Lägerskor som funkar även vid vadning och simning

Nu ses vi kanske nästa vecka, såg att du skulle till kvikkjokk. Men jag kör crocs med hälrem, antar att det beror på hur väl storleken stämmer med fossingarna men mina har suttit kvar under tämligen strida strapatser. Kan kanske vara värt att prova en storlek mindre och känna hur dom sitter. Det är ju perfekta ”pissetofflor” att mysa runt i övrig lägertid.
 
Nu tror jag att jag löst problemet. Sydde ihop ett bredare gummiband och drog det över crocs tofflan. Vid simning vet ej om den skulle hållas på plats men vid vadning borde det funka. Denna crocs tofflan väger 260 g och är enkelt att glida in även med en tjockare strumpa.
så länge det inte är några svårare vad
 
Nu ses vi kanske nästa vecka, såg att du skulle till kvikkjokk. Men jag kör crocs med hälrem, antar att det beror på hur väl storleken stämmer med fossingarna men mina har suttit kvar under tämligen strida strapatser. Kan kanske vara värt att prova en storlek mindre och känna hur dom sitter. Det är ju perfekta ”pissetofflor” att mysa runt i övrig lägertid.
Har sådana med hälrem också men remmen hjälper inte mycket till. De Crocs tofflorna är något lättare därför tar jag med de.
 
Hej,
har testat allt möjligt, olika Teva sandaler som funkar bra vid vadning och simning. Nackdelen är att de är dåliga som lägerskor och väger mycket. De jag köpt i år väger 380 g och testades nu under min vandring på Höga Kustenleden. Jag är en sådan person som måste ha något på fötterna när jag ska simma oavsett hav eller sjö. Och de funkade bra vid de tillfällen. Men som lägerskor funkade de inte alls, krångligt att snabbt ta på sig, kardborrbandet fastnade i strumpan jämt, m.m.

Med crocs som jag haft till och från med mig är det tvärtom. Är perfekt som lägerskor och väger mindre, har 2 varianter som väger 200 resp. 300 g. Jag funderar på om det skulle funka att dra över ett bredare gummiband så de inte tappas vid vadning eller simning. Snart ska jag dra till fjällen och simning lär ju inte bli aktuellt men flera vad kommer det att bli. Det där spännet bak är inte till något hjälp. Hur gör ni som använder crocs för att hålla de på plats?
Mvh Veni
Vadarskor för riktiga vad måste sitta ordentligt och skydda foten mot vassa stenar. De måste sitta kvar även om du ramlar och sveps med av vattnet och gör benspark för att komma in till stranden. Även i ett lätt vad är det inte kul att bli stående mitt ute utan en sko. Att vada är det farligaste man gör och jag tycker inte man ska snåla på vikten här. Ett par hekto till och man har tex ett par OL-skor.
 
Jag har tidigare använt Teva som läger-vadsko men hängt upp mig på att de är rejält tunga. Skaffade ett par Merell vattensportskor som väger hälften. Sitter som gjutna och har en sula med bra grepp.
 

Bilagor

  • Merell Vattensport.jpg
    Merell Vattensport.jpg
    772.5 KB · Visningar: 181
De ser riktigt bra ut. Tack för tipset.

Köpta var? Pris? Vikt? Länk?

Tack på förhand!

/Birger
 
De ser riktigt bra ut. Tack för tipset.

Köpta var? Pris? Vikt? Länk?

Tack på förhand!

/Birger

Hej Birger,

Du får svar i morgon då jag kan kontrollera vikten samt om möjligt ge dig en länk.
Vägde dock mina gamla Tevor som är av den bästa modellen med `supersula´, storlek 44:a och 686 gram !!!
Det är på tok för mycket och mina lätta Merell skyddar på ett helt annat sätt samt torkar på nolltid.
 

Bilagor

  • Teva på vågen 686gr.jpg
    Teva på vågen 686gr.jpg
    466.2 KB · Visningar: 135
Vadarskor för riktiga vad måste sitta ordentligt och skydda foten mot vassa stenar. De måste sitta kvar även om du ramlar och sveps med av vattnet och gör benspark för att komma in till stranden. Även i ett lätt vad är det inte kul att bli stående mitt ute utan en sko. Att vada är det farligaste man gör och jag tycker inte man ska snåla på vikten här. Ett par hekto till och man har tex ett par OL-skor.

Du har naturligtvis helt rätt. Jag har precis beställt ett par "badskor". Vet ej om jag får hem de innan jag åker. Får se hur de beter sig och om de kan funka som lägerskor också.
 
Tack! Jag ser fram emot morgondagen och ditt svar... :)

/Birger

Hej,

Bara att inse fakta, skorna väger mer än jag har upplevt, 665 gram. Trots allt det bästa jag haft speciellt till vad då fötter och ben börjat förlora känseln och skons sula och skyddsförmåga betyder allt. Har ganska känsliga fötter och när de behöver `ta igen sig lite´ brukar jag byta Lundhagarna mot dessa bekväma och välventilerade Merell under en dag ;) Mina är ca. 5 år gamla så jag hittar inga identiska men det finns liknande. Nedan en lättare variant.

https://www.ellos.se/merrell/hikingskor-choprock-shandal/1536072-01
 

Bilagor

  • Merell watersport size 43 665gr..jpg
    Merell watersport size 43 665gr..jpg
    1.2 MB · Visningar: 131
Har provat ”tunga” tofflor och lätta hemsydda påsar tidigare. I år får det bli ett par lätta Merrell-skor istället. Får se hur det fungerar. Väger ca 430g paret i 46.
6CA52D20-D48D-4E82-A8E3-099DB3B6A3BF.jpeg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.