Lämpliga nybörjartoppar i Alperna?

Hej!

Jag och en lika oerfaren kompis planerar en resa ner till Alperna nu i juli/augusti.
Tanken är att, med en begränsad budget, lära oss om alpinism och bestiga någon högre men rimlig topp.

Vi har googlat runt och letat lämpliga områden och berg som skulle passa vår nivå men känner inte att det har gett någon större klarhet. Därför vänder vi oss nu till forumets alla experter för lite vägledning.

Vi tänkte börja med en eller två 3000-metare för att sedan fortsätta uppåt i höjd. Är det rimligt att sikta på att nå 4000-strecket utan guide? Tänker på de enklare bergen såsom exempelvis Bishorn eller Breithorn (utan att ta karbinbanan).

Två glada grabbar väntar på svar!
 
Hej!

Jag och en lika oerfaren kompis planerar en resa ner till Alperna nu i juli/augusti.
Tanken är att, med en begränsad budget, lära oss om alpinism och bestiga någon högre men rimlig topp.

Vi har googlat runt och letat lämpliga områden och berg som skulle passa vår nivå men känner inte att det har gett någon större klarhet. Därför vänder vi oss nu till forumets alla experter för lite vägledning.

Vi tänkte börja med en eller två 3000-metare för att sedan fortsätta uppåt i höjd. Är det rimligt att sikta på att nå 4000-strecket utan guide? Tänker på de enklare bergen såsom exempelvis Bishorn eller Breithorn (utan att ta karbinbanan).

Två glada grabbar väntar på svar!

Hej, hoppas ni får en bra tur!

Jag skriver i väntan på expertutlåtanden :)

Tror det är svårt att svara då du inte skriver om ni har klättererfarenhet och kan rephantering eller inte.

Normalvägarna upp på Breithorn (och Bishorn?) innehåller vad jag förstår ingen klättring, men involverar vandring hög höjd och glaciär. Så man kan vilja använda rep för anmarchen och vara acklimatiserad antar jag om det är de enklaste vägarna som avses.
 
Tack för ditt svar, kjpil!

Vi är båda tvärnybörjare. Har ingen erfarenhet alls av högalpin miljö med allt vad det innebär.
Vad vi har med oss är kunskapen av ett grönt kort i klättring och lite erfarenhet av väderomslag i de svenska fjällen.

Är det någon ide att knyta in sig bara två stycken vid passage av en glaciärer?
 
Tack för ditt svar, kjpil!

Vi är båda tvärnybörjare. Har ingen erfarenhet alls av högalpin miljö med allt vad det innebär.
Vad vi har med oss är kunskapen av ett grönt kort i klättring och lite erfarenhet av väderomslag i de svenska fjällen.

Är det någon ide att knyta in sig bara två stycken vid passage av en glaciärer?

Jag går iaf ofta inknuten i replag på två fast det är rekommenderat att vara fler. Fast det förstås inte är helt optimalt. Jag känner inte till hur mkt sprickor det är på turerna ni tittat på.

Kanske att ni får ut mer av turen och känner er bekvämare om ni hyr guide åtminstone nån dag om budgeten är begräsad och gå igenom tekniker. Sen kan man träna en hel del på hemmaplan med rephantering etc.
 
Ecrinmassivet innehåller stor variation på såväl snö/is som klippa. Med Ailefroide som bas kan du göra Dome de Neige des Ecrin, en av Alpernas lättaste 4000 meters toppar. I Ailefroide finns också långa borrbultade klippklätterleder. Annars är Aiguille Dibona en klassisk kort och enkel klipptur med okomplicerad nedstigning. Kräver dock komplett säkringsutrustning. Görs med La Berarde som bas.
 
Finns det alternativ längre norrut så är det mer intressant. Gärna i länder där folk kan tyska.

Och Aiguille Dibona får nog vänta några år, seon. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
Polarnatt Lämpliga stegjärn Alpin / Bigwall 7
mattiase Lämpliga klätterresmål runt påsk? Alpin / Bigwall 0
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
jontek alperna i juli Alpin / Bigwall 16
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4
nitrox50 Alperna med kids..... Alpin / Bigwall 10
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...