Läget i Sarek

Hej!

Tänkte höra om någon varit i Sarek ännu och kan berätta hur det ser ut nu med smältningar och läget i dalarna?
 
Såhärårs och framförallt efter en sådan vinter skulle jag föredra snöskor eller skidor i Sarek.
I lägre och större dalgångar kanske en paddel skulle vara på sin plats.
I Jotunheimen förra veckan fanns knappt fläckar av barmark..
 
Har en kompis ("Arkfiskare" här på utsidan) som var i Aktse och gick upp på Skierfe helgen som var. En del snö, men inte mer än att det gick utan problem att gå upp. I de mer centrala och höglänta delarna ligger nog dock en hel del snö kvar.
 
Det var kul att höra att man inte dör av att gå in i Sarek med bara kängor ;-) Jag åker upp till Ritsem nu i slutet av juni början av juli och hoppas på att kunna gå till Kvikkjokk med vanliga kängor utan större besvär. Får hoppas på att snösmältningen skyndar på nu, i annat fall kanske det är lättare att gå runt på Padjelantaleden... men min erfarenhet är att det snarare ligger som mest snö på själva lederna än vad det brukar göra i terrängen.

Detta eviga funderande fram och tillbaka hur det ser ut i fjällen i juni asså...kan inte nån driftig typ sätta upp lite webkameror på väl utvalda ställen i högfjällen :-D
 
Jag är på väg till Tarradalen på söndag och börjar gå på måndag. På torsdag eller fredag ska jag och kompisen vara i västra Sarek och därefter in i Sarvesvágge. Vi funderar inte så mycket över snö, för fram kommer man alltid vid midsommar och därefter. Är det besvärligt tar det bara lite längre tid. (Om någon har exempel på extrema år när det inte varit möjligt så vill jag gärna veta.)

Visst är det lite osäkert i andra halvan av juni, men jag har varit uppe så tidigt i Sarek ett antal gånger, och vissa år har det inte varit några som helst problem. Oftast går det bra att gå på snöfälten som ligger kvar. Och med lite tålamod hittar man en väg över de vattenrika jokkarna också.

Det vore väl synd att få nationalparkerna nerlusade med kameror. Vi åker väl dit för att slippa urbaniseringen, eller hur? ;)

/Hans
 
Det där med webkameror kanske inte var någon bra idé i alla fall, men det vore kul om man på något vis kunde få reda på snödjup och sånt på utvalda ställen i ex. Sarek året om. Visserligen är det en charm i sig att man inte riktigt vet om man kan följa den rutt man planerat.

Håller med dig som skrev att man alltid tar sig fram. Har avsatt sammanlagt 10 vandringsdagar och även om jag har för avsikt att stanna några dagar i Kvikkjokk och bara njuta av deras VHS-spelare så är det skönt att veta att man har massa tid till godo om det ligger så pass mycket snö att det går långsamt att ta sig fram.

Skriv gärna hur det var i Sarvesvagge (och rester av ställena du vandrat på) när du kommer tillbaka! Åker som sagt upp strax efter att du kommit hem men jag är alltid så nyfiken på läget :D
 
Rapport

Jokkmokks Fjällsäkerhetskommitté brukar försöka lämna en rapport på vår hemsida. Vi brukar kunna nyttja helikopter och flyga över kommunen veckan innan midsommar. I år verkar det inte bli av eftersom polisens helikopter är låst av den stora militärövningen här uppe.
Ev kan vi lämna en rapport omkring 30 juni... på vår hemsida och ev här...
 
Skriv gärna hur det var i Sarvesvagge (och rester av ställena du vandrat på) när du kommer tillbaka! Åker som sagt upp strax efter att du kommit hem men jag är alltid så nyfiken på läget :D

Jag ska se till att greja en rapport, även om den kanske blir rätt så kortfattad.

Man kan också följa väderledsrapporterna under tiden. Våren har varit tidig i Kvikkjokkstrakten i år, men den senaste veckan (eller kanske ännu längre) har det varit omkring noll grader (=minusgrader på fjället) och då har snösmältningen avstannat däruppe.

Hälsar den väderbevakande lundabon Hans
 
Härligt, vilken service!
Ska hålla koll både här på forumet och på Jokkmokks Fjällsäkerhetskommittés hemsida då.
Hare så bra på turen!
 
En rapport finns nyskriven i denna tråd:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56583

Om jag ska säga mer om Sarvesvágge så är det att den för en vecka sedan var alldeles utmärkt att gå. I västra delen låg ett och annat snöfält, men de var inte till något hinder. Därefter tog snön helt slut. Jokkarna från Louhttoláko gick vi över på snöbryggor. Om dessa har smält bort får man kanske ta av sig kängorna och sedan vada, men det är inte svårt. Jokkfårorna vid Noajddevallda lyckades vi går över i Lundhagskängor, men sent på kvällen blev det mer vatten i dem. Jokken från Gaskasvágge var mindre.

Sarvesjokken själv var ovadbar öster om Nåite och de grusbankar som finns där. /Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Läget i Sarek Fjällvandring 10
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
m8rten Läget i Sarek? Fjällvandring 12
JBe Berätta om läget med Sylglaciären Fjällvandring 1
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
efred Läget runt Abisko? Fjällvandring 1
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
John_T Läget kring Helags Fjällvandring 0
skogsvakt Läget i Grövelsjöfjällen Fjällvandring 7
Skeebum Läget vid Helags Fjällvandring 10
avslut1008 Läget i Jokkmokksfjällen 12 juli Fjällvandring 3
EvaA Läget i Marsfjällen? Fjällvandring 0
Monken Läget i Padjelanta? Fjällvandring 1
avslut1008 Läget i Jokkmokksfjällen 18 juli Fjällvandring 3
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
mkinnunen Läget med höstfärger i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 1
skynet Läget i Kebnekaise just nu. Fjällvandring 3
pergit Läget på Jojoleden? Fjällvandring 5
skynet Läget i Kebnekaise (25 juni) Fjällvandring 1
duvillno Snö läget i Jämtland just nu!eller om ca 1,5 vecka Fjällvandring 0
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.