Läget i Sarek?

Någon som nyligen vandrat i eller flugit över Sarek och vet hur det ser ut däruppe? Hur högt upp ligger snön och hur blött är det?

Funderar på att nu till veckan vandra in antingen från Saltoluokta mot Bierikjávvre o Rapadalen ner mot kungsleden eller från Ritsem ner Ruohtesvágge o så då vidare.

Tack!
 
Den 18 till 25 Juni var leden OK !!!

Jag vandrade mellan den 18 till 25 Juni 2004 mellan Saltoluokta fjällstation och Kvikkjokk, vi gjorde även några ”avstickare” in i Sarek (Basstavagge och Rapadalen) och det var INTE blött. Man kunde gå den största delen av leden i sportsandaler, snön vi gick i på toppturerna var mycket fast så man behövde INTE plumsa i den utan den var ypperlig att med regn byxor på rutscha på baken utefter sluttningarna. Vi hade mycket fint väder och varmt under turen med en del korta skurar då och då.
 
Bilder från Sarek på min sida !

Glömde nämna att jag har några bilder på min sida under "Album" från turen. Samt även en här på sidan.
 
Ruothesvagge snöig

m8rten; sa:
Någon som nyligen vandrat i eller flugit över Sarek och vet hur det ser ut däruppe? Hur högt upp ligger snön och hur blött är det?

Funderar på att nu till veckan vandra in antingen från Saltoluokta mot Bierikjávvre o Rapadalen ner mot kungsleden eller från Ritsem ner Ruohtesvágge o så då vidare.

Tack!

Hej,

Var inne i Sarek från den 23 juni och en dryg vecka framåt. Gick från Aktse via Rapadalen och Snavvavagge till Pielavalta och vidare genom Ruothesvagge upp till Änonjalme. Rapa var ganska somrigt om än blött. Snösmältningen är ganska sen, men nu hade den kommit igång ordentligt. Eftersom vi dessutom hade mycket regn i början fylldes båda Vassja-jokkarna på ganska rejält och framförallt min fru (det var vår bröllopsresa!) som är lite kortare än jag hade det lite jobbigt i Alep, men det gick bra. Uppe i passet i Snavvavagge låg isen på den stora sjön, men den bör ha gått upp nu.

Pielavalta var suveränt, bra väder, inte alltför blött och fina snöbryggor över de två jokkar som annars kan behöva vadas. Vi satt på stranden och såg helikoptern lägga på Skarja-bron, så tajmingen var bra ;-). I Ruothesvagge var det fortfarande mer vinter än vi hade trott. Många och stora snöfält och går man högt upp behöver man inte blöta fötterna i någon jokk före Smailajåkko (kanske denna också gått att ta på snöbrygga längre upp mot glaciären, men vadet är ju enkelt långt ner mot dalbotten så det kändes inte värt besväret att leta efter snöbryggor).

Sammanfattningsvis var det ganska blött och slafsigt i Rapa, kallt i Snavvavagge, fint på Pielavalta och fortfarande ganska vintrigt i Ruothesvagge.

God tur!

// Calle
 
Re: Plaskigt...

jmlove; sa:
Calle... Vad hade du och din fru på fötterna?

Själv gick jag i gummistövlar medan frun gick i (låga) kängor eftersom det visat sig vara det enda som fungerar bra för hennes fötter. Det innebär att jag kan klafsa fram lite mer obehindrat medan hon får vara lite försiktigare med var hon sätter fötterna. Vid vaden kör jag med regnbyxor och remmar utanpå stövlarna medan hon har Lundhags vadare som hon drar utanpå kängorna, och vid djupare vad regnbyxor utanpå vadarna. Vid alltför långa och djupa vad kan det sippra in vatten, men för det mesta går det bra.

// Calle
 
Har precis kommit hem från en tur över Norra Padjelanta och in i Sarek via Sarvesvagge-lulliahvagge- runt Pårte vi Pårek och till Kvikkjokk.

Det är MYCKEt vatten överallt nu. Nästan alla vad som fanns längs denna stäckan var omöjliga att genomföra. Vi klarade oss tackvare snöbrygor som fanns kvar högt uppe.

Den mesta av snön var borta, även uppe i passet i Lulliahvagge.

Räkna med att vaden inte går att genomföra.

Trevlig tur!
/Baltzar
 
hejsan, ursäkta om jag inte kan bidra med några tipps, ville bara haka på email-tråden eftersom vi åker till Sarek om 14 dagar...
tack,
Jonas
 
Håller med Karlsson, det är nu rejält med vatten och många vad är svåra eller omöjliga, kan va värt att veta om ni planerar en tur närmsta dagarna. Ett par veckor framåt och det har säkert blivit bättre.
 
Kom just hem och jag håller med i tidigare inlägg.

Det var mycket vatten i jockarna och då vi var tvugna att gå tillbaka samma väg såg vi att vattnet hade stigit under tiden. Tidigare vad var en vecka senare ogenomförliga. Det ligger mycket snö kvar så det kommer nog att fortsätta smälta en hel del.

Nu blev inte turen som det var tänkt utan vi höll oss i högfjällen ovanför rapadalen så hur dalarna ser ut vet jag inte men, vattnet lär stå högt.
 
Hejsan,
om ni skriver att det var ogenomförbara vad - gäller det även vad uppe i Ruottesvagge/Smaila som t.ex. Mikhajåkka och Tjågnårisjåkka?? Det kan ju betyda att det blir att knata tillbaka ända till Akka igen om man nu startade där? Om man just nu inte kommer över Rapa eller nåt annat ruskigt är det ju iof klart, men "Sarek-Highway'n" hade jag hoppats är genomförbar...

vad blir kvar som möjliga Sarek-Turer om det fortsätter regna nästa vecka? :-/

vi tänkte Änonjalme-Ruottesvagge-Smaila-Snavvevagge-Rapadalen som sagt, det börjaar låta knepigt.

Jonas

PS: Kanske ska packa in en Gummibåt typ Sevylor HF160 (se globetrotter.de) ändå :))
 
Kan i ikke beskrive jeres ruter og hvilke vad der var fuldstændige umulige at passere.
Tager selv til Sarek om 3 uger og skal vist planerer turen anderledes.

/Pedro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kollebolle Läget i Sarek Fjällvandring 19
eyck Läget i Sarek Fjällvandring 10
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
JBe Berätta om läget med Sylglaciären Fjällvandring 1
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
efred Läget runt Abisko? Fjällvandring 1
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
John_T Läget kring Helags Fjällvandring 0
skogsvakt Läget i Grövelsjöfjällen Fjällvandring 7
Skeebum Läget vid Helags Fjällvandring 10
avslut1008 Läget i Jokkmokksfjällen 12 juli Fjällvandring 3
EvaA Läget i Marsfjällen? Fjällvandring 0
Monken Läget i Padjelanta? Fjällvandring 1
avslut1008 Läget i Jokkmokksfjällen 18 juli Fjällvandring 3
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
mkinnunen Läget med höstfärger i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 1
skynet Läget i Kebnekaise just nu. Fjällvandring 3
pergit Läget på Jojoleden? Fjällvandring 5
skynet Läget i Kebnekaise (25 juni) Fjällvandring 1
duvillno Snö läget i Jämtland just nu!eller om ca 1,5 vecka Fjällvandring 0
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.