Lägga i kajak från is?

Nu är det drygt 25 år sedan jag vinterpaddlade senast. Men jag, och de andra i Oxelösunds kanotklubb som jag var med i då, lade kajaken på fast is. Satte oss i, drog med isdubbar och tog fart mot iskanten och gled över, bytte till paddel. Jag har sett på filmer att eskimåerna gör likadant.
Hemma igen gick vi med fart mot iskanten, precis som att gå med fart rakt upp å en sandstrand. Bytte till isdubbar och drog oss till fast is. Mycket viktigt att alltid passera 90° mot iskanten, absolut aldrig snett.
99-03 bodde jag i Stockholm och hade kajaken i Vaxholm, träffade Magnus Fischer precis när jag flyttat dit och gav honom lift hem. Han använde ishackor som isklättrare använder istället för isdubbar.
 
Nu är det drygt 25 år sedan jag vinterpaddlade senast. Men jag, och de andra i Oxelösunds kanotklubb som jag var med i då, lade kajaken på fast is. Satte oss i, drog med isdubbar och tog fart mot iskanten och gled över, bytte till paddel. Jag har sett på filmer att eskimåerna gör likadant.
Hemma igen gick vi med fart mot iskanten, precis som att gå med fart rakt upp å en sandstrand. Bytte till isdubbar och drog oss till fast is. Mycket viktigt att alltid passera 90° mot iskanten, absolut aldrig snett.
99-03 bodde jag i Stockholm och hade kajaken i Vaxholm, träffade Magnus Fischer precis när jag flyttat dit och gav honom lift hem. Han använde ishackor som isklättrare använder istället för isdubbar.
Hade ni torrdräkt då? :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag brukar ha ett par korta barnstavar att staka mig fram till iskanten med, de ger ganska bra fart.
Och så har jag med mig en skitpaddel så man kan mosa igenom isflak och ej bärig is. Det vill man ju inte använda sin kolfibervinge till.
 
Två isyxor kan vara bra och isdubbar. Torrdräkt ser jag som självklart.

Is är så olika under olika årstider så vår is som är rutten kan ge mycket fysisk ansträngning om det är lite sträcka man ska igenom. Hittar man bruten kärnis funkar det utan problem.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.