Länsförsäkringar avtalat bort klättring

Läste i info som kom från Länsförsäkringar idag att hemförsäkringen inte längre gäller för klättring:

"<b>Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallskada</b>"
Kostnader för olycksfallskada som inträffar under deltagande i skärmflygning, bergsklättring eller bungy jump ersätts inte."

För oss med hemförsäkring hos Länsförsäkrningar kan det därför vara ännu mer aktuellt med den försäkring som ingår i Svenska Klätteförbundet.

http://www3.utsidan.se/skf/

Vilken hemförsäkring täcker?

Finns det någon hemförsäkring som täcker klättring? Jag har hört att det enda sättet att försäkra sig är genom Svenska Klätter Förbundet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Vilken hemförsäkring täcker?

Vandrare; sa:
Finns det någon hemförsäkring som täcker klättring? Jag har hört att det enda sättet att försäkra sig är genom Svenska Klätter Förbundet.

Jo, det finns eller har funnits i alla fall. Såhär på rak arm kommer jag inte ihåg vilket bolag det var, men det finns. Dessutom erbjuder vissa bolag tillägsförsäkringar för äventyrssporter, men de kan vara ganska dyra, betydligt mycket dyrare än SKFs gruppförsäkring.

Bergsklättring?

Elmfeldt; sa:
Läste i info som kom från Länsförsäkringar idag att hemförsäkringen inte längre gäller för klättring:

"<b>Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallskada</b>"
Kostnader för olycksfallskada som inträffar under deltagande i skärmflygning, bergsklättring eller bungy jump ersätts inte."

För oss med hemförsäkring hos Länsförsäkrningar kan det därför vara ännu mer aktuellt med den försäkring som ingår i Svenska Klätteförbundet.

http://www3.utsidan.se/skf/

Undrar om "bergsklättring" VERKLIGEN kan innefatta all klättring?

Sportklättring på vägg, inomhus/utomhus?
Isklättring?
Bouldering?

Jag förutsätter att de innefattar all klättring. Jag skulle iallafall inte chansa på att det bara gäller bergsklättring. Jag skulle isåfall begära skriftligt på vad de lovar.

Det bästa är att få prata med en skadereglerare eftersom det är de som kommer att handha skadan. En säljare kan man inte lita på.

läs det finstilta

Hejsan,

jag teknade en olycksfallsförsäkring med scandia för ett tag sedan, anledningen var att skyddet vid olycksfall var dåligt i min vanliga hemförsäkring (som för övrigt var LF).
Den vanliga hemförsäkringen kanske täcker sjukhusvistelsen men frågan är om den täcker inkomstbortfall vid invaliditet eller lång sjukfrånvaro.
Min slutsats var att den inte gjorde det och att ett komplement måste till. Scandia's olycksfallsförsäkring täcker klättring, (det var liksom ett av mina villkor).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips