Lägesrapporter från Sarek?

Pastavagge, blöt-, temp- och myggläget

Jag vandrade Pastavagge i fredags (16/7). Inget av de 2-3 vad (avklädda) som vi gjorde var några som helst problem. Samtliga under knähöjd, något strömt men inga bekymmer.

Blötläget: Överlag tyckte jag det var väldigt blött i markerna i Sarek. Utan en torr dag och fett/vax till kängorna blir de genomsura efter ett tag. Hur många brukar ta med sig fett/vax till kängorna för bättringsskydd under vandringen? Jag har visserligen Gore-tex som extra vattenspärr men det vet vi alla det funkar till den viss grad och det är blött ständigt.

Temperatur: En molnig dag var det ca 10 grader varmt, en ganska frisk sommar mao. Så fort solen ligger på blir det rackarns varmt vilket inte är så skönt att vandra i tycker jag...även om allt blir så mycket vackrare då.

Myggläget: Att det inte skulle finnas några mygg ovan trädgränsen är en myt! De förföljde oss genom nästan hela Sarek. Enda gångerna de gick och gömde sig var när det blåste mycket och/eller regnade. Mängden mygg kändes dock överkomlig även om de är irriterande, de var i alla fall väldigt många färre än för två år sedan.
 
Intressant hur olika man kan uppfatta läget ;-)

Lite mygg vs mycket mygg, blött vs torrt, värme vs kyla... Ja, lägesrapporter kanske man delvis ska ta med en nypa salt och sortera svaren...

Inget fel i att uppfatta det olika, visar bara på att man nog som vanligt bör vara förberedd på det mesta och att alla intryck beror på betraktarens erfarenheter...
 
Någon som varit vid Alkavare kapell, finns båtarna där i år? eller är det "privatbron" några km nedströms som gäller?
 
Båtarna

Jo, båtarna finns på plats. Jag använde dem för någon vecka sedan.
En av båtarna var i stort sett ny förra året så det verkar inte som att det finns några planer på att lägga ner tillgängligheten att komma över denna vattenpassage.
 
Myggmedel ett måste

Det är fortfarande oerhört med mygg i Padjelanta och Sarek pga av det myckna regnandet varvat med varma dagar. Jag skulle till och med rekommendera en mygghatt med nät om man är lite känslig.
 
Sarek-"tur" 29/7

Vi hade planerat att under 8-9 dagar (inkl vilo-/toppdagar) runda Pårte motsols, dvs Kvikkis-Pårek-Ivarlako-Lullihavagge-Luottolako-Njåtsos-Pårte-Pårek-Kvikkis igen, med start 29/7.

Det gjorde vi nu inte.

Eftersom vi fick varsel om 30+30mm regn under dygn 2 och 3 av vandringen, tältade vi precis nedom trädgränsen vid Pårek, innan vadet av jokken som grenar sig ned genom samevistet.

Efter ett dygn i tältet (i ordentligt regn!) var jokken ett skämt, 80-100cm djup i den bredaste av grenarna och med stenar som rullade av strömmen. Så, vi planerade om och tänkte oss att ta turen omvänt, dvs medsols istället. Nästa dag knatade vi alltså iväg i slagregnet.

Vi kom dock inte längre än till Säkokjokken, som visst hade förvandlats till -älven och brutit sönder det snöfält man brukar korsa jokken m h a (spåren efter tidigare vandrare syntes på det block som kalvat ned i älven). Efter en sur eftermiddag och natt i tält, med vägen således spärrad både i öst och i väst, gick vi nästa dag upp på Pårte i tilltagande dimma (klart när vi gick iväg, men sen 25-50m sikt).

Ytterligare dagen därpå hade säkokjokken sjunkit såpass att man nog hade kunnat vada den högt upp, men då hade vi ju bränt alla våra vilodagar, och fick gå slokörade hem följande dag. I det bästa fjällväder man kan tänka sig.

Vi hade helt enkelt valt en tur som är väldigt utsatt för stora regn (Ivar- och Luottolako samlar ju en del vatten till sina brutaljokkar...), och så fick vi stort regn. Det sög. Kommer dock att försöka turen ett annat år. Skam den som ger sig! (lär sig?)
 
Miellädno-bron - och om vad

Det finns ju många - tidsberoende - frågar i denna tråd. Vad skal man säga om mygg, regn?

Strykarräven: Otur med de regnberoende vad i jåkken ovanför Pårek och att snöbryggan i Säkokjåhkå hade rasat av samma årsak. I juni 2005 var redan Pårekjåkkåvadet omöjlig för mig pga snösmältning och forfarande is på Boarekjávrre.

Et känd vadställe vid Vuojnesskajdde synnts 19 juli omöjlig

Mygg: Några tycks mena det var ett helvete i år. Från 3-24 juli använde jag mycket lite djungelolja och mygghatten förblev standig i ryggsäcken. Nästan en vecka dröjade det för att de började, med unntak för enstaka i förste biten av Padjelantaleden från Kvikkjokk

Antagon: 11 juli i år så Miellädno-bron ut så här. Dvs. brofäste på Padjelantasidan har reparerats (2009), men bron är i växlande schikt, se uppströmssidan på bilden. Jag tog chancen utan problem...
 

Bilagor

  • 4-24juli 2010 086mini.jpg
    4-24juli 2010 086mini.jpg
    120.3 KB · Visningar: 903
Jag och en kompis åker upp imorgonkväll och jag undrar därför om någon har en rapport för hur läget i sarek är just nu, kanske främst med avseende på vattenflödena. Vi hade tänkt gå ritsem - routesvagge - alkavagge - neitarieppevagge - sarvesvagge - lullivagge - pårek - kvikkjokk. Till att börja med är jag funderar jag på om vi bör gå omvägen via kisuris för att slippa soutasjåkkå, och om smailajokka bör vålla några problem. Sträckan söder om smaila har jag inte vandrat tidigare så tips om eventuella svårigheter längs denna är därför också av intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.