Lägesrapporter från Sarek?

Hallå alla Sarekvandrare!

Jag och min flickvän drar till Sarek på onsdag och undrar om det är någon som nyligen varit där och har lite färska rapporter om vattenläget i jokkar och dylikt.

Vi ska vandra från Saltoluokta ner till Skierfe och vandra norr om Rapadalen fram till renvaktarstugan och ner till stigen längs rapaälven. Vidare genom Snavvavagge till Pielaslätten och sen in i Passtavagge och tillbaka till Salto från Rinim via Sitojaurestugorna.

Har tidigare gått i Rapadalen två år och det var då väldigt olika vattennivåer i "kanalerna" som rinner ut i Rapaälven. Lulep Vassjajågåsj har jag inte haft problem med andra år men Basstajåhkå i Passtavagge var rätt tuff förra året då värmen låg och stekte på glaciären . Någon som har koll på aktuella vattenflöden i jokkarna i norra sidan av rapadalen och i passtavagge?

Får väl tillägga att jag är medveten om att det ändrar sig snabbt och att informationen från närmaste veckorna inte behöver gälla för hur det är när jag kommer upp. Hur som helst skulle jag bli glad om någon vill dela med sig av lite "färsk" information.

Tack!

//Dennis
 
Var uppe i månadsskiftet juni-juli och det var lite snö redan då (ovanligt lite snö alltså), och inga problem med vattenflöden. Om det inte regnat väldigt mycket sen dess så är det nog inga större problem.

Rapadalen den 2 juli:
 

Bilagor

  • _PER6387.jpg
    _PER6387.jpg
    202.5 KB · Visningar: 1,943
Ser underbart ut, bara att hålla tummarna för att vädergudarna är snälla även detta år. Nu ska jag impregnera mina byxor och kängor. Förberedelserna och längtan är ju en stor del av tjusningen.
 
Kamajokken i Kvikkjokk börjar nu ha ett rejält vattenflöde,tror det ökar ytterligare till imorgon,mer regn utlovas långre fram i veckan.
 
Kamajokken i Kvikkjokk börjar nu ha ett rejält vattenflöde,tror det ökar ytterligare till imorgon,mer regn utlovas långre fram i veckan.

Ja, att av läsa av Kamjokkens vattennivå kan ju vara ett bra och finurligt sätt att få grepp om det aktuella vattenläget i Sarek. Som en slags opinionsmätning ungefär. Skulle vara intressant om det går att ta reda på hur rättvisande bild det ger. Jag tror att det skulle kunna stämma väldigt bra eftersom Kamajokk både avvattnar glaciärer och samlar upp regnmängder från de omgivande bergen.
 
Ja,allt som rinner via Pårte,Njåtsos,Tjuolta kommer ju ner i kamajokken.
Tydligen hade ett par vandrare fallit i nån jokk vid Pårte i natt och fått ta helikopter till kvikkjokk efter det.
Små bäckar och vattenfall var mycket stora igårkväll när vi åkte upp.
Nu är det uppehåll och förhoppningvis så ett par dagar framåt;(ska på utflykt upp mot Vallespiken är det tänkt.
 
Kom hem från Sarek idag, och mina intryck är att det är mindre vattenflöden i år och inte många snöbryggor att gå på.... betydligt mer mygg, framförallt på kalfjället.

Vi hade ganska trist väder, sol endast 2 dagar av 10, en hel del regn och hagel, samt kyligare än vad jag haft andra år i Sarek ... skulle egentligen varit ute i 14 dagar men kortade ner turen lite pg a ett slitet knä :-(

Ett av de nedre vaden i Pastavagge brukar kunna ställa till problem... jag har fått övernatta vid ett av dem för några år sen.

Thomas
 
Tack för responsen allihopa, fortsätt gärna rapportera om ny information dyker upp.
Tråkigt med vädret och knät, Thomas.

Jag hoppas naivt men innerligt att vi får klart väder när vi når fram till Snavvavagge så att man kan göra en topptur på Låddebakte.

Dennis
 
Färsk rapport

Jag gick just Kvikkjokk-Akkastugorna 8 dagar tvärs genom Sarek 4-12 juli. Vi kom tack och lov över alla vad varav Sarvesvaggejokken var en av de enklaste. Norrut på västsidan om rapaälven mittemnot Låddepakte mynnar två glaciärbäckar varav den ena var ganska knivig att ta sig över. En del regnande innan hade kanske satt stopp där. Inte så värst med mygg, lite snö och hyfsat väder hade vi. Lycka till alla som nu ska upp!
 
Lägesrapport Sarek 10 - 18 juli

Vi vandrade från Suorvadammen med start 10 juli via Guhkkesvagge, Bielavarasj, Snavavagge, Rapadalen till Ridok och sedan mot Sitojaure och till Saltoluokta på Kungsleden, där vi var framme den 18 juli. Vattenståndet i jåkkarna vi passerade var normalt till möjligen något högre än normalt. Vaden vållade dock inga problem, bara ett vad nådde högre än till knäna. Mycket mygg i början, särskilt i Guhkkesvagge, klart mindre i första delen av Rapadalen för att sedan bli mer vid Ridok. Även i Avtjusvagge, innan Saltoluokta, var det väldigt mycket mygg. Mycket fågel i fjällen i år - ripor, fjälllabbar, fjällvråk, havs- och kungsörn, stenfalk. blå kärrhök, ringtrast m m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.