Lägga i kajak från is?

Nu är det drygt 25 år sedan jag vinterpaddlade senast. Men jag, och de andra i Oxelösunds kanotklubb som jag var med i då, lade kajaken på fast is. Satte oss i, drog med isdubbar och tog fart mot iskanten och gled över, bytte till paddel. Jag har sett på filmer att eskimåerna gör likadant.
Hemma igen gick vi med fart mot iskanten, precis som att gå med fart rakt upp å en sandstrand. Bytte till isdubbar och drog oss till fast is. Mycket viktigt att alltid passera 90° mot iskanten, absolut aldrig snett.
99-03 bodde jag i Stockholm och hade kajaken i Vaxholm, träffade Magnus Fischer precis när jag flyttat dit och gav honom lift hem. Han använde ishackor som isklättrare använder istället för isdubbar.

Nu är det drygt 25 år sedan jag vinterpaddlade senast. Men jag, och de andra i Oxelösunds kanotklubb som jag var med i då, lade kajaken på fast is. Satte oss i, drog med isdubbar och tog fart mot iskanten och gled över, bytte till paddel. Jag har sett på filmer att eskimåerna gör likadant.
Hemma igen gick vi med fart mot iskanten, precis som att gå med fart rakt upp å en sandstrand. Bytte till isdubbar och drog oss till fast is. Mycket viktigt att alltid passera 90° mot iskanten, absolut aldrig snett.
99-03 bodde jag i Stockholm och hade kajaken i Vaxholm, träffade Magnus Fischer precis när jag flyttat dit och gav honom lift hem. Han använde ishackor som isklättrare använder istället för isdubbar.
Hade ni torrdräkt då? :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag brukar ha ett par korta barnstavar att staka mig fram till iskanten med, de ger ganska bra fart.
Och så har jag med mig en skitpaddel så man kan mosa igenom isflak och ej bärig is. Det vill man ju inte använda sin kolfibervinge till.

Två isyxor kan vara bra och isdubbar. Torrdräkt ser jag som självklart.

Is är så olika under olika årstider så vår is som är rutten kan ge mycket fysisk ansträngning om det är lite sträcka man ska igenom. Hittar man bruten kärnis funkar det utan problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips