Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och varför kostar torkat renkött 1000 kr/kg, medans Parmaskinka bara kostar hälften ?
Och varför kostar en ren övernattning på en av STFs fjällstugor med utedass och utan rinnande vatten lika mycket som en övernattning med dusch och WC och halvpension på en fjällstuga i italienska Alperna?
Jag har inte svaren.
(Men nu har vi hamnar ganska långt off-topic, måste jag medge. 😉)
 
Svaret i bägge fallen: För att kostnadsläget i Sverige är klart högre än därnere i söder?
Timlönerna, Löneskatterna, Momsen, Bränsle-/Energi-skatterna etc etc är allihop högre.
Och avstånden med därigenom sammanhängande transportkostnader.
Samtidigt som befolkningstätheten är klart lägre...
/Odd
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Undrar varför just renskötande samer beviljas privilegier som inga andra Svenskar har ?

Varför gäller inte detta tex yrkesfiskare om man kan påvisa att verksamheten pågått i området i århundranden eller mera ?

Samer räknas väl som ett folkslag? Yrkesfiskare är knappast ett folkslag.

Det blir lite som att jämföra skåningar med bilmekaniker.
 
Varför jämför du med söder Odd? Jämför med närmaste stad istället. Det blir nog mer rättvist. kebnekaise fjällstation mot kiruna ex.

Mitt svar är istället att det är girigheten som är den största anledningen att de tar hutlösa överpriser. Och att monopolet är den största bakomliggande orsaken till STFs girighet.
 
STF gör inga stora vinster. Girighet tycker jag är felaktigt i detta sammanhang. STF finansierar helheten genom att ta ut avans där det går vilket gör att de kan ha service på andra ställen som egentligen inte bär sig enskilt.

Jämför gärna med DNT som tar ut höga medlemsavgifter i sina lokalföreningar och där mycket underhåll mm görs idéellt. Men stugavgifterna är lägre än STFs motsvarande.

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
STF gör inga stora vinster. Girighet tycker jag är felaktigt i detta sammanhang. STF finansierar helheten genom att ta ut avans där det går vilket gör att de kan ha service på andra ställen som egentligen inte bär sig enskilt.
Det är möjligt, men samtidigt har de råd med miljonlön till högsta chefen som ju var på tapeten för några år sen. Det rimmar illa med en ideel "förening". Jag vet att Stf är uppdelat i en kommersiell och en ideell del, men tycker inte det spelar nån roll när de går under samma namn.
 
Det är möjligt, men samtidigt har de råd med miljonlön till högsta chefen som ju var på tapeten för några år sen. Det rimmar illa med en ideel "förening". Jag vet att Stf är uppdelat i en kommersiell och en ideell del, men tycker inte det spelar nån roll när de går under samma namn.
Det är sant. Men fjällstugorna går knappt runt.
 
Samer räknas väl som ett folkslag? Yrkesfiskare är knappast ett folkslag.

Det blir lite som att jämföra skåningar med bilmekaniker.
Snälla, rör inte till det. Samer är en etnicitet men renskötande samer är det inte. Jag är innerligt trött på folk som blandar ihop samer, samebyar och renskötare. Det finns uppskattningsvis ca 40 000 samer i Sverige, men bara strax under 4000 renägare varav bara några hundra kan sägas vara yrkesutövande (om man ser till statistik från SCB).
Så en same kan mycket väl bo i Skåne och vara bilmekaniker eller varför inte yrkesfiskare. Statistiskt sett är det till och med troligare än att hen försörjer sig på renskötsel.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.