Kyla....

På bergsturer är vikt en viktig faktor så då lämnas ofta vintersäcken hemma. Även på sommartur i alperna (glaciär) eller påsk i fjällen. Då blir det sommardunsäcken extremtemp -5. Det finns mycket man kan göra när temperaturen kryper ner mot och under tiostrecket. Som nämnts tidigare bra liggunderlag, mössa och extra filt över. En -12 säck kan användas under -15 om du inte är frusen av dig.

Termounderstället på och nya torra sockor. Är det kallare, på med ylleunderställ eller microfleece. Ej för mycket kläder på så säcken blir trång. Fötterna är lätt att frysa om så lägg gärna en tröja eller nått runt dem för att hålla ut sovsäcken. Rör dig och ät lite innan du lägger dig i en kall säck. Fryser du innan du lägger dig blir det jobbigt innan du får upp värmen.

Innan du testar pressa temperaturgränsen i skarpt läge kan du ju ta en tur där du kan bryta och gå hem om det inte fungerar.

Sweet dreams

Anders
 
På bergsturer är vikt en viktig faktor så då lämnas ofta vintersäcken hemma. Även på sommartur i alperna (glaciär) eller påsk i fjällen. Då blir det sommardunsäcken extremtemp -5. Det finns mycket man kan göra när temperaturen kryper ner mot och under tiostrecket. Som nämnts tidigare bra liggunderlag, mössa och extra filt över. En -12 säck kan användas under -15 om du inte är frusen av dig.

Anders

Vi hade kallare än -30 hälfen av nätterna på en 8nätters tur till påsk för ett par år sen.
Och aldrig varmare än -15 under hela turen.

Så lite får man allt fundera innan man lämnar vintersäck hemma.. Det kan vara kallt sent på sässongen.

Men nu sov jag gott i min t-lim -15 säck med extremtemp nedåt -30, dock med överdragskläder på och varmvattenflaska..
 
Ligger den på golvet blir den 20 cm hög där den är som lägst, således är ett lager 10 cm tjockt. :)

Förutom att WE som regel har mer dun i det övre lagret, i sina vinter säckar säger de sig ha 70% av dunet på ovansidan. Är sambandet mellan dunkoncentration och tjocklek linjärt så borde det övre lagret vara 14 cm och det undre 6 cm... vilket också förutsätter att du har bra liggunderlag för att temperaturantagandet ska fungera... ;)
 
Förutom att WE som regel har mer dun i det övre lagret, i sina vinter säckar säger de sig ha 70% av dunet på ovansidan. Är sambandet mellan dunkoncentration och tjocklek linjärt så borde det övre lagret vara 14 cm och det undre 6 cm... vilket också förutsätter att du har bra liggunderlag för att temperaturantagandet ska fungera... ;)

Eller att jag inte har en WM-säck..
 
Vi hade kallare än -30 hälfen av nätterna på en 8nätters tur till påsk för ett par år sen.
Och aldrig varmare än -15 under hela turen.

Så lite får man allt fundera innan man lämnar vintersäck hemma.. Det kan vara kallt sent på sässongen.

Men nu sov jag gott i min t-lim -15 säck med extremtemp nedåt -30, dock med överdragskläder på och varmvattenflaska..

Visst, man får hålla koll på väderleksprognosen, kalfjäll-fjällskog, norra-södra fjällkedjan mm, men en 5-10 grader under extremtemp går att klara om man förstärker och trixar lite. Det var själva budskapet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.