Läckande Optimus Nova

Det har vid ett par tillfällen hänt att mitt Optimus Nova har läckt bensin. Ena gången hade slangfästet på flaskan gängat upp sig så att det inte slköt tätt. Andra gången verkade läckaget ske i packningen mellan flaskean och locket/pumpen.

Vad kan dessa saker bero på?
a. packningar som har torkat?
b. jag hade pumpat upp för högt tryck?
c. annat

Och framförallt; vad gör man för att slippa problemet i fortsättningen?

Hej!

Jag har märkt några gånger att packningen mella pump och flaska följt med gängorna ned en bit när man lossat den och om man då skruvar på pumpen igen och packningen sitter fast lite i gängorna så kommer den inte att sluta tätt. Efter att jag smörjt packningen med motorolja har detta inte upprepats.

Det andra problemet har jag inte råkat ut för men det är nog bara att kolla ibland så att saker och ting inte gängat upp sig, dat har nog rimligtvis inte med trycket du har i flaskan att göra.

Daniel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Felkonstruktion

c. Annat. Alla som jag känner som äger Nova har problem med läckage. Det är helt enkelt ett dåligt kök och inte ditt fel. Trots detta får det höga betyg i rescensionsbanken. Har ingen aning om varför, jag skulle ge ett läckande kök underkännt...

Hade haft mitt Nova, av den "gamla typen" i ca 3 mån och fick problem med att brännarens gängtapp började knäckas. Optimus var medvetna om det problemet och bytte utan kostnad ut det mot en nyare, förstärkt variant som jag har kört i två år nu. Håller efter pumpläder och packningar med vaselin och har aldrig haft något problem med läckage.

avslutad210712

Gäst
prylManne; sa:
Men vad ska man ha för kök istället?
Är ett primus omnifuel ett bättre alternativ?

Såklart eftersom det håller tätt :)

Har ingen aning om hur utbrett läckaget bland Nova är men tror inte jag sett någon som haft den typen av problem med sitt OmniRuel. Det enda problem jag haft med mitt OmniRuel är att munstycket behövt rengöras ibland samt att packningen i pumpen behöver smörjas någon gång men det ser jag inte som några problem i sig utan mest vanligt underhåll.

Lite OT men mitt nova har ibland problem med att bajonettkopplingen i flaskan hänger upp sig. Dvs den stänger inte ventilen när jag kopplat bort slangen från flaskan. Detta fenomen har endast obresverats vid stark kyla. har oljat upp kopplingen men inte haft läge att testa vid kyla igen. Annars har mitt Nova fungerat mkt bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips