Längd på skidorna

Är 171 cm och väger ca 84 kg.

Köpte i höstas ett par Atomic World Cup 201 cm som ska klara av viktspann 70-85 kg.
Spannet på skidan är perfekt för mig men jag känner mig inte riktigt till freds med skidan.
Jag provade kompisens skida (också Atomic) som är 206 cm med liknande "viktspann"

Jag upplevde hans skida som mycket lugnare, stabilare och behagligare. Hur stor roll spelar längden på skidan?

Mycket beror på hur du står på skidan och exakt var bindningen sitter på skidan.
Din stil kanske passar "längre" skidor, pröva än längre.
YMMV

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Pratar vi utförsskidor?

5 cm på utförsskidor kan spela rätt stor roll men varje par skidor är individer.

Thure

(Längd)
Ska definitivt prova kompisens skidor fler ggr (de som är 206 cm).
Har ju trots allt köpt mina skidor på en "proffsbutik" och de vet vad de sysslar.
Men som jag upplevde de längre skidorna kändes de mycket bättre....

Men jag har även en hel del funderingar på det här- en längre skida borde ju innebära mer belagyta mot snön(?) Det borde ju i sin tur innebära mindre tryck mot snön per cm2(?) Skulle det kunna göra att det är lättare att få t.ex bättre blid? Eller "äter" man upp den "vinsten" av just det att det är mer belag mot snön och det i så fall innebär mer friktion???
Herrejösses vilka funderingar man har :) !!!!

Det finns många tankar om skidor t ex att man får in dem i sovvangskupen......Dina är inte nya men väl så viktiga.
Yttryck och bärighet gäller ju inte i pistade backar.

(Längd)
Ska definitivt prova kompisens skidor fler ggr (de som är 206 cm).
Har ju trots allt köpt mina skidor på en "proffsbutik" och de vet vad de sysslar.
Men som jag upplevde de längre skidorna kändes de mycket bättre....

Men jag har även en hel del funderingar på det här- en längre skida borde ju innebära mer belagyta mot snön(?) Det borde ju i sin tur innebära mindre tryck mot snön per cm2(?) Skulle det kunna göra att det är lättare att få t.ex bättre blid? Eller "äter" man upp den "vinsten" av just det att det är mer belag mot snön och det i så fall innebär mer friktion???
Herrejösses vilka funderingar man har :) !!!!

Du är rätt ute med glidet, långa skidor ger lite mer glid. Ofta har eliten så långa lagg som möjligt på långloppen t ex. Men på en teknisk bana med mycket upp och ned och kurvor så kan de extra cm vara svårare att hantera. Jag är lika lång som du ungefär men tycker inte om 205 skidor, de är inte rappa och följsamma utför och i kurvor tycker jag. Jag upplever att jag förlorar mer på det än den lilla glidökningen.

Men smaken är olika :).

...för VL kanske längre skidor kan funka ok, inte särskilt många kurvor ;)...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips