Hej Utsidans teknik-support! Jag har tyvärr fått problem med läckage från pumpen till mitt Optimus Polaris. Det läcker från under den svarta, roterande kopplingen (jag har markerat med pilar i bilden). Jag väntar på svar från Katadyns support men de verkar ta tid på sig. Gör jag något fel? Går den delen laga på något sätt (jag har inte förstått det så)? Har ni varit med om samma problem? Den norska mannen i videon här nedan verkar ha haft samma problem med 4 st (!) Polaris-pumpar. Han visar problemet vid ca 10:40 in i videon. Jag kan förstås köpa en ny pump (eller två) men tråkigt om det är ett så vanligt problem att det är en överhängande risk att det blir problem igen ute på vinterfjället. Vill någon rekommendera en annan pump som passar till Polaris?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Läckande Optimus Polaris-pump
- Trådstartare egh01
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Yes, läckande bensinkök och laga mat i absiden. Have fun!
Om vi ändå för en sekund bortser från mitt val av bränsle 🙂 är det då någon som har samma erfarenhet med den här pumpen? Har jag rätt i att det inte går att reparera (Katadyn har fortfarande inte återkommit)? Förslag på annan pump som skulle kunna passa till Polaris? Jag överväger annars att passa på att prova ett annat kök (t.ex. Omnifuel) om jag ändå måste köpa ny pump. Jag inser förstås att alla pumpar kan strula och att det aldrig är fel att ha med sig en i reserv vid längre turer.
Läckage brukar ofta bero på defekt packning. Här är det väl snarare läckage mellan pump och bränsleslang än i själva pumpen?
Jag har Novaköket från Optimus. Pump och bränsleslang är snarlika Polarisköket avseende flytande bränsle. Det är på Nova en liten o-ringspackning på handelen av bajonettkopplingen, och typ vaselin och extra o-ringar som följer med det köket för underhåll. Kan det vara där ditt kök läcker?
Hittar inlägget
https://www.utsidan.se/forum/threads/skillnad-mellan-optimus-nova-och-polaris.91029/post-844000 där framgår skruvkoppling på Polaris där det är bajonettkopling på Nova. Men packning bör det vara på Polaris också.
Thure
Jag har Novaköket från Optimus. Pump och bränsleslang är snarlika Polarisköket avseende flytande bränsle. Det är på Nova en liten o-ringspackning på handelen av bajonettkopplingen, och typ vaselin och extra o-ringar som följer med det köket för underhåll. Kan det vara där ditt kök läcker?
Hittar inlägget
https://www.utsidan.se/forum/threads/skillnad-mellan-optimus-nova-och-polaris.91029/post-844000 där framgår skruvkoppling på Polaris där det är bajonettkopling på Nova. Men packning bör det vara på Polaris också.
Thure
Senast ändrad:
Det är väl samma EN-gänga på primus pump för sina gas/bensin/fotogenkök, så det borde gå att byta mot en primuspump.Om vi ändå för en sekund bortser från mitt val av bränsle 🙂 är det då någon som har samma erfarenhet med den här pumpen? Har jag rätt i att det inte går att reparera (Katadyn har fortfarande inte återkommit)? Förslag på annan pump som skulle kunna passa till Polaris? Jag överväger annars att passa på att prova ett annat kök (t.ex. Omnifuel) om jag ändå måste köpa ny pump. Jag inser förstås att alla pumpar kan strula och att det aldrig är fel att ha med sig en i reserv vid längre turer.
//J
Det är inte första gången Katadyn har problem med en slangkoppling. Dom fick problem med Nova när dom bytte från den ursprungliga kopplingen på den. Det tog lite tid och kostade säkert en hel del pengar, men till slut löste dom det problemet. Det gör dom säkert nu också. Frågan är bara, vad skall man göra under tiden?
Själv skulle jag nog köra med en Nova tills dom löst problemet. Det är i princip samma kök som Polaris förutom att det inte passar till gas. Endast bensin eller fotogen. Många delar passar mellan Polaris o Nova.
/John
Själv skulle jag nog köra med en Nova tills dom löst problemet. Det är i princip samma kök som Polaris förutom att det inte passar till gas. Endast bensin eller fotogen. Många delar passar mellan Polaris o Nova.
/John
Tätningsvård är det få som ägnar sig åt. O-ringarna i tätningarna ogillar smuts av alla slag och tätar bättre om de smörjs med lite glycirin. Gör ren oringlägena och byt O-ringar eller som föreslagits pump/slang. Läckande bensin är läskigt även i köksnisch utanför tältet.
Liknande trådar
- Svar
- 30
- Visningar
- 12 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg