Läderboll eller annan svamp?

Under dagens utflykt till Borgeby slott utanför Löddeköpinge fann vi ett antal av dessa svampar på den stora gräsmattan. Flera var av samma storlek som den större på fotot som är ca 19 cm bred. Form och andra egenskaper stämmer på läderboll tycker jag men på svampforum så är det svårt att hitta bra foton eftersom de flesta som tror sig ha hittat läderboll istället har hittat någon stor röksvamp. Läderbollen är dessutom sällsynt. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera dessa läderkandidater?
20210822_181554_svamp_800.jpg
 
Bra med input, tack! Här är en ledtråd till - jag fiskade upp en bit av höljet ur soppåsen. Mjukt och fint efter att ha tillbringat ett dygn där. Samt tjockt och segt, verkligen som läder. Igår drog jag av det i stora sjok. Kan röksvampen ha sådant?
20210823_193535_600.jpg
 
Detta blir bara mer och mer intressant, tack för den svampboken (själv har jag en helt annan och äldre).

Jag läser: "Läderboll är mycket fast, nästan hård som en väl pumpad handboll." Den beskrivningen är på pricken, likaså det där med läderartad vägg. Väggen/skinnet var visserligen inte brunt från början men har blivit det efterhand som skinnet torkat. Vad gäller röksvampars hårdhet har jag bara erfarenhet av mindre arter och de har alltid varit mjuka, som mjukt cellgummi ungefär.

Jag tycker nog att detaljerna för tillfället väger över åt läderboll. Men de två svamparna är verkligen svåra att skilja åt när man inte har tidigare erfarenhet.
 
Detta blir bara mer och mer intressant, tack för den svampboken (själv har jag en helt annan och äldre).
Då tycker jag du ska köpa den här, det är den i särklass bästa jag hittat. ”Nya svampboken” heter den, ena författaren heter Holmberg, den andra minns jag inte. De har gjort en mer fick- och utflyktsvänlig variant som heter ”Lilla svampboken” också. Inte lika fullödig, men bra stöd i svampskogen.
 
Jätteröksvamp är också fast. Men jag tror faktiskt du hittat läderboll. Fråga här, de brukar veta.

Men du, varför plockade du den? Inte bara en heller. Du misstänkte ju att det var läderboll och du visste att den är sällsynt.
 
Men du, varför plockade du den? Inte bara en heller. Du misstänkte ju att det var läderboll och du visste att den är sällsynt.
Bra fråga men jag har ett lika bra svar. När jag tog den visste jag inte vad det var. Och folk hade sparkat omkull några exemplar som låg löst på marken. Det var ett par sådana jag tog.
 
Följetongen om arten fortsätter. På väg hem från jobbet hittade jag denna svamp i flera exemplar på en gräsmatta i Lund. Jag märkte direkt att den var annorlunda än den tidigare och misstänkte vanlig jätteröksvamp. Det tycker jag också att jag fått bekräftat när jag examinerade exemplaren hemma.
Märkbart mjukare än den första, inte lika "välpumpad" och hård. Gummiartat mjuk när man trycker på den. Dessutom lättare, den första var överraskande tung.
Skinnet är något tunnare och svårt att dra av i stora sjok, det brister. Och så är det lukten. Denna senare luktar röksvamp och jag upplever lukten som från ett slags gummi nästan som på en däckverkstad (i min gamla svampbok står det "lukten säregen"). Läderbollens lukt anges i boken som "mild" vilket jag håller med om.
Provsmakning efter stekning i skivor utföll definitivt till läderbollens fördel. Men som DoktorGlas påpekade, den svampen bör man undvika att plocka eftersom den är så sällsynt. Fast är man inte svampexpert så är ju läderbollen lätt att förväxla med en jätteröksvamp vilket jag nu själv fått lära mig genom denna intressanta kunskapsresa.
20210830_171447_800.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Reibel kråkbär eller blåbär? Bär och svamp 33
Ljo002 Torka svamp enkelt och billigt Bär och svamp 6
Oaker Vilken svamp är detta? (häxring-typer) Bär och svamp 1
Vik945 Svamp doftar Vanilj. Bär och svamp 47
malinb2 Ätbar svamp? Bär och svamp 3
Adine Vad är detta för svamp Bär och svamp 2
Knalle12 Vad är detta för svamp. Bär och svamp 1
Bubblor Hej! söker någon som vill plocka svamp med mig. Bär och svamp 0
kattentassar Hjälp med artbestämmning av svamp på min uteplats Bär och svamp 1
sece Vad är detta för svamp? Brunsopp? Bär och svamp 2
awad Vilken svamp? Bär och svamp 1
Zarran89 Svamp och bär i Luleå? Bär och svamp 5
Småtärna Svamp i Jämtland? Bär och svamp 1
Peos3145 Karl-Johan svamp Bär och svamp 4
iphonefisken Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
Sunniva Hur länge håller sig svamp? Bär och svamp 5
the_raz konstig svamp! Bär och svamp 10
honkydory Tokigt mycket Karl Johan svamp! Bär och svamp 2
Wolf25 Vilken svamp har vi plockat? Bär och svamp 19
Krysmynta Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
dave1 Svamp i Skåne Bär och svamp 0
thomasj Svamp i närheten av Sälen? Bär och svamp 1
teresia svamp i Öresundsområdet Bär och svamp 2
thomasj Vilken svamp kommer tidigast? Bär och svamp 2
5212 Vilken sort svamp Bär och svamp 2
prl Hur är det med svamp i Stockholmstrakten nu? Bär och svamp 8
Mysmatilda Svamp i göteborgstrakten? Bär och svamp 8
Atle svamp Bär och svamp 7
Rodluvan Soppa på svamp?! Bär och svamp 6
leif_frisk Svamp Bär och svamp 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.