Läcker trangiabrännare med primusgas?

Om jag skulle ut en vecka långt från civilisation så kan två tuber vara några gram tyngre men bättre ur redundanssynpunkt, får man problem med en tub (t ex gängor) så har man en till. Långsökt kanske men ändå värt att fundera på.

/Patrik
Jo, just den aspekten brukar även jag väga in, men då jag testat tubens ventil på brännaren innan avfärd vet jag att den fungerar som den skall och jag har som sagt aldrig råkat ut för en falerande tub i fält. I värsta fall får man väl då låta tuben sitta kvar vid köket tills den är tom (lite krångligt, men nöden har ingen lag).
På längre turer behövs ju ändå två tuber, så då löser det sig. Vad jag däremot har med i reservdelspåsen på alla turer är en extra o-ring till brännarens anslutning. Skulle den trilla bort eller gå sönder går det ju inte att få kopplingen tät.
 
Senast ändrad:
Alltså, ska det inte vara en svart rund gummipackning på gasolanslutniungen?
Det skall ligga en svart o-ring länst ner i kopplingen på brännaren (under gängorna). det är den som tätar mot tubens metallkant. Nu syftar jag på Trangias GB-74 brännare och liknande anslutningar från Primus. Andra brännare kan ha andra konstruktioner på den tätande packningen.
Jag kör bara med eldstål till mitt Trangia gas, funkar utan problem. En liten ask med tändstickor ligger medpackad, noggrant inslagen i plast, men det är endast som extra säkerhet utifall något skulle hända med eldstålet.
Jag föredrar att tända med tändstickor och använder eldstålet som reserv. Speciellt när jag lagar mat i absiden tänder jag alltid med tändstickor för att eliminera risken för ett "poff", dvs jag tänder tänstickan först och håller den intill brännaren när jag sedan försiktigt öppnar gaskranen.
 
Senast ändrad:
Det där ser ut som en äldre modell av gasbrännaren. Om du är det minsta orolig råder jag dig att byta oringen i gasanslutningen. Den ursprungliga kan ju ha torkat ihop.
/John
 
Jo, det ser ut som en äldre variant (men nyare än epigas) om man ser till hur flaskanslutningen ser ut.

Det är svårt av din bild avgöra skicket på O-ringen i skruvanslutningen men den skall finnas där och bör inte se sliten/riven, söndernypt eller torkad ut - vid minsta tveksamhet - byt!!

När man skruvar på eller av flaskan så är det ett moment med lite pys som man snabbt skruvar förbi tills det tystnar igen. Flaskan skall skruvas på/av upprätt med ventilen överst uppåt - håller man lutande på en ny full flaska när man skruvar fast så kan det vara vätska som pyser ut (precis som när du fyller en tändare med ciggarettgas från tub) och det kan bli kallt runt förskruvningen. Detta moment skall göras med väl tilltagen avstånd från öppen eld eller någon annans brinnande kök. - när man väl är förbi den pysande delen i påskruvningen av flaskan och det sitter bestämt fast i förskruvningen och inget pyser (kran stängd!) så är det ingen fara att vara åter nära andras brinnande kök.

När man skruvar på flaskan så skruvar man förbi 'pyset' fort tills det tystnar igen och till man känner att det börja gå lite trögt (typ halvt till ett varv förbi punkten när pyset slutade) och sedan stannar där - det skall inte pysa i det läget. Vrider man hårt fast långt förbi när pyset slutar så blir O-ringen väldigt pressad/nypt och riven/sliten på dess yta och kommer inte att hålla tätt för så många flaskpåskruvningar framöver. Med andra ord 'lagom' tilldraget.
 
Som xxargs skriver, dra åt ’lagom’ hårt utan att överdriva då gängorna i flaskan är i aluminium och i brännaren mässing och gängras är inget man vill ha pga överdrivet hårt åtdragsmoment.
 
Som xxargs skriver, dra åt ’lagom’ hårt utan att överdriva då gängorna i flaskan är i aluminium och i brännaren mässing och gängras är inget man vill ha pga överdrivet hårt åtdragsmoment.

Gaspatronen är av stål. Även gängorna på den. Prova gärna med en magnet!
/John
 
Hej och tack för alla svar. Köket fick hänga med upp på fjället - med gasalternativet, t-spriten stannade hemma! Kände sig äventyrlig... Vi började med +26 grader och hade en natt med nollgradigt. Köket fungerade fint men jag märker att jag har kvar att lära. Ffa vilket läge på gasen som ”är lagom/räcker”, dvs att mer gaspådrag kanske inte betyder snabbare uppkokning. Efter tre dagar blev jag dessutom orolig över att gasen inte skulle räcka så jag knallade ner och köpte en 100g till. Det hade jag inte behövt. Vi kokade vatten till frukost (gröt/te/varm choklad) + lunch (varmkorv/nudlar) och lagade middag (taco/pannkakor/korv me mos). Tror att den första behållaren fortf är halvfull. Sammanfattningsvis är jag nöjd med bytet men behöver lära mig mera!

(Blev tvungen att titta efter nu - ja, det finns en o-ring)
 
Intressant, jag har också köpt en gasbrännare istället för den andra och har testat det idag och det fungerar. Har haft det andra systemet med t-röd innan. Det här året har jag tänkt till och tycker att det var dags att byta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.