Lägga in stigar open street map

Irriterar mig på att i princip inga vandringsstigar i skogen där jag bor finns i open street map.
Om man skulle vilja bidra med att lägga in stigar till open street map, hur går man då till väga?

Man behöver väl först nåt program som spelar in ett spår med gps var man går, antar jag.
Sedan skall detta överföras till open street map

Jag har en iphone, så det är ett program till den jag behöver.
Några tips på vilka program man skall använda?

PS. Jag har såklart googlat litet på ämnet, men tycker det verkar svåröverskådligt, så jag skulle uppskatta en översiktlig hjälp om var man skall starta.
 
Egentligen så behöver du inget GPS-program om du känner till stigarna tillräckligt väl. Tryck på redigera när du är inne på openstreetmap och välj redigera med potlatch2 eller ID (det beror väl på hur man känner, jag använder potlatch). Väl inne (man måste skaffa konto och så), så kommer du till en redigeringssida där en tonad karta finns i bakgrunden som du kan använda som referens när du ritar streck. Om stigarna syns på kartan under så är det bara att fylla i en streckad markering och sen ange taggen "generic path" t.ex.

Om du vill använda din GPS på telefonen så är det inte särskilt komplicerat egentligen. Till android finns det en app som heter "OSMtracker", där du helt enkelt kan logga sträckor själv och sen exportera till ditt Openstreetmap-konto. Den verkar inte finnas till iPhones, men att skapa GPS-spår är inte särskilt avancerat i alla fall.

Det finns massor av appar som du kan använda dig av. Exempelvis "GPS Hiker" eller "Gaia GPS" (se: http://appcrawlr.com/app/related/262970 ). I de apparna behöver du bara skapa ett gps-spår (.gpx-fil) som du sedan för över till datorn. Detta kan du göra även i träningsappar som Runkeeper och dylikt, men där är det lite mer avancerat.

När du väl har en .gpx-fil på datorn så går du helt enkelt in på openstreetmap.org, klickar på "GPS-spår" och sedan "Ladda upp GPS-spår", och sedan kan du namnge dem så att du kommer ihåg vilket som är vilket. När du sedan öppnar redigeraren för kartan så kan du klicka på "GPS-data"->"Mina GPS-spår" och ladda ett spår som du visas på kartan. Utifrån det spåret så får du rita in en linje som följer spåret som du sedan kan tagga som en stig.

Hoppas att det var en någorlunda förståelig förklaring!
 
Tack för svaret

Nej, att lägga in dem utan gps går inte eftersom stigarna inte syns visuellt på satelitfoton, och slingrar sig fram oregelbundet genom skogen flera kilometer, så jag behöver mäta med gps exakt hur sträckningen går.

Jag misstänker att det finns nån spara spår-funktion i "Viewranger" som man kan få till gpx-fil? (om nån vet så bekräfta gärna). Annars har jag runkeeper som du nämnde.
 
Tack för svaret

Nej, att lägga in dem utan gps går inte eftersom stigarna inte syns visuellt på satelitfoton, och slingrar sig fram oregelbundet genom skogen flera kilometer, så jag behöver mäta med gps exakt hur sträckningen går.

Jag misstänker att det finns nån spara spår-funktion i "Viewranger" som man kan få till gpx-fil? (om nån vet så bekräfta gärna). Annars har jag runkeeper som du nämnde.

http://support.viewranger.com/wikihelp/index.php?title=iPhone:GPX_Support
 
Tänk dock på att GPS-spår ibland får "hack" i sig på grund av att täckningen varierar lite, ska man vara säker på att rita rätt bör man nog ha åtminstone två spår (gå fram och sen tillbaka?) och så att säga ta "medelvärdet" av dem.
 
Tack för tipset nermander

Jag har nu iaf lagt in en stig på open street map. Det verkar gått bra.
Först tyckte jag det var konstigt att stigen inte syntes om man inte zoomade in jättetätt inpå, men det verkar som den efterhand syns även i högre zoomnivåer.

Fråga: Om man sparat två separata gps-spår, kan man se dem båda på kartan medan man lägger till en linje, eller kan man bara se ett gps-spår åt gången?
 
Jag har aldrig lyckats visa mer än ett gps-spår i taget med flasheditorn.

Det kan ta timmar eller till och med dagar för redigeringar att synas korrekt i alla zoomnivåer. Tror detta är för att servern renderar bildmaterialet från vektordata successivt.
 
Man kanske borde editera gpx-filen med nåt externt program innan man lägger in den i openstreetmap och lägger till stigen. Jag antar att det finns sådana? I ett sådant eventuellt externt program vore det toppen med möjlighet att se satelitbilder från andra källor än bing och de som osm erbjuder i sitt webgränssnitt. De är ju minst sagt bristfälliga.
 
Du kan använda Garmins mapsource för att sätta ihop eller redigera gps spår. Bings satellitbilder är lite ojämna men tänk på att man inte får rita från tex googles satellitbilder.
 
Det är ju ingen som kan se vad man haft som bakgrund när man har ritat? Om man justerar GPS-spår innan man laddar upp dem så ser ju ingen om man justerat dem mot Googles satellitbilder eller egentagna flygfoton...
 
Jag tänkte just detsamma. Har oclså läst det där på nån open streetmap-faq, att det är "förbjudet" att använda google maps pga upphovsrättsskäl. Men som sagt, det kan ju ingen kolla vad man själv tittat på?

Självklart ska man ju inte basera spåret enbart på satelitbilden men ibland ger en bra satelitbild bra hjälp att dra mer exakt linje. Jag har ju t ex. gått en stig fram, och tillbaka - det blir ändå inte jätteexakt med telefon-gpsen. Då kan det vara bra att ha lite hjälp av satelitbilden också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
KGE Lägga till kartor Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
Mindcrime Lägga in färdspår i kartbilden? Navigering 7
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
forslund Lägga in många waypoints Navigering 23
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
Sundh Möjlighet att lägga in gränser? Navigering 3
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
nkj lägga in karton Navigering 13
DTM Kan man lägga till kartor för Tyskland i TomTom3 sca? Navigering 1
tranuhässla Gps Garmin Venture, lägga in och ut waypoints Navigering 2
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
Patriksg Vem märker ut stigar? Navigering 8
jonasolof Fastighetskartans stigar som tillägg till Fripro Navigering 12
jimmy! Open bicycle map Navigering 4
mikaelkr Open street map Navigering 5
niking Open Street map Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.