Läckande golv i hillbergstält

Jag har ett c:a 6 år gamalt Nallo som har börjat läcka rejält i golvduken. Hur åtgärdar man detta? Är ett vanligt problem?

Jag har hört att en del rekommenderar ett extra golv under innertältet, men minns tydligt att Hilleberg själv skrev i sin broschyr att detta vara helt onödigt, och att de enbart hade extragolv i sortimentet för att den tyska marknaden, av gammal tradition, krävde detta.
 
hmmmm

Att golvet skulle läcka kan ju bero på flera orsaker, slitning, hål osv.
Jag är ingen expert på området men saker slits ju olika beroende på användningen vilket är helt naturligt.
Men man blir ju lite fundersam när du har haft tältet i 6 år vilket jag anser som litet för att golvet skall börja läcka, men det kan ju ha varit ett litet fabrikatsfel, eller så har du använt tältet väldigt mycket vad vet jag.
Jag har själv ett Hilleberg och jag köpte extra golv både till absiden och innertältet, Både för att skydda naturen och skydda innertältets golv.

Jag tycker inte att det ha varit onödigt, utan mer som en säkerhetsgrej.
Har underlaget varit i ett sådant skick att det innertältets golv riskerats att slitas fortare så har jag änvänts extra golvet under innertältet.
Extra golvet till absiden har jag använt mest för att skydda naturen, eftersom man sliter den mycket fortare i och med att man rör sig ganska mycket i absiden.

mvh: simon
 
Lättviktsgolv

Nallo, Unna och Akto har en tunnare golvväv som slits snabbare. Lättvikt.

HB byter ut eller lagar till väldigt humana priser, ring dem och be om offert.

Mvh,

J
 
Normalt

Det är inget konstigt med att tältgolv börjar läcka. Tänk själv hur mycket slitage och påfrestningar man utsätter det relativt tunna tältgolvet för, vassa pinnar, stenar mm. Jag slet också ut golvet i mitt Nammatj på 5-6 år. Hilleberg bytte golvet för några år sedan. 700 kr tror jag att det kostade då.

Peter
 
Har ni provat tältimpregnering?

Det finns impregneringsmedel i sprayflaska avsett för tält och som sägs höja vattentåligheten betänkligt. Någon som provat detta?
 
Reklamera!

Så länge du inte har använt det otroligt mycket (var Hilleberg anser den gränsen vara vet jag dock inte) eller tältat (som jag tyvärr var tvungen att göra) på mackadam tycker jag du skall ta kontakt med HB och reklamera det.

Jag har ingen egen erfarenhet av HB i denna typ av frågor men har bara hört gott av om dem från vänner.

En kompis fick sitt 8 år gamla fjällräventält utbytt mot ett splitter nytt pga. att alu-beläggningen hade släppt. Om nu HB skall vara så otroligt bra som många vill göra gällande (har personligen inte haft mitt tält mer än i 3 år vilket är för kort tid) så borde ju de åtminstånde bidra med hjälp på något sätt.

Tag kontakt med dem och hör efter!

Mvh!
// Niklas
 
REKLAMERA!!

Jag hade hade samma problem med mitt Nammatj 3 för två år sedan. Det var inte på något enstaka ställe som det böev blött utan HELA golvet. Mitt tält var inköpt 1996 då de använde en annan golvväv än vad de gör nu. Jag reklamerade tältet och de bytte ut hela golvet utan snack!!!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.