Längd på rep

tänkte börja skidbestiga lite brantare nu i vinter och jag har ett ROCA Free 10.5 impregnerat rep i två längder; 28m resp 31,5m (pajade på mitten så jag var tvungen att kapa).

min fråga är då hur långt rep man klarar sig på? är det värt att kapa mina fina repstumpar eller ska jag köpa nytt statiskt rep istället för mitt dynamiska? glaciärrep, är det något att kika på?

fira hängdrivor är väl det som jag vill göra mest samt på uppvägen kanske ha en till livlina förutom hjälmen.

sele o allt annat har jag redan så det är bara repet jag undrar över.

Randonnérep

Beal säljer sk randonnérep. Dynamiska 8mm i längderna 20 eller 30. Men jag skulle spara pengarna och köra med ditt kapade ROCA även fast det blir lite tyngre att släpa på. 30 meter klarar man sig med i dom flesta situationer.

Klas

Beal rando 8mm

Jag skulle satsa på ett Beal Rando 8mm 30 m som väger ca 1 kg och kostar 670:- för vaför bära på mer än man behöver!

//Micke

ska kolla upp Beals rando rep. verkar vettigt för ROCA Free väger väldigt mycket. flera kilon fast det är kapat. inte så kul att ta ut på fjället, tänkte ta med det på en tre veckorstur. tack för tipsen!

Stf Messeschmidt

Roca Free: 30 m * 70 g/m = 2.10 kg
Beal Rando: 30 m * 37 g/m = 1.11 kg

Viktbesparing: Alltså ganska exakt 1 kg för 30 m rep.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips