Lämmel-år igen?

Förra året gick jag Abisko - Kvikkjokk och har aldrig sett så många lämlar i mitt liv, de var överallt!
Ska upp en sväng och gå runt Hemavan i sommar och min fråga är: vet nån om det är lämmel-år i år oxå?

/Åse
 
döda lämmmlar

Har precis kommit hem från en fjälltur runt Vålådalen.
Jag kan meddela att jag inte sett en enda levande lämmel, däremot hundratals döda lämmlar. Det verkar som om de flesta har dött under vintern. Men stammen kanske repar sig under sommaren, man kan bara hoppas för fjällrävens överlevnad
 
Re: döda lämmmlar

klingstrom; sa:
Har precis kommit hem från en fjälltur runt Vålådalen.
Jag kan meddela att jag inte sett en enda levande lämmel, däremot hundratals döda lämmlar.

För två veckor sedan var jag på Sånfjället och såg en hel del levande, inga mängder som förra sommaren, men klart mer än vanligt.
 
Kom tillbaka från en tur till Ikesjaure (väster om Kvikkjokk, nära gränsen)för ca en vecka sedan utan att se en enda levande lämmel. Däremot en del lämmel-lik och en helsickes massa mygg...

God tur!

/Martin Lindgren
 
Koka vattnet?

När det är lämmelår säger de att man ska koka vattnet på fjället för att inte bli magsjuk. Hur är det när det rapporteras om en massa döda lämlar? Förorenar lämmelliken vattnet också?
 
Synd om rävar & vråkar

Efter en vecka i Sarek nyligen: nej, inte en endaste liten skriklämmel. Men ett flertal döda här och där. Trevligt för mig (så slipper man få ännu fler hål i tältet). Men rödräven jag mötte sörjde nog förra årets dukade bord. Fast han fick Mariekex av mig som tröst.

Lars
 
Lämmlar i Sylarnatrakten

Kom tillbaka från rundan Storulvån-Sylaran-Blåhammaren förra veckan (27/6) och jag såg några lämmlar där, ca 5 st. Såg även några torra skinn, vet inte hur lång tid det tar för en lämmel att nå det stadiet ;-)

Så lämmlar lär det nog bli i år också...

Vet inget om vattenkokning dock.

///Magnus
 
Koka vattnet

Helt riktigt. Vid lämmelår springer hela flockar ner i bäckar och drunknar, varvid vattnet således inte bör drickas, utan att kokas.
 
Varierande

Det verkar som att det finns lämlar på vissa ställen i våra svenska fjäll i alla fall! Det är trevligt att höra att några överlevt vintern så att övriga djur får sig en mumsbit. Även om jag finner dessa små djur oerhört söta och tycker att det är lite synd att de äts upp.. men det är ju en del i livet cykel!

/Åse
 
Magsjuka och feber

Råkade jag och jaktkompisen ut för i höstas i lämmelrika trakter. Det var inga roliga krämpor kan jag meddela.
Symptomen stämde helt överens med de beskrivningar som dagstidningarna uppgav.
Kan omöjligt se att man ska kunna koka upp allt det vatten som förbrukas under en hel dag. Framförallt en varm jaktdag i oländig terräng.

Pack
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.