Längd på rep

tänkte börja skidbestiga lite brantare nu i vinter och jag har ett ROCA Free 10.5 impregnerat rep i två längder; 28m resp 31,5m (pajade på mitten så jag var tvungen att kapa).

min fråga är då hur långt rep man klarar sig på? är det värt att kapa mina fina repstumpar eller ska jag köpa nytt statiskt rep istället för mitt dynamiska? glaciärrep, är det något att kika på?

fira hängdrivor är väl det som jag vill göra mest samt på uppvägen kanske ha en till livlina förutom hjälmen.

sele o allt annat har jag redan så det är bara repet jag undrar över.

Randonnérep

Beal säljer sk randonnérep. Dynamiska 8mm i längderna 20 eller 30. Men jag skulle spara pengarna och köra med ditt kapade ROCA även fast det blir lite tyngre att släpa på. 30 meter klarar man sig med i dom flesta situationer.

Klas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Beal rando 8mm

Jag skulle satsa på ett Beal Rando 8mm 30 m som väger ca 1 kg och kostar 670:- för vaför bära på mer än man behöver!

//Micke

ska kolla upp Beals rando rep. verkar vettigt för ROCA Free väger väldigt mycket. flera kilon fast det är kapat. inte så kul att ta ut på fjället, tänkte ta med det på en tre veckorstur. tack för tipsen!

Stf Messeschmidt

Roca Free: 30 m * 70 g/m = 2.10 kg
Beal Rando: 30 m * 37 g/m = 1.11 kg

Viktbesparing: Alltså ganska exakt 1 kg för 30 m rep.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips