Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, den sträckan är verkligen fin! Och lite speciell för mig med minnen av min första fjällvandring 1978 (då var jag också relativt ung, 8 år) och även min äldsta dotters första fjällvandring 2005. Jag har aldrig förstått varför folk (inklusive min man) vill åka direkt till Storulvån, men de får gärna göra det.

Måste pröva :)
Mitt kriterium på "bra fjällvandringsstartpunkt" är en plats där jag kan byta mellan fjäll-jag och människoby-jag. En plats att lämna en väska med det jag vill ha på tåget men inte bära på fjället. Kan jag fräscha upp mig innan hemresan är det en bonus. Kan jag äta likaså.
 
Du har inte satt in mitt påstående i sammanhanget fjäll, mitt inlägg är en kommentar till inlägget #2 närmast före. STF förmedlar i sin katalog olika boenden men de driver inte hotell i egen regi och framför allt inte i väglöst land i fjällen.

Jag kan hålla med om att fjälistationerna i Abisko och Storulvån som ligger vid väg delvis har nära hotellstandard men jag tycker att fjällstation är något annat än hotell. STFs fjällstugor är spartanska och verkligen inte hotell.

Thure
 
Du har inte satt in mitt påstående i sammanhanget fjäll, mitt inlägg är en kommentar till inlägget #2 närmast före. STF förmedlar i sin katalog olika boenden men de driver inte hotell i egen regi och framför allt inte i väglöst land i fjällen.

Jag kan hålla med om att fjälistationerna i Abisko och Storulvån som ligger vid väg delvis har nära hotellstandard men jag tycker att fjällstation är något annat än hotell. STFs fjällstugor är spartanska och verkligen inte hotell.

Thure
Fjällstugorna är klart spartanska. Men ett hotell för mig är där man kan få ett eget rum med säng och dusch och frukostservering. Det kan man väl på de flesta fjällstationer, även om man inte behöver bo i eget rum. Vad tycker du saknas för att man ska kunna kalla det för hotell?
 
HeHe, mitt inlägg #2 var delvis ironiskt, delvis på allvar. Eftersom jag gillar den gamla sortens fjällstugor, med enkel standard och självhushåll där alla kan fixa egen mat. En liten butik kanske. Själv tycker jag att högre standard än så är onödigt, och inte bör finnas ute i vildmarken. Men alla tycker olika och det är helt ok.
 
Svar till Sami inlägg #52

De flesta som bor på fjällstationerna har lägre standard än på hotell dvs de tältar, har självhushåll, bor på sovsal etc. Sedan finns det dubbelrum men ett fåtal har egen toalett och dusch.

Helpension förekommer.

Var gränsen går mellan övriga logiformer och hotell är en defintionsfråga. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotell

Thure
 
Men ett hotell för mig är där man kan få ett eget rum med säng och dusch och frukostservering. Det kan man väl på de flesta fjällstationer, även om man inte behöver bo i eget rum.
Jag vet inte om det finns en exakt gräns mellan vandrarhemsstandard och enklaste hotellstandard. Hotellbranschen använder ett slags klassificeringssystem för hotellstandard och kanske finns det några få fjällstationer som når upp till en stjärna (rentav två stjärnor). När jag diskuterade med ansvariga för Kvikkjokks fjällstation för en del år sedan ville de inte ange standarden som hotell utan som vandrarhem (även om de antagligen kunnat hävda en stjärna). Men är detta viktigt att reda ut vad det exakt är? När det gällde Kvikkjokk tror jag de var angelägna om att ge kunderna realistiska förväntningar.
 
Undrar varför just renskötande samer beviljas privilegier som inga andra Svenskar har ?

Varför gäller inte detta tex yrkesfiskare om man kan påvisa att verksamheten pågått i området i århundranden eller mera ?
Kanske skulle det bli lite för gnälligt om de som byggt villa med strandtomt skulle tvingas riva för att yrkesfiskaren vill hänga sina nät på tork där som dom gjort historiskt ?
 
Undrar varför just renskötande samer beviljas privilegier som inga andra Svenskar har ?

Det har ju omvärlden i ryggen som tycker det är "exotiskt" med samer och pressar Sverige att ta bättre hand om dem. Skulden från västmänniskans härjningar tidigare i historien är inte betald än.

Det är väl fint, men så speciellt exotiska tycker jag väl inte de är. De verkar leva som vanligt folk mest förutom renarna på fjället och helikoptrarna på garageuppfarten.
 
Såklart den Samiska kulturen måste bevaras. Men gränsdragning är svår, gruvor och vägar och turister behövs oxå. Stockholmarnas förfäder har oxå bott här i 2000 år, och borde ha samma rätt att köpa fiskekort i fjällen. Och varför kostar torkat renkött 1000 kr/kg, medans Parmaskinka bara kostar hälften ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.