Lämmel-år igen?

Lemmings

carvingkimbo; sa:
Helt riktigt. Vid lämmelår springer hela flockar ner i bäckar och drunknar, varvid vattnet således inte bör drickas, utan att kokas.
Tihi... Påminner mig om det gamla tv-spelet "Lemmings" där man får lära sig lite om lämlars beteende, dvs att de förmodligen inte tänker så mycket... I det spelet får man bygga broar och liknande för att lämlarna inte ska gå rakt i nån sjö eller utför nåt stup. Någon som vet om det går att få tag på till PC? Eller kanske rentav har ett gammalt SEGA att sälja..?

Även om lämlarna är ganska dumma så håller jag i alla fall med om att de är söta! Dock inte i den platta form som jag såg dem i uppe mellan Abisko och Kebnekaise för ca 2 veckor sen. Såg ingen levande lämmel men däremot zillioner små "lämmelkottar" överallt... Märktes helt klart att det varit lämmelår förra året och de måste ju ha haft lite att äta också eftersom maten kommit ut igen...
 
Jag träffade en naturbevakare i Abisko nationalpark för några dagar sedan. Lämmelläget såg bra ut ända till Januari. Sen kom det en massa ren (100 mm på ett dygn eller något sånt), och då drunkade de. Detta drabbade tydligen norra lappland, dvs kebnekajse och sarek.

mvh Christian
 
100 mm ren på ett dygn..?

chralm; sa:
Jag träffade en naturbevakare i Abisko nationalpark för några dagar sedan. Lämmelläget såg bra ut ända till Januari. Sen kom det en massa ren (100 mm på ett dygn eller något sånt), och då drunkade de. Detta drabbade tydligen norra lappland, dvs kebnekajse och sarek.

mvh Christian
Verkar rätt praktiskt med 100 mm stora renar, måste vara enklare för samerna med renskötseln om de är så små. Då kan man ju nästan bo nere i "fjollträsk" och ha renarna i balkongen... Fast för lemlarna kan jag förstå att det blir jobbigt med konkurrensen om området om de blir invarderade av en massa renar i samma storlek som dem, så jag förstår om de drunknade bland alla renar... ;) Skämt å sido... Synd på de stackars små söta djuren...
 
Bara döda lämlar i Femundsmarka

Som så många andra, på många andra platser, har också jag observerat en massa döda lämlar i år.
Vissa platser i Femundsmarka, där jag var 13.-24. juni, låg dom faktiskt i "drivor", ca 15-30 döda lämlar i en hög.
Har aldrig sett nåt liknande förut, och förstår inte vad det handlar om för fenomen som gör att dom ligger samlat i högar, och varför dör dom?
De få levande jag såg, kan räknas på en hand.
 
inga lämlar...

Har nu själv sett det med egna ögon: inga lämlar... Min syster, som inte varit i fjällen på 13 år, såg nämligen fram emot att få träffa dessa gulliga små hårbollar. Synd bara att hon inte var med förra året för hon blev minst sagt ledsen när hon nu i stället fick se de platta och torkade lämlarna liggandes efter leden.

Så inga levande lämlar runt Hemavan...

/Åse
 
Lemmelår kommer igen om 3 år

Hej

Den cykel som verkar råda över lemmelbeståndet är att topparna kommer vart 4:e år. Därimellan är det få till antalet. Anledningen verkar vara att tillgången till mat blir så lite när stammen är stor, att nästan alla lemmlar dör pga av för lite mat, och att det tar c:a tre år att bygga upp stammen igen.

Kom hem från Sarek igår, så 5 st på 8 dagar...

/Anders
[Ändrat av ansc09 2002-08-08 kl 14:27]
 
100 mm ren???

chralm; sa:
Jag träffade en naturbevakare i Abisko nationalpark för några dagar sedan. Lämmelläget såg bra ut ända till Januari. Sen kom det en massa ren (100 mm på ett dygn eller något sånt), och då drunkade de. Detta drabbade tydligen norra lappland, dvs kebnekajse och sarek.

mvh Christian

Det var bland det bästa jag läst på länge, *LPGOS=svensk variant av ROTFL*.
Ibland kan felskrivningar verkligen bli fantastiska.

Dessutom verkar det som att det inträffat en tidslucka någonstans under historiensgång, vad jag vet brukar det inte REGNA i Januari i Keb och Sarek. Om de stackars lämmlarna däremot fått 1 m snö (=100 mm nederbörd) i skallen vid den tiden så har vi nog förklaringen till varför folk sett en massa tillplattade lämmellik ;-)

Tack Christian, även om det knappast var menat... :)

/mats
 
Re: 100 mm ren???

tafone; sa:
Dessutom verkar det som att det inträffat en tidslucka någonstans under historiensgång, vad jag vet brukar det inte REGNA i Januari i Keb och Sarek.
/mats

Nej det var nog regn (det var vad han sade). Och om det faller regn i januari-februari så fryser det, bildar ett ispansar som lämmlarna får svårt att ta sig igenom.

Så ett regn som faller då det inte brukar regna kan få sådana följer.

mvh Christian
 
Re: Lemmelår kommer igen om 3 år

ansc09; sa:
Hej

Den cykel som verkar råda över lemmelbeståndet är att topparna kommer vart 4:e år.

/Anders

Problemet är att den cykeln varit bruten ganska länge nu. Vi får se om det blir en ny topp 2005, eller om det dröjer drygt 15 år som det gjorde senast.
 
Såg fem stycken häromkvällen när jag gick med hunden samt en imorse när jag cyklade till jobbet.
Jag tror att de rackarna klarar snön bättre än regn.
Kom också ihåg att södra sverige hade kallare än norra ett tag på vintern så regnpåståendet är nog inte taget helt ur luften, det kom iaf regn i Härjedalen i mars nångång.
(regn- ur luften, jäklar vad jag fick till det, kanske man är ett poetämne utan att veta det)

Glömde, om det varit runt nollan några dar och sedan regnar så tränger regnet ner genom snön och fyller gångarna, därav drunkningen.
/BAX
[Ändrat av BAX 2002-08-08 kl 15:33]
 
Det var bättre förr (var:Re: Re: 100 mm ren???)

chralm; sa:
Nej det var nog regn (det var vad han sade).
mvh Christian

*Suck*, kan inte minnas att det någonsin regnade vintertid i Kiruna när jag växte upp. Men när du säger det så vill jag minnas att min morbror snackade om plusgrader någon gång i vintras. Helt riktigt blir det en hård skorpa, men vanligtvis brukade detta inträffa i Maj! Dvs när snösmältningen kommit igång och det plötsligt (men helt väntat) blev minusgrader igen. För att travestera en av våra (förment) stora författare "jag längtar midsommar då snön faller, där barn jag lekt" :)

/mats

Ps! Fö ansåg en av ovannämnda författares argaste kritiker att detta var det värsta dravel som någonsin skrivits, ifall någon anser det samma om min travesti tar jag det som en komplimang *LOL*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.