inte stf vill ha mindre pengar eller stugor. Med fler människor som inte vill tälta så går det åt ett håll.
 
När det gäller fjällstationer i känsliga områden som tråden handlar om kan jag tänka att man låter dem vara till för folk som inte fixar att bära packningen som krävs för att tälta. Dvs gamla och sjuka.

Man kan kanske börja med att förbjuda all form av helikoptertrafik i de områdena, undantaget räddningstjänst och militär.
 
När ni diskuterar om det är svårt eller lätt att tälta kan jag bidra med en egen idé:

Lär alla unga att tälta. Görs lämpligen i skolan så att man får med alla. Det är ett kul sätt att stärka sammanhållningen i en klass och med lärarna.

När jag var ung fick ”alla” män lära sig tälta i lumpen. Hade önskat att även tjejerna fick ”friluftslivsdelen” av militärutbildningen. Tänkte på den tiden att man kunde ha en kort civilförsvarsutbildning för hela befolkningen sommartid som innehöll en del härdande moment.

-----------

När det gäller fjällstationer i känsliga områden som tråden handlar om kan jag tänka att man låter dem vara till för folk som inte fixar att bära packningen som krävs för att tälta. Dvs gamla och sjuka.
Tillträde till fjällstationer mot uppvisande av personbevis eller läkarintyg, alltså? Så praktiskt, så finurligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.