Under dagens utflykt till Borgeby slott utanför Löddeköpinge fann vi ett antal av dessa svampar på den stora gräsmattan. Flera var av samma storlek som den större på fotot som är ca 19 cm bred. Form och andra egenskaper stämmer på läderboll tycker jag men på svampforum så är det svårt att hitta bra foton eftersom de flesta som tror sig ha hittat läderboll istället har hittat någon stor röksvamp. Läderbollen är dessutom sällsynt. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera dessa läderkandidater?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Läderboll eller annan svamp?
- Trådstartare fowwe
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag gissar på läderboll.
Detta blir bara mer och mer intressant, tack för den svampboken (själv har jag en helt annan och äldre).Ur svampboken
Jag läser: "Läderboll är mycket fast, nästan hård som en väl pumpad handboll." Den beskrivningen är på pricken, likaså det där med läderartad vägg. Väggen/skinnet var visserligen inte brunt från början men har blivit det efterhand som skinnet torkat. Vad gäller röksvampars hårdhet har jag bara erfarenhet av mindre arter och de har alltid varit mjuka, som mjukt cellgummi ungefär.
Jag tycker nog att detaljerna för tillfället väger över åt läderboll. Men de två svamparna är verkligen svåra att skilja åt när man inte har tidigare erfarenhet.
Då tycker jag du ska köpa den här, det är den i särklass bästa jag hittat. ”Nya svampboken” heter den, ena författaren heter Holmberg, den andra minns jag inte. De har gjort en mer fick- och utflyktsvänlig variant som heter ”Lilla svampboken” också. Inte lika fullödig, men bra stöd i svampskogen.Detta blir bara mer och mer intressant, tack för den svampboken (själv har jag en helt annan och äldre).
Jätteröksvamp är också fast. Men jag tror faktiskt du hittat läderboll. Fråga här, de brukar veta.
Men du, varför plockade du den? Inte bara en heller. Du misstänkte ju att det var läderboll och du visste att den är sällsynt.

Men du, varför plockade du den? Inte bara en heller. Du misstänkte ju att det var läderboll och du visste att den är sällsynt.
Bra fråga men jag har ett lika bra svar. När jag tog den visste jag inte vad det var. Och folk hade sparkat omkull några exemplar som låg löst på marken. Det var ett par sådana jag tog.Men du, varför plockade du den? Inte bara en heller. Du misstänkte ju att det var läderboll och du visste att den är sällsynt.
Följetongen om arten fortsätter. På väg hem från jobbet hittade jag denna svamp i flera exemplar på en gräsmatta i Lund. Jag märkte direkt att den var annorlunda än den tidigare och misstänkte vanlig jätteröksvamp. Det tycker jag också att jag fått bekräftat när jag examinerade exemplaren hemma.
Märkbart mjukare än den första, inte lika "välpumpad" och hård. Gummiartat mjuk när man trycker på den. Dessutom lättare, den första var överraskande tung.
Skinnet är något tunnare och svårt att dra av i stora sjok, det brister. Och så är det lukten. Denna senare luktar röksvamp och jag upplever lukten som från ett slags gummi nästan som på en däckverkstad (i min gamla svampbok står det "lukten säregen"). Läderbollens lukt anges i boken som "mild" vilket jag håller med om.
Provsmakning efter stekning i skivor utföll definitivt till läderbollens fördel. Men som DoktorGlas påpekade, den svampen bör man undvika att plocka eftersom den är så sällsynt. Fast är man inte svampexpert så är ju läderbollen lätt att förväxla med en jätteröksvamp vilket jag nu själv fått lära mig genom denna intressanta kunskapsresa.
Märkbart mjukare än den första, inte lika "välpumpad" och hård. Gummiartat mjuk när man trycker på den. Dessutom lättare, den första var överraskande tung.
Skinnet är något tunnare och svårt att dra av i stora sjok, det brister. Och så är det lukten. Denna senare luktar röksvamp och jag upplever lukten som från ett slags gummi nästan som på en däckverkstad (i min gamla svampbok står det "lukten säregen"). Läderbollens lukt anges i boken som "mild" vilket jag håller med om.
Provsmakning efter stekning i skivor utföll definitivt till läderbollens fördel. Men som DoktorGlas påpekade, den svampen bör man undvika att plocka eftersom den är så sällsynt. Fast är man inte svampexpert så är ju läderbollen lätt att förväxla med en jätteröksvamp vilket jag nu själv fått lära mig genom denna intressanta kunskapsresa.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg