Lämpligaste turen tidigt på säsongen

Hej! Jag fick ta semester väldigt tidigt i år. 15:e juni får jag ge mig iväg och tänkte vara hemma igen innan midsommar. Nu förstår jag att det inte är optimalt när det gäller snöläget. Vilka områden tror ni är bäst för att inte få alltför stora problem med snön?

Jag tog en titt på senorge.no och såg att det finns några remsor i Sarek som redan har barmark, men tänkte att det finns folk här som har några idéer om vad som kan hända dom kommande femton dagarna.

Överväger att utgå från Kvikkjokk, Saltoluokta, Nikkaluokta eller Ritsem. Jag antar att Abisko inte är värt att överväga. Känner mig inte alltför sugen på Jämtland just nu, men det kanske är det enda alternativet? Tacksam för synpunkter!

Mvh Kevin
 
Knallade någon kilometer av Kungsleden från Abisko igår, där var snöfritt, men längre in är det nog vinter än och fjällsidor snötäckta. Nikkaloukta lär ha snö kvar. Räkna med snö, slask och farligt om du tänkt vada.
 
Överväger att utgå från Kvikkjokk, Saltoluokta, Nikkaluokta eller Ritsem. Jag antar att Abisko inte är värt att överväga. Känner mig inte alltför sugen på Jämtland just nu, men det kanske är det enda alternativet? Tacksam för synpunkter!
Kommunikationerna kan vålla lite klurigheter om du t ex ska åka buss till Kvikkjokk eller båt över Akkajaure (har dock inte kollat upp det men vet sedan tidigare att det inte är samma service som när vandringssäsongen börjat). Bland mina artiklar finns ett par om tidiga vandringar i Padjelanta repsektive Sarek men det är inget jag utan vidare rekommenderar. Kvikkjokk och Padjelantaleden skulle jag överväga (om broarna inte spolats bort i början, vilket har hänt). En fungerande hemväg skulle kunna vara Präststigen, om snön hunnit försvinna från Vállevárre så man inte behöver pulsa. Omvänd färdriktning fungerar också. Inga stora vad på en sådan runda, utom möjligen nere på leden.
 
Tack för alla svar! Keb/Abiskofjällen faller nog bort. Intressant att höra om Åre. Jag kanske ta med det som ett alternativ trots allt.

Tack Hans för ditt utförliga svar! Ska ta en ordentlig titt på dina artiklar. Padjelanta låter rätt intressant. Det ser ut som om det ska bli rätt varmt däruppe nu så förhoppningsvis hinner det göra skillnad.
 
Förutom vädret och snö så är juni en rätt känslig tid för renskötseln, så det kan vara bra att kolla upp var man har renarna och om det är något område som är mer känsligt, ex från Laponiaförvaltningen:
 
Förutom vädret och snö så är juni en rätt känslig tid för renskötseln, så det kan vara bra att kolla upp var man har renarna och om det är något område som är mer känsligt, ex från Laponiaförvaltningen:
En bra tanke. Nu skulle jag tro att om man håller sig utmed leden i Padjelanta så är risken för störning inte stor (om det är Padjelanta du funderar på). Men det är förstås bra att fråga någon som vet först. Frågor om renskötseln i Padjelanta kan säkert ställas även i den nystartade Facebookgruppen som Småtärna här på Utsidan har startat.
 
En bra tanke. Nu skulle jag tro att om man håller sig utmed leden i Padjelanta så är risken för störning inte stor (om det är Padjelanta du funderar på). Men det är förstås bra att fråga någon som vet först. Frågor om renskötseln i Padjelanta kan säkert ställas även i den nystartade Facebookgruppen som Småtärna här på Utsidan har startat.

Det är inte säkert det är ett problem, men det är en känslig tid och besökstrycket är en fråga på agendan, så det skadar inte att man har det med sig. Fb-gruppen låter som en bra plats att fråga på.
 
Det är inte säkert det är ett problem, men det är en känslig tid och besökstrycket är en fråga på agendan, så det skadar inte att man har det med sig. Fb-gruppen låter som en bra plats att fråga på.

Välkommen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Morsning Sällskap på turen v35-36? Fjällvandring 6
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
Ostmjuk Hamster Sarek - Blir turen bra? Fjällvandring 18
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
fredrik_ Favoritmaten på turen? Fjällvandring 38
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
maxen Rygg-gympa på turen... Fjällvandring 2
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
Foss Tidigt vandring? Fjällvandring 7
chippo För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27 Fjällvandring 19
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.