Visst fungerar det.
Problemet är ju bara det att någon gång under natten lär du sparka ut säcken till sin fulla längd =)
Du kan ju knyta av säcken med ett snöre också, men inte så hårt att klämmer ihop isoleringen.
Stoppa din jacka i botten är ett annat sätt.
Frågan är hur stor betydelse det där har? Det blir litet extra luft att värma upp om säcken är för lång, men samma problem uppstår ju när man kryper ihop till fosterställning och på så vis blir "kortare".
Jag tycker för övrigt att Fjällräven har korta säckar (åtminstone de jag testat). Jag har en, nu utgången modell, vars normalstorlek skulle räcka upp till 185cm. Jag som är 174cm kunde inte ligga på rygg i den, och bytte till den långa modellen. Den är perfekt längd för mig, trots att den ska kunna användas av de som är 200cm.
I kontrast till detta tycker jag att Haglöfs har väldigt långa säckar. När jag skulle köpa min Zensor 3S (strax efter inköpet av fjällrävensäcken) tog jag den långa direkt, bara för att upptäcka att den verkligen rymde en person på 200cm. Min Haglöfs Trail Lite av normallängd är också den väldigt rymlig.
Vart jag vill komma är att du inte ska stirra dig blind på vad det står i specifikationerna, utan istället provligga olika märken och se om du hittar någon som är bra längd. De säckar jag listar ovan ser man skillnad på bara genom att lägga dem på golvet ovanpå varandra =)