Lämmelår

Mycket i Marsfjällen

Just nu är det iallafall massor av lämmel och sork i marsfjällen. Man gick på dem hela tiden. Fullt med gångar och stigar i myrarna. Min son drog upp en öring som hade en gnagare i magsäcken. Så dagens flugtips torde bli någon sorts lämmelimmitation...
 
Jag fiskade förrförra veckan och det överlägset största vaket på tre dagar fick mig att rusa ifrån kokkaffet ner till älven. Jag såg en silhuett med två små pucklar som jag först trodde var en ryggfena men det var en stackars lämmel eller sork som nog var glad att ha livet i behåll. Jag fick för övrigt en musimitation av en kvinna som var med i svenska flugfiskelandslaget och hade monter på Älvsjömässan. Hon såg vilsen ut och fläktremmen hade gått så jag skjutsade henne till Mekonomen. Tydligen ska man kunna få storöring på såna flugor.

mouse11.jpg





Just nu är det iallafall massor av lämmel och sork i marsfjällen. Man gick på dem hela tiden. Fullt med gångar och stigar i myrarna. Min son drog upp en öring som hade en gnagare i magsäcken. Så dagens flugtips torde bli någon sorts lämmelimmitation...
 
Precis hemkommen från vandring i Stora sjöfallets nationalpark samt från Abisko-området. Det är gott om lämmel överallt!
Predatorerna torde ha goda tider, när det är sådant överflöd på föda.
 
Precis hemkommen från vandring i Stora sjöfallets nationalpark samt från Abisko-området. Det är gott om lämmel överallt!
Predatorerna torde ha goda tider, när det är sådant överflöd på föda.

Och vilken tur att länstyrelsen inte skriver ut några jaktlicenser förrän 20 aug, trots att annan jakt än ripa är tillåten sedan 1 juli, predatorjakt tror jag är 1 augusti men är ingen jägare så det kan vara fel.
 
Verkligen för vem vill inte ha bl.a. måsar som äter fågelägg och kycklingar av olika sorters fåglar i fjällen... Blev helt förvånad i norra Jämtland när man började se måsar uppe i Hotagen för några år sedan. Det kändes som att vakna upp i Smögen stundtals :) Jag hörde någon teori om att det är så mycket måsfåglar i Norge och ont om mat så de trycks eller söker sig inåt land i jakt på föda. Jag tycker personligen att flera av de här är mindre värda än fjällpipare, fjällabb och ripa m.fl. Fast jag som jagar ripa är ju lite jävig minst sagt.

"I juli är det bland annat tillåtet med predatorjakt, alltså mindre rovdjur så som korp, kråka, kaja, skata och mink. Från 1 augusti är det också tillåtet att jaga rödräv och måsfåglar."

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6013945

Och vilken tur att länstyrelsen inte skriver ut några jaktlicenser förrän 20 aug, trots att annan jakt än ripa är tillåten sedan 1 juli, predatorjakt tror jag är 1 augusti men är ingen jägare så det kan vara fel.
 
...
Jag fick för övrigt en musimitation av en kvinna som var med i svenska flugfiskelandslaget och hade monter på Älvsjömässan. Hon såg vilsen ut och fläktremmen hade gått så jag skjutsade henne till Mekonomen. Tydligen ska man kunna få storöring på såna flugor.

mouse11.jpg

Ha-ha! Heftit,,, Krokstorlek?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.