Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vad du tar åt dig! var stod det i inlägget att det handlade om dig? ta av dig koftan :D

Friluftslivet är vad man vill att det ska vara. Jag gillar vildmarksliv och ensamhet på turen och du tycks gilla bekvämligheter. Jag behöver inget umgänge, trerätters och bubbelbad efter turen, men visst! - hade de lyft ut några foodtrucks längs lederna också så hade man kunnat lämna mat och kök hemma och vandra ännu lättare. Hade varit gott med en kebabtallrik på helagstoppen., men helst inte tillagad av hotellkedjan STF

Finns massor av skidanläggningar med alla tänkbara bekvämligheter. Jag åker till nån av dem om jag vill åka skidor.

Nu finns det ju ett gaaaaanska stort spann mellan oledad vintertältning och spa- och skidanläggning.

Själv uppskattar jag att det finns markerade leder och stugor. Åtminstone vintertid.
Mer service än så behöver jag inte, men inte stör det mig att det finns.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

HasseQ

Avslutat
Jag skulle önska att man belyser ev problem ordentligt på ett vetenskapligt sätt, så att alla fattar. En oberoende och opartisk part / utredning som har bra koll på renar, deras beteende, var dom är på fjället under olika tider på året, kalvning, osv, och hur påverkade dom ev blir av fjällvandrare. Publicera resultatet så att alla kan ta del.

För närvarande så är ju info enbart från Samebyar, som påstår att i stort sätt allt överallt stör renarna. Ungefär som religion eller att tro på spöken. Vetenskap, tack.
 
vad du tar åt dig! var stod det i inlägget att det handlade om dig? ta av dig koftan :D

Friluftslivet är vad man vill att det ska vara. Jag gillar vildmarksliv och ensamhet på turen och du tycks gilla bekvämligheter. Jag behöver inget umgänge, trerätters och bubbelbad efter turen, men visst! - hade de lyft ut några foodtrucks längs lederna också så hade man kunnat lämna mat och kök hemma och vandra ännu lättare. Hade varit gott med en kebabtallrik på helagstoppen., men helst inte tillagad av hotellkedjan STF

Finns massor av skidanläggningar med alla tänkbara bekvämligheter. Jag åker till nån av dem om jag vill åka skidor.
👎
 
vad du tar åt dig! var stod det i inlägget att det handlade om dig? ta av dig koftan :D

Friluftslivet är vad man vill att det ska vara. Jag gillar vildmarksliv och ensamhet på turen och du tycks gilla bekvämligheter. Jag behöver inget umgänge, trerätters och bubbelbad efter turen, men visst! - hade de lyft ut några foodtrucks längs lederna också så hade man kunnat lämna mat och kök hemma och vandra ännu lättare. Hade varit gott med en kebabtallrik på helagstoppen., men helst inte tillagad av hotellkedjan STF

Finns massor av skidanläggningar med alla tänkbara bekvämligheter. Jag åker till nån av dem om jag vill åka skidor.

Men det finns å andra sidan ganska gott om fjäll utan anlagda leder och stugor också - om man vill vara ensam är det väl enklare att åka till dessa fjäll än att försöka få bort befintliga stugor och leder, som efterfrågas av andra.

Jag hoppas fortfarande man kan få till en lösning som fungerar för både de renägande samerna och STF i området.

/Patrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu blir det tuppfäktning även i denna tråd.
Sorry. Borde veta bättre än att mata trollen.

Till ämnet: Jag tror att ett stort hinder för att hantera konflikter av det här slaget på ett konstruktivt sätt är att vi är dåliga på att skilja mellan "samerna anser..." och "en same säger att...".

Utan att ha koll på hela bilden så verkar det uppenbart att någon eller några av samerna i Handöl är irriterade på STF:s verksamhet i området och helst skulle vilja att hela skiten försvann, allt annat lika.

Frågan om de personerna verkligen representerar hela samebyn är en annan sak. För att inte tala om frågan om de representerar ortsbefolkningen i stort.

Vi har så otroligt lätt att (i antingen missriktad välvilja eller illa ment) fästa alldeles för mycket vikt vid enstaka röster från "den andre". Men det är ju lika fel som att plocka enstaka citat från antingen Björn Söder eller Per Bolund och presentera det som "svenskarna tycker att..."
 
Du är inte så bra på att argumentera va? med tanke på dina tummar och smiles överallt på utsidan
Vill du bli tagen på allvar kan du tillägna dig en enkel grundregel: på ett forum utbyter vi information och erfarenheter i skilda frågor, men inte om varandra. Man uttalar sig inte heller, som du gör i tidigare inlägg, om vad någon "tycks" säga, tro eller vilja. Utgå från vad andra verkligen sagt.
 
Neej, den sträckan vill jag fortsätta vara nästan ensam på!
Begripligt. 2017 var det en hel busslast som gick av tåget i Duved, f v transport till Storulvån. Vi som gick från Enafros den dan var kanske tre eller fyra. Lite knölig skogsterräng i början, en spångad sträcka över myr, sen (från Silverfallet) hur fint som helst.

En rätt bra stigning, 900 höjdmeter, tror jag, men då var jag ännu ung, knappt, 73.
 
vad du tar åt dig! var stod det i inlägget att det handlade om dig? ta av dig koftan :D

Friluftslivet är vad man vill att det ska vara. Jag gillar vildmarksliv och ensamhet på turen och du tycks gilla bekvämligheter. Jag behöver inget umgänge, trerätters och bubbelbad efter turen, men visst! - hade de lyft ut några foodtrucks längs lederna också så hade man kunnat lämna mat och kök hemma och vandra ännu lättare. Hade varit gott med en kebabtallrik på helagstoppen., men helst inte tillagad av hotellkedjan STF

Finns massor av skidanläggningar med alla tänkbara bekvämligheter. Jag åker till nån av dem om jag vill åka skidor.
Hotellkedjan? ALltså: STFs verksamhet omfattar dels fjällturism, dels även vandrarhem och hotell. Dessa verksamheter har inte så mycket med varandra att göra, utom att -- åtminstone tidigare -- den senare subventionerat den förra.

Själv är jag medlem p g a vandrarhemmen, Mitt fjällvandrande har till 89% varit i Norge.
 
Ja, den sträckan är verkligen fin! Och lite speciell för mig med minnen av min första fjällvandring 1978 (då var jag också relativt ung, 8 år) och även min äldsta dotters första fjällvandring 2005. Jag har aldrig förstått varför folk (inklusive min man) vill åka direkt till Storulvån, men de får gärna göra det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.