Länsförsäkringar avtalat bort klättring

Läste i info som kom från Länsförsäkringar idag att hemförsäkringen inte längre gäller för klättring:

"<b>Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallskada</b>"
Kostnader för olycksfallskada som inträffar under deltagande i skärmflygning, bergsklättring eller bungy jump ersätts inte."

För oss med hemförsäkring hos Länsförsäkrningar kan det därför vara ännu mer aktuellt med den försäkring som ingår i Svenska Klätteförbundet.

http://www3.utsidan.se/skf/
 
Vilken hemförsäkring täcker?

Finns det någon hemförsäkring som täcker klättring? Jag har hört att det enda sättet att försäkra sig är genom Svenska Klätter Förbundet.
 
Re: Vilken hemförsäkring täcker?

Vandrare; sa:
Finns det någon hemförsäkring som täcker klättring? Jag har hört att det enda sättet att försäkra sig är genom Svenska Klätter Förbundet.

Jo, det finns eller har funnits i alla fall. Såhär på rak arm kommer jag inte ihåg vilket bolag det var, men det finns. Dessutom erbjuder vissa bolag tillägsförsäkringar för äventyrssporter, men de kan vara ganska dyra, betydligt mycket dyrare än SKFs gruppförsäkring.
 
Bergsklättring?

Elmfeldt; sa:
Läste i info som kom från Länsförsäkringar idag att hemförsäkringen inte längre gäller för klättring:

"<b>Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallskada</b>"
Kostnader för olycksfallskada som inträffar under deltagande i skärmflygning, bergsklättring eller bungy jump ersätts inte."

För oss med hemförsäkring hos Länsförsäkrningar kan det därför vara ännu mer aktuellt med den försäkring som ingår i Svenska Klätteförbundet.

http://www3.utsidan.se/skf/

Undrar om "bergsklättring" VERKLIGEN kan innefatta all klättring?

Sportklättring på vägg, inomhus/utomhus?
Isklättring?
Bouldering?
 
Jag förutsätter att de innefattar all klättring. Jag skulle iallafall inte chansa på att det bara gäller bergsklättring. Jag skulle isåfall begära skriftligt på vad de lovar.

Det bästa är att få prata med en skadereglerare eftersom det är de som kommer att handha skadan. En säljare kan man inte lita på.
 
läs det finstilta

Hejsan,

jag teknade en olycksfallsförsäkring med scandia för ett tag sedan, anledningen var att skyddet vid olycksfall var dåligt i min vanliga hemförsäkring (som för övrigt var LF).
Den vanliga hemförsäkringen kanske täcker sjukhusvistelsen men frågan är om den täcker inkomstbortfall vid invaliditet eller lång sjukfrånvaro.
Min slutsats var att den inte gjorde det och att ett komplement måste till. Scandia's olycksfallsförsäkring täcker klättring, (det var liksom ett av mina villkor).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.