Lämpligaste turen tidigt på säsongen

Hej! Jag fick ta semester väldigt tidigt i år. 15:e juni får jag ge mig iväg och tänkte vara hemma igen innan midsommar. Nu förstår jag att det inte är optimalt när det gäller snöläget. Vilka områden tror ni är bäst för att inte få alltför stora problem med snön?

Jag tog en titt på senorge.no och såg att det finns några remsor i Sarek som redan har barmark, men tänkte att det finns folk här som har några idéer om vad som kan hända dom kommande femton dagarna.

Överväger att utgå från Kvikkjokk, Saltoluokta, Nikkaluokta eller Ritsem. Jag antar att Abisko inte är värt att överväga. Känner mig inte alltför sugen på Jämtland just nu, men det kanske är det enda alternativet? Tacksam för synpunkter!

Mvh Kevin
 
Knallade någon kilometer av Kungsleden från Abisko igår, där var snöfritt, men längre in är det nog vinter än och fjällsidor snötäckta. Nikkaloukta lär ha snö kvar. Räkna med snö, slask och farligt om du tänkt vada.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Överväger att utgå från Kvikkjokk, Saltoluokta, Nikkaluokta eller Ritsem. Jag antar att Abisko inte är värt att överväga. Känner mig inte alltför sugen på Jämtland just nu, men det kanske är det enda alternativet? Tacksam för synpunkter!
Kommunikationerna kan vålla lite klurigheter om du t ex ska åka buss till Kvikkjokk eller båt över Akkajaure (har dock inte kollat upp det men vet sedan tidigare att det inte är samma service som när vandringssäsongen börjat). Bland mina artiklar finns ett par om tidiga vandringar i Padjelanta repsektive Sarek men det är inget jag utan vidare rekommenderar. Kvikkjokk och Padjelantaleden skulle jag överväga (om broarna inte spolats bort i början, vilket har hänt). En fungerande hemväg skulle kunna vara Präststigen, om snön hunnit försvinna från Vállevárre så man inte behöver pulsa. Omvänd färdriktning fungerar också. Inga stora vad på en sådan runda, utom möjligen nere på leden.
 
Tack för alla svar! Keb/Abiskofjällen faller nog bort. Intressant att höra om Åre. Jag kanske ta med det som ett alternativ trots allt.

Tack Hans för ditt utförliga svar! Ska ta en ordentlig titt på dina artiklar. Padjelanta låter rätt intressant. Det ser ut som om det ska bli rätt varmt däruppe nu så förhoppningsvis hinner det göra skillnad.
 

avslutat 73229

Avslutat
Förutom vädret och snö så är juni en rätt känslig tid för renskötseln, så det kan vara bra att kolla upp var man har renarna och om det är något område som är mer känsligt, ex från Laponiaförvaltningen:
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Förutom vädret och snö så är juni en rätt känslig tid för renskötseln, så det kan vara bra att kolla upp var man har renarna och om det är något område som är mer känsligt, ex från Laponiaförvaltningen:
En bra tanke. Nu skulle jag tro att om man håller sig utmed leden i Padjelanta så är risken för störning inte stor (om det är Padjelanta du funderar på). Men det är förstås bra att fråga någon som vet först. Frågor om renskötseln i Padjelanta kan säkert ställas även i den nystartade Facebookgruppen som Småtärna här på Utsidan har startat.
 

avslutat 73229

Avslutat
En bra tanke. Nu skulle jag tro att om man håller sig utmed leden i Padjelanta så är risken för störning inte stor (om det är Padjelanta du funderar på). Men det är förstås bra att fråga någon som vet först. Frågor om renskötseln i Padjelanta kan säkert ställas även i den nystartade Facebookgruppen som Småtärna här på Utsidan har startat.

Det är inte säkert det är ett problem, men det är en känslig tid och besökstrycket är en fråga på agendan, så det skadar inte att man har det med sig. Fb-gruppen låter som en bra plats att fråga på.
 
Det är inte säkert det är ett problem, men det är en känslig tid och besökstrycket är en fråga på agendan, så det skadar inte att man har det med sig. Fb-gruppen låter som en bra plats att fråga på.

Välkommen!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.